VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix 100 VP koppla el själv?  (läst 3353 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fairweather

Brilix 100 VP koppla el själv?
« skrivet: juni 01, 2016, 08:43:42:42 »
Hej, har precis fått hem VP'n och ser nu att inte finns en stickpropp vilket jag antog att det skulle vara. VP'n har en enfasmotor --> två ledare och en jordkabel. Detta torde inte vara svårt att koppla själv men jag undrar om det spelar roll hur ledarna är kopplade (inte till jord såklart).

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Brilix 100 VP koppla el själv?
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2016, 11:26:45:45 »
1-fas kan man inte koppla "fel" dvs så att motorn går fel håll , här har du bara fas, nolla och jord.

Anledningen till att den inte lev med stickpropp är att detta är en produkt som är avsedd för en fast installation. i de fall man kopplar via kontakt är det brukligt att göra detta via en 1-fas handske, dvs dessa är blå, 3-fas är röda, googla 1-fas handske.

Jag är nog ganska övertyga om att det som gäller vid fast installation är att man måste ha behörighet , om man skruvar på en handske tror jag man kommer undan om man som man brukar säga " har tillräcklig kunskap"... sen att jag skruva med allt utan behörighet :) är en annan historia

Utloggad anders76

SV: Brilix 100 VP koppla el själv?
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2016, 16:12:26:26 »
VPn skall kopplas som en fast installation. Ingen stickkontakt.. Och gärna via en brytare med rätt IP och amp gradering för ändamålet ( OBS du skall inte bryta jorden, du vill ha obruten jord från skåpet till VPn. ).
En brilix100 kan vara på gränsen för 10amp. Speciellt om du belastar samma säkring med andra el-prylar i hemmet ( vilket är vanligt ).
Jag drog ca  30meter EKLK 3x2.5mm kabel till värmaren direkt från proppskåpet, till en IP55 klassad brytare som sitter ca 2 meter från VPn ute, under altanen.
Jag säkrade upp från 10 till 13 ( detta kan du även göra med 1.5mm kvadrat ), för att vara på den säkra sidan, har även jordfelsbrytare.
Jag är gymnasieutbildad "elektriker", men har ej allmän behörighet.
Så även jag fick släpa ut en med  allmän behörighet för att få "ok" på min installation.

Om du är osäker rekommenderar jag att ta hjälp. Om du endå bestämmer dig för att göra jobbet själv, så ta gärna ut en med allmän behörighet, eller minst en elektriker som kan kolla igenom din installation.
Inge kul OM nåt skulle hände...

mvh
Anders
« Senast ändrad: juni 01, 2016, 16:20:11:11 av anders76 »

Utloggad Fairweather

SV: Brilix 100 VP koppla el själv?
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2016, 18:19:54:54 »
Hej o tack bägge två för era svar.

Ja, det lutar åt att göra installationen rätt och riktigt med behörig elektriker så slipper jag oroa mig för barnen (vad gäller elen i alla fall...). Förutom VP'n ska en filterpump kraftsättas och kanske även någon form av led-belysning vid poolområdet.

Tack återigen.

/Fairweather

Utloggad anders76

SV: Brilix 100 VP koppla el själv?
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2016, 18:35:44:44 »
Hej o tack bägge två för era svar.

Ja, det lutar åt att göra installationen rätt och riktigt med behörig elektriker så slipper jag oroa mig för barnen (vad gäller elen i alla fall...). Förutom VP'n ska en filterpump kraftsättas och kanske även någon form av led-belysning vid poolområdet.

Tack återigen.

/Fairweather

Låter klokt :)  O0

Utloggad nyburjare

SV: Brilix 100 VP koppla el själv?
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2016, 23:26:41:41 »
Det är säkert bra med fast anslutning men jag vill påstå att det är mycket vanligt men 1-fas handske, se bilden , lånad från annan användare på forumet, min är kopplad lika samt alla andra som jag känner med pool, antingen 1-fas eller 3-fas handske när värmaren blir lite större

Utloggad doppsko

SV: Brilix 100 VP koppla el själv?
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2016, 09:38:06:06 »
Enligt manualen till Brilix så skall Värmepumpen tas in och förvaras frostfritt varje vinter. Då är det olämpligt med en fast installation. Eller dyrt om man ska ta ut elektriker 2ggr/år.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad anders76

SV: Brilix 100 VP koppla el själv?
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2016, 09:54:16:16 »
1-fas handske funkar nog precis lika bra, jag syftade på en vanlig stickkontakt .. ;D


Utloggad nyburjare

SV: Brilix 100 VP koppla el själv?
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2016, 11:30:05:05 »
Enligt manualen till Brilix så skall Värmepumpen tas in och förvaras frostfritt varje vinter. Då är det olämpligt med en fast installation. Eller dyrt om man ska ta ut elektriker 2ggr/år.

Suck va jobbigt , har jag aldrig gjort, bara dränerat ordentligt

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag