VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Digital mätare - PoolLab 1.0  (läst 12182 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #20 skrivet: augusti 04, 2020, 22:40:35:35 »
Alla vet att livserfarenhet delat med högskolepoäng måste vara högre än 15% för optimal livskvalitet. Lite detsamma som 7,5% regeln för cya.
Hej,
För vissa är det livskvalitet att kunna tänka, klura ut och förstå. Många vill inte förstå. Bara att det funkar. Det är så det borde vara? Tyvärr inte. De flesta gör bara enligt råd och riktlinjer? Ändå blir vattnet fel.

Andra hoppar gärna i vilket bad som helst? Omedveten om vattnets innehåll.
Själv undviker jag att bada i andras bad. Att ha insikt är aldrig fel. 
När man får problem med sitt vatten eller att ens barn får ont i öron och utslag kanske man blir orolig? Detta är mindre problem. Men det kan ge större problem.

Enligt inlägget har jag ingen livskvalitet?
Så det finns olika uppfattningar om livskvalitet. För mig är det inte en livskvalitet att bara hoppa ner i poolen och ha en estetisk omgivning. Det har jag. För mig är vattnet det viktigaste.

Att ha koll på de kemiska reaktionerna som sker i vattnet. Vidare kemikaliernas samverkan, motverkan och dynamik är livskvalitet för mig och min omgivning.

Vore det inte för alla dessa som har koll på pool- och spavatten skulle de flesta få mycket större problem. Alltså branschen kan själv stå där utan ifrågasättande?

Vidare är 7,5%-reglen närmare än sanning än råden i detta land. Man kan alltid blunda och tänka att detta händer inte mig? När det händer skriver man på forumet och frågar.
Roger

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #21 skrivet: augusti 05, 2020, 00:01:36:36 »
Hej,
För vissa är det livskvalitet att kunna tänka, klura ut och förstå. Många vill inte förstå. Bara att det funkar. Det är så det borde vara? Tyvärr inte. De flesta gör bara enligt råd och riktlinjer? Ändå blir vattnet fel.

Andra hoppar gärna i vilket bad som helst? Omedveten om vattnets innehåll.
Själv undviker jag att bada i andras bad. Att ha insikt är aldrig fel. 
När man får problem med sitt vatten eller att ens barn får ont i öron och utslag kanske man blir orolig? Detta är mindre problem. Men det kan ge större problem.

Enligt inlägget har jag ingen livskvalitet?
Så det finns olika uppfattningar om livskvalitet. För mig är det inte en livskvalitet att bara hoppa ner i poolen och ha en estetisk omgivning. Det har jag. För mig är vattnet det viktigaste.

Att ha koll på de kemiska reaktionerna som sker i vattnet. Vidare kemikaliernas samverkan, motverkan och dynamik är livskvalitet för mig och min omgivning.

Vore det inte för alla dessa som har koll på pool- och spavatten skulle de flesta få mycket större problem. Alltså branschen kan själv stå där utan ifrågasättande?

Vidare är 7,5%-reglen närmare än sanning än råden i detta land. Man kan alltid blunda och tänka att detta händer inte mig? När det händer skriver man på forumet och frågar.
Roger

Jag lider av mina dubbla examina med gamla (riktiga) högskolepoäng som innebär att jag kommer bli lycklig först vid 200 års ålder. Dels handlar det om insikt men lika mycket om CSN. Pensionen, here I come! Make me debt free..

Eller just det, glömde den statliga lyckobanken - lotto!
« Senast ändrad: augusti 05, 2020, 00:05:29:29 av Plums »

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #22 skrivet: augusti 05, 2020, 08:22:28:28 »
Hmmm.... har diskussionen hamnat på fel kurs  ??? ??

Nåväl, jag är oerhört tacksam för allt jag har lärt mig tack vare dig @Roger och annan medlem
och med hjälp av ert tålamod, kunskap och tid har jag kommit väldigt långt i mitt dilemma som
håller på att löser sig helt i enighet med era rekommendationer och tips.....

.... och PoolLab! >>> för att hitta tillbaka till tråden.
Jag kan inte säga något om andra instrument i 1500-prisklassen men jag är nöjd med PoolLab
och om något skulle jag rekommendera folk att köpa det tidigare än när man hamnat i trubbel.
Kanske kan man dela "med grannen"  ;) ??

Utloggad LinaM

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #23 skrivet: augusti 08, 2020, 20:55:09:09 »
Har också haft funderingar på att införskaffa enklare stickor för dagligt bruk - när jag är i mål och kanske ta fram PoolLab en gång per vecka, tills jag verkligen är i mål.

Läste på så himla mycket när vi skaffade pool och spa för 7 år sedan och har alltid sett mig ha bra koll. Det har varit "justera PH och klorera därefter" i mycket enkla drag. En och annan alkanitet-kur eller Clear-pool-spa behandling - that´s it! Enkelt och härligt - som det ska vara! Men efter denna vända vi är med om nu känner jag att man borde ta "pool-körkort" först  ;D eftersom det är många moment 22 och marginalerna är ibland snäva. Jag har tex ännu inte hittat info om NÄR efter olika kemikalier man kan bada igen. På chockklorering står det 6 h, men ingen annan behandling anger tiden. Hur länge ska jag vänta innan jag kan bada? Teoretiskt så snart värdet är uppmätt till korrekt nivå, men hur vet jag NÄR jag ska mäta? Kommer det stiga ytterligare efter xxx antal minuter/timmar? Det finns säkert tabeller med googlingen jag gjorde häromdagen resulterade inte i något. Alla "vägledningar" från olika leverantörer säger samma sak: kemikalier och nivåer. Men inget om tid. Körkort för poolägare - I tell U  ;D

/Diddi

Hej,

Även vi har Poollab 1.0 och är nöjda (men har ju inget att jämföra med).

Fastnade för den fråga som Diddi hade i ett tidigare inlägg, nämligen om det måste gå en viss tid efter t.ex. dagsklor eller PH-höj (eller vad det nu kan vara) innan man kan bada. Även om det inte var det som tråden handlade om, så prövar jag lyfta det igen. Någon som har något svar?

/Lina
Tjälldén 3x6 meter
Förhoppningsvis första badet i augusti 2020 (vi badade 1 augusti!)

Utloggad Stego

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #24 skrivet: september 14, 2020, 08:37:57:57 »
Jag har haft denba mätare sedan april i år och kan bara säga att den fungerar perfekt. Mitt vatten har hållit värdena bra framför allt ph och alka, jag kör med aktivt syre som varmt rekomnenderas om ni vill ha ett fantastiskt mjukt och behagligt vatten utan klorlukt. Det går lite mer kemi(syre) men det är det värt.
Supporten till denna mätare är också suverän. Har varit i kontakt med dom i Tyskland och dom har hjälp till och förklarat hur mätvärdena ska följas och hur man får fram ett stabilt mätvärde.

Utloggad Magnuspm

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #25 skrivet: januari 15, 2021, 11:01:24:24 »
Hej!
Antar att ni alla har sett denna?


...blir en Poolab 1.0 till mig med  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #26 skrivet: januari 15, 2021, 22:28:24:24 »
Hej,
Kan bara bekräfta det som sagts tidigare.
Troligtvis det bästa mätinstrumentet.

Roger

Utloggad ktd

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #27 skrivet: maj 10, 2022, 14:45:33:33 »
Funderar lite på en PoolLab. Mest för att kunna mäta kalciumhårdhet men det verkar i stort sett omöjligt att få tag i vätskorna (POL20CaH1 & POL20CaH2) för mätningen.
Hur gör ni som har instrumentet?

Har en Scuba II redan för andra mätningar så går det inte att få tag vätskorna i ser jag ingen direkt vinst i att investera i ett nytt digitalt instrument.
Kör Biltemas snabbtest för vardagsmätning.

Utloggad Delta2004

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #28 skrivet: maj 10, 2022, 16:39:51:51 »
« Senast ändrad: maj 10, 2022, 16:47:50:50 av Delta2004 »

Utloggad ktd

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #29 skrivet: maj 10, 2022, 18:01:50:50 »
Det där CA-testet kan kanske vara något. Bara vi inte måste ha massa fiskar i poolen efter testet… :)

Om man använder TFPs app för att logga väsen så är det kalcium och inte total man ska mäta. Men det kanske skiljer sig i USA.
Där har dom ju turen att ha tillgång till Taylors olika kit.

*EDIT*
Citera
JBLs rekommenderade kalciumnivåer:
Sötvattensakvarium: kalcium är en del av den allmänna hårdheten och finns i mycket mindre kvantiteter än i havsvattnet.
Därför indikerar testet inget i sötvatten.
Får söka vidare…
« Senast ändrad: maj 10, 2022, 18:56:31:31 av ktd »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan