VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Satsa på större eller mindre värmepump..?  (läst 4473 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattiasT

Satsa på större eller mindre värmepump..?
« skrivet: maj 26, 2020, 10:48:12:12 »
Hej!
Jag ska börja med att skriva att jag har sökt info och mestadels hittat det jag behöver men jag behöver lite extra tid ”inputs” från er alla...
Jag har precis blivit klar men min JF 7,3x3,6m ovanmarkspool,inbyggd i ett trädäck med väggar. Står på 50 mm markskivor på backen. Oisolerade sidor i skugga (eftersom den är nerbyggd i pooldäck) och vi bor typ Åre (Mellansverige,i höjd med Östersund)
Jag håller på att fundera på två olika pumpar som jag vill köpa från Ahlsells för jag har bra rabatter där.
Det är KMP Smart 12
https://www.citcop.se/kmp-smart-12-poolvarmepump-11-66-kw

Den är för pooler 30-60 m3 och min är på 30 m3
Alternativet är KMP Smart 7 som klarar mellan 18-36m3.
Logiskt är ju att välja den mindre eftersom den ska räcka till men är osäker om den räcker till med dom förutsättningarna jag har...?

Tacksam för alla svar!

Mattias

Poolgiganten

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2020, 14:39:50:50 »
Hej!
Vad kul att du kollar på en KMP pump. har själv en KMP smart 12, funkar kanon. för mig var valet lätt då jag precis som dig får bra rabatt på Ahlsell sen har jag en thermopool på 4x8m med pool tak.

Då du inte har tak eller så vidare isolering skulle nog jag ta 12 om den inte är tok mycket dyrare för dig. visst den är rätt ordentligt överdimmad för dig men du kommer ha en som klarar att hålla värmen bra.
hade du haft täckning på poolen hade den mindre räckt utan problem

Du kommer nog bli väldigt nöjd med pumpen iaf, och är det något problem med den så har dom skit bra service.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2020, 15:34:32:32 »
Ja Ahlsell måste man ha bra rabatter på då deras bruttoprislista är rena skämtet många gånge  ::)

Även med skyhöga rabatter är det ändå billigare många gånger att handla samma produkt billigare på något byggvaruhus eller grossist på nätet så man blir lite lurad av att se sin höga rabatt !!

Utloggad henrik79

SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2020, 10:12:59:59 »
Vi kör en med 12kW output till vår 30 m2 ovanmarkspool och tycker att den presterar bra. Den behöver bara gå max 7 timmar mitt på dagen för att hålla 27 grader (de senaste dagarna då vi haft vettiga temperaturer), en mindre hade nog fått kämpa betydligt mer. Det blir bara bättre och bättre allt eftersom att dygnsmedeltempen ökar. Sen har ju vi solinstrålningen som hjälper till, då vår pool står helt öppet. Den tappar man dessvärre med en täckt ovanmarkspool, dock kan du ju isolera sidorna utan att bekymra dig om hur det ser ut.

/H

Utloggad MattiasT

SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2020, 22:54:07:07 »
Hej!
Vad kul att du kollar på en KMP pump. har själv en KMP smart 12, funkar kanon. för mig var valet lätt då jag precis som dig får bra rabatt på Ahlsell sen har jag en thermopool på 4x8m med pool tak.

Då du inte har tak eller så vidare isolering skulle nog jag ta 12 om den inte är tok mycket dyrare för dig. visst den är rätt ordentligt överdimmad för dig men du kommer ha en som klarar att hålla värmen bra.
hade du haft täckning på poolen hade den mindre räckt utan problem

Du kommer nog bli väldigt nöjd med pumpen iaf, och är det något problem med den så har dom skit bra service.

Tack för ditt svar!
Jag beställde en Smart 12 som du rekommenderade, det ska bli intressant att se hur det kommer funka!
Hur har ni andra gjort med inkoppling mot filter,är det rör som gäller? Kommer bli en del frågor framöver men jag ska kolla här på forumet först för att se om jag hittar de svar jag söker...
Jag kollade din byggtråd,snyggt bygge!!

Utloggad Robitgeern

SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2020, 15:29:38:38 »
Jag tror att det är större.

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2020, 08:32:33:33 »
Tack för ditt svar!
Jag beställde en Smart 12 som du rekommenderade, det ska bli intressant att se hur det kommer funka!
Hur har ni andra gjort med inkoppling mot filter,är det rör som gäller? Kommer bli en del frågor framöver men jag ska kolla här på forumet först för att se om jag hittar de svar jag söker...
Jag kollade din byggtråd,snyggt bygge!!

Inte riktigt med på hur du menar. Allt beror ju på placeringen. I mitt teknikutrymme har jag fasta rör från sandfiltret till bypass och allt, men sen när jag går ut genom vägg till värmepumpen har jag pvc slang. Det är mer förlåtande och rör sig bättre med marken än fasta rör
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Fredrik Petrusson

SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2021, 16:02:02:02 »
Hej! tycker ni 12an funkar bra? är i planen på att köpa en sådan, har en pool på 25 kubik, nedgrävd med 5cm isolering sidor 10 under.  Men som sakt det är ju inte Tropisk sommar här på kvällarna!

Hur ofta går fläkten för er?

Med vänlig hälsning,
Fredrik 

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2021, 14:23:34:34 »
Hej! tycker ni 12an funkar bra? är i planen på att köpa en sådan, har en pool på 25 kubik, nedgrävd med 5cm isolering sidor 10 under.  Men som sakt det är ju inte Tropisk sommar här på kvällarna!

Hur ofta går fläkten för er?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Hej!
Jag är jätte nöjd med min pump än så länge, den gör det den ska. I ditt fall vetti 17 om jag skulle gå på smart 12:an. den är nog lite onödigt stor för dig så du kan ju spara dig ett par kr.
Under säsongen går den inte mycket utan mest när man startar samt i slutet av säsongen. finns ett silent läge på som är min standard så får den jobba när det behövs men det sker tyst.

Jätte bra support från killarna på Kålmårdens som tillverkar dom om det skulle vara något
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Fredrik Petrusson

SV: Satsa på större eller mindre värmepump..?
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2021, 20:25:05:05 »
Super! blev en 12 ändå! så har jag säkrat upp=)  ;D blir spännande att se hur den presterar!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan