VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Maskinlåda av trä  (läst 3410 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Hasssst

Maskinlåda av trä
« skrivet: september 19, 2021, 16:02:50:50 »
Är det någon på detta eminenta forum som byggt en nedgrävd maskinlåda av trä? Jag har bl.a hört talas om att Folkpool ofta bygger det åt sina kunder.

Någon som kan skicka upp några bilder för inspiration? :)
Är intresserad av allt från konstruktion, markarbete och dränering runt lådan.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Maskinlåda av trä
« Svar #1 skrivet: september 19, 2021, 22:55:57:57 »
Hej,

Jag har sett att en annan leverantör gör teknikrum av trä som grävs ner i marken med ett lock. Påminner om de i glasfiber fast i trä och är mer isolerade.

Folkpool? Ingen aning, kanske det? Jag vet minst en som fått ett anpassat teknikrum från Folkpool.

Det är inga konstigheter med detta.
Stommen brukar bara av tryckimpregnerat och den inre delen av det jag kallar Plyfa. Ett skivmaterial som tål det mesta (Röd/svart). Den yttre delen är 5cm frigolit som limmas med fogskum.

Lådan behöver ventilation uppåt. Vidare dränering i botten.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda av trä
« Svar #2 skrivet: september 20, 2021, 18:21:33:33 »
Hej,

Jag har sett att en annan leverantör gör teknikrum av trä som grävs ner i marken med ett lock. Påminner om de i glasfiber fast i trä och är mer isolerade.

Folkpool? Ingen aning, kanske det? Jag vet minst en som fått ett anpassat teknikrum från Folkpool.

Det är inga konstigheter med detta.
Stommen brukar bara av tryckimpregnerat och den inre delen av det jag kallar Plyfa. Ett skivmaterial som tål det mesta (Röd/svart). Den yttre delen är 5cm frigolit som limmas med fogskum.

Lådan behöver ventilation uppåt. Vidare dränering i botten.

Med vänlig hälsning
Roger

Tack för svar! Tanken med frigolit är ju bra. Både för ljud och kyla :)

Funderar på det där med ventilation; Låt säga att man gör lådan utan någon botten(bifogar bild från ett annat forum), och så låter man reningsverket stå rakt på makadamet. Borde det inte vara tillräckligt icke-instängt där inne då för att pumpen inte ska bli överhettad? Jag tänker att utrymmet är ändå ganska så stort och det står nedgrävt med makadam runt i kring. Rätt så svalt då va?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Maskinlåda av trä
« Svar #3 skrivet: september 21, 2021, 07:56:23:23 »
Tack för svar! Tanken med frigolit är ju bra. Både för ljud och kyla :)

Funderar på det där med ventilation; Låt säga att man gör lådan utan någon botten(bifogar bild från ett annat forum), och så låter man reningsverket stå rakt på makadamet. Borde det inte vara tillräckligt icke-instängt där inne då för att pumpen inte ska bli överhettad? Jag tänker att utrymmet är ändå ganska så stort och det står nedgrävt med makadam runt i kring. Rätt så svalt då va?

Makadamet kommer hjälpa till att dränera om du tappar ut slangar filter och pump men ventilation kommer du behöva. Pumpen alstrar så pass mycket värme så den måste kunna evakueras någonstan.
I annat fall kommer du få påväxt i din tekniklåda som ett brev på posten. ventilation behövs
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda av trä
« Svar #4 skrivet: september 21, 2021, 17:02:15:15 »
Makadamet kommer hjälpa till att dränera om du tappar ut slangar filter och pump men ventilation kommer du behöva. Pumpen alstrar så pass mycket värme så den måste kunna evakueras någonstan.
I annat fall kommer du få påväxt i din tekniklåda som ett brev på posten. ventilation behövs

Ok, då är jag med!
Undrar hur lådan på bilderna fixar ventilationen... Därav skapandet av tråden. Hade varit intressant att se hur folk konstruerat sina lådor :)


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Maskinlåda av trä
« Svar #5 skrivet: september 21, 2021, 20:22:56:56 »
Hej,

Har själv mitt teknikrum i garaget för att undvika eventuella frysningar.

Men det fungerar lika bra med ett nedgrävt. Kan vara bra med en frostvakt i denna låda.

Jag har däremot en simtränare på 5,5hk i en låda i anslutning till poolen. Kan liknas din låda med teknikrum.

Valde själv att gjuta en platta på 10cm cellplast på väldränerat singel. Vidare murade lekablock istället för trä. Lämnade utrymme vid översta lagret av lekablock för ventilationsgaller.

Dessa har jag på två sidor av min låda.

Denna ligger under marknivå men omgivningen är singel och är lite utgrävd just vid ventilationen.

Denna del hamnar under trallen som har glipor.

Överdrev med platonmattan runt lekablocken för att avsluta med 5cm cellplast.

I denna platta har jag ett hål ner till singlet som dränering till lådan.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Maskinlåda av trä
« Svar #6 skrivet: september 22, 2021, 08:08:10:10 »
Ok, då är jag med!
Undrar hur lådan på bilderna fixar ventilationen... Därav skapandet av tråden. Hade varit intressant att se hur folk konstruerat sina lådor :)

Det enkla svaret är att den lådan inte fixar ventilationen. Ett ventilationsgaller i ena sidan i överkant hade förbättrat avsevärt. hade man haft två galler gärna i olika höjd hade du dessutom fått bra genomströmning på luft. det håller temp nere för pumpen och fukt borta från utrymmet.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad nyburjare

SV: Maskinlåda av trä
« Svar #7 skrivet: september 22, 2021, 11:00:55:55 »
Det enkla svaret är att den lådan inte fixar ventilationen. Ett ventilationsgaller i ena sidan i överkant hade förbättrat avsevärt. hade man haft två galler gärna i olika höjd hade du dessutom fått bra genomströmning på luft. det håller temp nere för pumpen och fukt borta från utrymmet.
Det enda vettiga sättet om man vill hålla ner tempen och få en luftväxling i lådan på ett bra sätt är att bygga den som en dator , dvs med en kylfläkt och tillluftsöppning i motsatta änden .

Endast 2 galler kommer inte att ge luftväxling beroende på att tempen är större i lådan än utanför . varm luft söker sig alltid till kall luft , man brukar säga att det kommer in kall luft från ett öppet fönster men det bara känns så , det som händer är att den varma luften går ut .

Därmed kommer ett undertryck att skapas i lådan , vilket gör att den tar in mer fukta än vad den annars skulle gjort .


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Maskinlåda av trä
« Svar #8 skrivet: september 22, 2021, 15:32:52:52 »
Hej Nyburjare,

Hur tänker du nu?
Kall luft är tyngre än varm luft. Kall luft kommer alltid ner i lådan för det sjunker. Vidare varm luft stiger.

Är det varmt ute är det troligen kallare i lådan än en kall dag osv.

Min låda är inte helt jämförbar med exemplet tidigare. Det är sällan den värms pga. att simtränaren sällan går.

Mina två ventilationsgaller sitter på samma höjd. Anledningen var att det var enkelt att sätta in dessa då.

Kan tillägga att det är mycket sällan det är fuktigt i denna låda. Men då har jag inte kontinuerlig värmetillförsel pga. en cirkulationspump.

Jag tror du glömmer en viktig faktor?

Cirkulationspumpen har en fläkt. Denna sätter extra fart på luften i lådan.

Här kan man tänka att kall luft ligger lågt i lådan som sugs genom cirkulationspumpens fläkt. Den värms upp lite grann och far vidare upp.

Förklara gärna?

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad nyburjare

SV: Maskinlåda av trä
« Svar #9 skrivet: september 22, 2021, 15:48:34:34 »
Exakt , varm luft stiger , varm luft vill gå mot ett kallare utrymme, har man eller 2 eller fler öppningar vill den varma luften gå ut i dessa öppningar , vilket skapar ett undertryck i lådan om man inte tillför ny luft dvs man får ett flöde av ny luft och gammal luft ut .

Lådan kommer att försöka bygga bort undertrycket genom att ta in luft , är den då helt tät blir det svårt och undertrycket stiger, tar den in luft utan kontrollerad tillluftsventil kan den göra det via springor mot jorden dvs luften blir mkt fuktig .

Man kan se lådan som självdrag  i ett hus , varm luft stiger uppåt ut ur huset , skapar ett undertryck som gör att ny luft sugs in utifrån i otätheter , hade dessa otätheter varit mot eller i mark är det fuktigt luft som kommer in ...

Så klart kan detta funka när det gäller värmen , men frågeställningen var väl med att undvika tillväxt , då vill man ha så lite fukta in som möjligt .

Samt eftersom tempen i lådan kommer att variera liksom tempen utomhus , kommer luftomsättningen att variera med temp skillnaden och man kommer att ha ett nollläge där tempen är så lika att det inte blir någon "ventilation"

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan