VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Småtokig ide?  (läst 1391 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Småtokig ide?
« skrivet: augusti 19, 2021, 09:13:28:28 »
Det är ju rätt bökigt att klorera spabadet, eller dyrt om man väljer ett system med olika typer av behållare som skall hålla vattnet fräscht i några veckor utan att man behöver bry sig.
Jag började fundera på om det inte skulle gå sätta in en 5 liters dunk med klorin INUTI spabadet, och så köra med en timerstyrd doserpump för att klorera i lagom mängd kanske ett par gånger/dygn.
Kanske behövs ett par dl klorin/dag, så en dunk skulle räcka i ca 25 dagar.

En doserpump kostar lite drygt 2000 kr, och en billig programmerbar timer borde inte kosta mer än ett par hundra kronor.

Tankar kring detta?

Det jag ser som ett litet problem är väl att vara tvungen att öppna hela sidan på SPA:t för att byta dunk, men det kanske skulle gå lösa genom att såga upp en "underhållslucka" som var enkel att öppna när det var dags för byte, eller om man vill ställa om timern?
Ett annat alternativ är förstås att dra slang från ett litet "rum" i närheten, kanske specialbyggt, men då krävs ju också en bit värmekabel för att hålla allt frostfritt vintertid.
Lite märkligt att det inte redan är inbyggt som någon form av grundklorering, även om man inte har mätning så skulle man ju bara behöva tillsätta lite extra klor efter bad istället för att klorera 2-3 gånger/vecka även om badet inte används...
« Senast ändrad: augusti 19, 2021, 09:17:03:03 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Småtokig ide?
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2021, 18:19:44:44 »
Hej,

Vilken galen ide?

Hur har du kommit fram till denna lösning?

Allt är billigare än lösningar med tuber och specialpaket.

Det är billigare att köra flytande natriumhypoklorit från poolbutik än klorin.

Ännu billigare att köra kalciumhypoklorit.

Vidare har ÖoB slutat med 5 liters dunkar.

Anledningen till alla speciallösningar för spabad är att nästan alla vill ha ett problemfritt spabad.

Helst 1 tablett per vecka som löser alla problem. Vidare en app som talar om när det är dags att lägga i en ny tablett.

Klart att det alltid kommer nya produkter på området.

Det verkar finnas krav från flera tillverkare att det enda kloret som får användas är spaklor. Om inte så gäller inte garantin?

Enligt mig borde det inte gälla alla typer av klor.

Det kloret som jag avser går att använda med hjälpkemikalie och pH.
Men då kanske inte garantin gäller?

Det jag slås mest av detta inlägg är att det inte verkar finnas automatik till spabad på samma sätt som till pool? Då menar jag behovsstyrd dosering.

Enda skillnaden är volymen på vattnet.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Småtokig ide?
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2021, 19:22:41:41 »
En galen idé föder en annan kanske ;)
Är det inte så att ”klorbehovet” styrs mer av bad än tid i ett spa. Då tänker jag att man brukar ha ett lock på när det inte badas, solen kommer ju då inte bryta ner kloret tex.
Du skulle då kunna sätta en magnetsensor på locket, typ en sån man kan ha på dörrar eller fönster för att se om de är öppna. Sensorn kan sedan trigga din pump så du i princip chockklorerar efter varje bad.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Småtokig ide?
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2021, 07:28:15:15 »
jo visst, det skulle säkert gå, men vi badar så pass sällan att jag inte ser det som ett stort problem att sätta i lite granulat när vi gjort det.
Och att kolla med sticka en gång/vecka ser jag inget problem med heller - jag tror helt enkelt att risken att det "går för långt" och blir mjölkigt skulle minska dramatiskt, för oss i alla fall.

Roger, jag kan inte hitta flytande kalciumhypoklorit, finns det?
Såg att det fanns köpa flytande natriumhypoklorit på byggmax för 1000 kr/20 liter, det skulle också bli billigt, men man fick nog slabba lite med det för 20 liters dunk lär inte rymmas inuti spabadet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Småtokig ide?
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2021, 10:35:59:59 »
Om du har en poolbutik i närheten så kan du få det ännu billigare.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Småtokig ide?
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2021, 12:30:11:11 »
Saltklorinator? Körs ju av både Teknikern och Telekiter.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14876.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Småtokig ide?
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2021, 23:36:39:39 »
Saltklorinator? Körs ju av både Teknikern och Telekiter.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14876.0

Hej,
Tror de gör detta med bra resultat?
Men Rickard pratar om flytande natriumhypoklorit alternativt flytande kalciumhypoklorit. Detta med doserpump.

Anledningen till att Rickard kommer få problem med sin lösning är att natriumhypokloriten sönderfaller. Alltså ger mindre fritt klor över tid.

2dl kan motsvara allt mellan 2,8 ppm till 16 ppm FC i ett spabad av hans storlek.

Så detta är bekymret med natriumhypoklorit i ett spabad.
Det finns en som har koll på detta på forumet. Vidare varför.

Har anpassat sin anläggning.

MVH
Roger


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Småtokig ide?
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2021, 07:59:10:10 »
Vet inte om jag vill ha saltvatten i spabadet, har ingen aning om det är byggt för att tåla det.
Det där med att natriumhypoklorit sönderfaller ser jag som ett ickeproblem, dels sönderfaller det långsamt i utspätt format, och dels kommer jag ju att mäta i vart fall varje vecka, så jag kan justera doseringen om det skulle bli mindre potent med tiden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan