VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Höga värden på klor efter chockklorering  (läst 24694 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falmarkspeter

Höga värden på klor efter chockklorering
« skrivet: september 15, 2014, 18:26:05:05 »
Hej

Jag och min fru badar 30 min, 4-5 gånger/vecka.
Första månaden använde vi en dispenser med Delphin 20 g klortabletter och Spa shock (aktivt syre).

Efter senaste vattenbytet, för 4 dagar sedan, bestämde jag mig för att köra klor i stället för aktivt syre.
Jag har nu valt att chockklorera med Delphin Spa Klor, 2 tsk efter varje bad.

Eftersom jag är nybörjare så kollar jag vattnet varje dag.
Jag tycker klorvärdena har varit rätt höga senaste dagarna, efter att jag bytte till Spa klor.
Fritt Klor 7,5-8 ppm
Bundet klor 0,7-2,0 ppm

Frågor:
1) Hur fort kan man förvänta sig att det fria kloret gå ner till under 5 ppm efter en chockklorering enligt ovan?
2) Vi har badat 3 ggr sedan vattenbytet. Idag var bundna kloret 1,67 ppm. Är inte det lite väl högt med tanke på hur lite vi badat och att vi chockklorerar efter varje bad?
3) Borde jag skippa chockkloreringen vid nästa bad för att få ner nivån på fritt klor? Samtidigt så känns det som om bundna kloret är för högt så att jag BORDE chockklorera... HJÄLP...  :-\

/Peter

« Senast ändrad: september 15, 2014, 19:16:50:50 av falmarkspeter »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #1 skrivet: september 15, 2014, 22:56:44:44 »
Chockklorerar du så pass ofta så lär ju klorvärdena hålla sig höga. Men till att börja med, vilken vattenvolym talar vi om ? Spa eller pool ? Vattentemperatur ? Hur pass fort värdet sjunker beror ju dels på vattentemperaturen, dels på hur mycket smuts m.m. som hamnar i vattnet och som kloret skall ta hand om. Hur mycket bundet klor som ni får beror ju också det på hur mycket olika ämnen som tillförs och som kloret binder sig till.

Utloggad falmarkspeter

SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #2 skrivet: september 15, 2014, 23:01:39:39 »
Chockklorerar du så pass ofta så lär ju klorvärdena hålla sig höga. Men till att börja med, vilken vattenvolym talar vi om ? Spa eller pool ? Vattentemperatur ? Hur pass fort värdet sjunker beror ju dels på vattentemperaturen, dels på hur mycket smuts m.m. som hamnar i vattnet och som kloret skall ta hand om. Hur mycket bundet klor som ni får beror ju också det på hur mycket olika ämnen som tillförs och som kloret binder sig till.
I vårt fall är det frågan om ett Spa, 1190 liter, 38°C.

Utloggad Erica

SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #3 skrivet: september 20, 2014, 23:32:23:23 »
På en så pass måttlig vattenvolym får du ju relativt snabba utslag. Sätter du till klor för chockklorering så lär ju klorhalten bli rejält hög. Nu vet jag inte om det kan bli några konstiga övergångseffekter mellan aktivt syre och klor, ungefär som man får om man försöker byta från Baquasil till klor i en pool utan vattenbyte. Du skall givetvis inte behöva ligga på så extremt höga klorvärden för att hålla vattnet fräscht. Jag tror nog att du kan hålla igen på chockkloreringen ett slag. Höga klorvärden gör det inte så behagligt att bada, man kan få ögonirritation m.m.

Vad har du för vatten att utgå från - kommunalt eller brunnsvatten ? Om det finns ämnen i vattnet som måste oxideras ner av kloret så kommer det också att bidraga till att du får mera bundet klor en liten tid efter ett vattenbyte.

Utloggad falmarkspeter

SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #4 skrivet: september 20, 2014, 23:38:59:59 »

Vad har du för vatten att utgå från - kommunalt eller brunnsvatten ? Om det finns ämnen i vattnet som måste oxideras ner av kloret så kommer det också att bidraga till att du får mera bundet klor en liten tid efter ett vattenbyte.

Kommunalt vatten, mycket mjukt, pH 8,0

Utloggad Erica

SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #5 skrivet: september 23, 2014, 19:18:31:31 »
Med det vattnet borde det inte gå åt en massa klor för att kompensera för brister i vattnets kvalitet.  Så huvudrådet får väl bli arr inte överklorera. Men pH på 8.0 är för högt, en stor del av kloret blir overksamt vid den nivån, sänk till 7.4-6.6 eller så.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #6 skrivet: september 26, 2014, 08:42:56:56 »
Min granne är pool/spaskötare till proffesionen, och han säger att det räcker att underhållsklorera under veckan, och chockklorera en gång i veckan.
Jag kör chockklorering söndagar, och en underhållsklorering onsdag-torsdag om vi itne badar alls, badar vi tillsätter jag ca 1.5 tesked efter bad. (Dock alltid en chockklorering/vecka.)
Klornivån går ned rätt fort om du öppnar locket och kör "luftbubblor" om du tycker det är för högt.
Har inte någon direkt koll på hur fort, men det ökar i alla fall hastigheten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad falmarkspeter

SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #7 skrivet: september 26, 2014, 08:57:55:55 »
Min granne är pool/spaskötare till proffesionen, och han säger att det räcker att underhållsklorera under veckan, och chockklorera en gång i veckan.
Jag kör chockklorering söndagar, och en underhållsklorering onsdag-torsdag om vi itne badar alls, badar vi tillsätter jag ca 1.5 tesked efter bad. (Dock alltid en chockklorering/vecka.)
Klornivån går ned rätt fort om du öppnar locket och kör "luftbubblor" om du tycker det är för högt.
Har inte någon direkt koll på hur fort, men det ökar i alla fall hastigheten.

Då antar jag att du inte använder någon klordispenser med tabletter samtididigt...?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #8 skrivet: september 26, 2014, 10:16:05:05 »
Nej.

Bara koll och justering av PH kalk, alka och så klorering enligt ovan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad falmarkspeter

SV: Höga värden på klor efter chockklorering
« Svar #9 skrivet: september 26, 2014, 11:03:40:40 »
Nej.

Bara koll och justering av PH kalk, alka och så klorering enligt ovan.


Lite följdfrågor:
Hur stort spa har du?
Hur stor mängd använder du vid chockklorering resp underhållsklorering?
Hur många personer har badat för 1,5 tsk?

/Peter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag