VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Höga värden på klor efter chockklorering  (läst 24694 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falmarkspeter

Höga värden på klor efter chockklorering
« skrivet: september 15, 2014, 18:26:05:05 »
Hej

Jag och min fru badar 30 min, 4-5 gånger/vecka.
Första månaden använde vi en dispenser med Delphin 20 g klortabletter och Spa shock (aktivt syre).

Efter senaste vattenbytet, för 4 dagar sedan, bestämde jag mig för att köra klor i stället för aktivt syre.
Jag har nu valt att chockklorera med Delphin Spa Klor, 2 tsk efter varje bad.

Eftersom jag är nybörjare så kollar jag vattnet varje dag.
Jag tycker klorvärdena har varit rätt höga senaste dagarna, efter att jag bytte till Spa klor.
Fritt Klor 7,5-8 ppm
Bundet klor 0,7-2,0 ppm

Frågor:
1) Hur fort kan man förvänta sig att det fria kloret gå ner till under 5 ppm efter en chockklorering enligt ovan?
2) Vi har badat 3 ggr sedan vattenbytet. Idag var bundna kloret 1,67 ppm. Är inte det lite väl högt med tanke på hur lite vi badat och att vi chockklorerar efter varje bad?
3) Borde jag skippa chockkloreringen vid nästa bad för att få ner nivån på fritt klor? Samtidigt så känns det som om bundna kloret är för högt så att jag BORDE chockklorera... HJÄLP...  :-\

/Peter

« Senast ändrad: september 15, 2014, 19:16:50:50 av falmarkspeter »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #1 skrivet: september 15, 2014, 22:56:44:44 »