VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 24356 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #70 skrivet: augusti 02, 2021, 19:12:05:05 »
I vår installation är det 90-böj direkt under skimmer. Installation gjord av Folkpool

Toppen! Då kör jag på böjen, nu när jag börjat jobba med slangen inser jag att böjradien är rätt kraftig och att det blir toppen med vinkel.

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #71 skrivet: augusti 02, 2021, 22:11:05:05 »
Helsike vad snabbt det där pvc-limmet torkar  >rulla<
Nu är i alla fall inloppen fixade och vattennivån kan höjas mot skimmernivån! Vågar jag hoppas på bad till helgen?  <hmm> Kan bli min andra vaccinspruta på onsdag som sätter käppar i hjulen…

Imorgon ska jag fortsätta gjuta, dra röret till skimmern och ralla lite grus. Fick hem 8 kubik i fredags och ni känner till det gamla uttrycket - det finns alltid hål att stoppa i  >rulla<


Utloggad TommyC

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #72 skrivet: augusti 02, 2021, 22:52:36:36 »
Det går ju aldrig att ge råd om böjar och andra tryckförluster utan tillgång till all data och noggrannt räknande men normalt har man ju marginaler så enstaka 90-graders böjar brukar inte vara något problem. Det är dumt att stoppa saker i okända hål har många fått erfara. Lyssnade nyss på en dokumentär om Freddie M.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #73 skrivet: augusti 03, 2021, 12:46:35:35 »
Det går ju aldrig att ge råd om böjar och andra tryckförluster utan tillgång till all data och noggrannt räknande men normalt har man ju marginaler så enstaka 90-graders böjar brukar inte vara något problem. Det är dumt att stoppa saker i okända hål har många fått erfara. Lyssnade nyss på en dokumentär om Freddie M.

 >rulla<
När slutar vi definiera böjarna som ”enstaka”.
På sugsidan kan jag nog komma undan med 1-2 st.
På trycksidan blir det nog 5-6 st beroende på en suboptimal placering av pump och värmare. Ska försöka få bort några vid by-passen kanske  <hmm>

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #74 skrivet: augusti 03, 2021, 12:49:15:15 »
Skimmern på plats! Som vanligt tog jag hjälp av min positiva granne och allt gick smärtfritt. Skar upp linern efter packningen och klämde den runt både liner och plåt. Grannen är nog värd en låda öl efter att ha besparat mig många terapitimmar.  >rulla<
Linern gled kanske en aning i sidled med jag kommer envist hävda att det är trycket som är snett  ;D

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #75 skrivet: augusti 03, 2021, 13:02:29:29 »
Jag har ganska många böjar i min anläggning, har hittills inte upplevt det som ett problem. Men det beror väl på hur stark pumpen är också antar jag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #76 skrivet: augusti 03, 2021, 18:40:18:18 »
Blev inget gjutet idag, har bara dragit slang och limmat kopplingar. OCH installerat skimmern som sagt!
Är en koppling kort från att kunna köra igång värmepumpen, nu blir det bara start av reningsverket imorgon bitti. Eftersom jag inte fått mitt pooltäcke än så kan jag nog nöja mig med att få vattnet rent så länge.

Tog en bild från garagetaket tidigt i tråden. Här är nuvarande status!

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #77 skrivet: augusti 03, 2021, 22:33:19:19 »
En trestegsraket över de senaste 4 månadernas arbete!


Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #78 skrivet: augusti 04, 2021, 15:09:09:09 »
Limmade och skruvade och vred till händerna blödde igår. Fyllde sand och trycksatte systemet i morse. Trots 50 cm nivåskillnad mellan poolytan och underkant pump så behövde jag inte hjälpprime:a slangen utan den sög friskt från början!
Några mindre läckor vid by-passen men mest beroende på Loctites skit till gängsnöre som följde med. Snabbis till Biltema och köpte hederlig gängtejp. Monterade ner bypassen kan ha varit snål med tejpen för det droppar lätt på ett ställe… Fart på systemet iaf!
Tyvärr råkade jag trycksätta värmepumpen i samband med återmontaget. De slangarna var nyssmonterade och pvc-limmet hade nog inte härdat ordentligt så det tryckte ut ordentligt med vatten i skavarna. Stängde ventilerna oc antagligen är väl limningarna körda nu. Får bli en sväng till poolbutiken och köpa fyra nya. Så går det när en hetsar  <antman>

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #79 skrivet: augusti 05, 2021, 09:16:14:14 »
Skaffade en Pool Lab 1.0 igår.
Är kass på stickor och har haft en aquacheck till min gamla ovanmarkspool som kändes opålitlig. Får se om jag tycker att den här är bättre. 2,5 gång så dyr som AquaCheck plus inköp av tabletter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan