CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump låter - bygga in?  (läst 13092 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2014, 14:14:09:09 »
Den kalla luften skickas ut med ganska bra fart och sticker lätt iväg över inbyggnadskanten och far  i väg i vinden, den stannar inte kvar i inbyggnaden iså fall marginellt.

Nånstans får man ändå tror på dels leverantörens anvisningar för inbyggnad samt på sina egna mättningar med termometern samt att jag inte har längre driftstider nu på pumpen eller lägre vattentemperatur än innan inbyggnaden, sen kan man tro och spekulera i hur dåligt det är och göra andra prioriteringar , var o en blir salig på sin tro... och så skall det vara i livet  <antman>
Jag är nöjd med min lösning det räcker för mig

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #11 skrivet: juli 31, 2014, 08:45:33:33 »
OK, så du nybörjare har inte byggt in den i alla fyra riktningar?
För det skulle i så fall bryta mot rekommendationerna i den bifogade ritningen, där jag anser det vara uppenbart att minst en sida skall vara helt öppen, eller har jag fel?
Med en öppen sida förstår jag att omsättningen av luften kan tillfredsställas, men inte om man bygger 4 sidor runt pumpen.
Utifrån din beskrivning är den inbyggd, och isolerad med frigolit i alla fyra riktningar, vilket definitivt bryter mot rekommendationen.
För att det inte skall försämra verkningsgraden och minska uteffekten så krävs att en omvänd skorstensverkan uppnås, detta är naturligtvis inte omöjligt under vissa förutsättningar, men definitivt inte som en naturlag man kan räkna med.
Kall luft sjunker och varm luft stiger.

Jag säger alltså inte att det inte KAN fungera, det enda jag säger är att det är emot rekommendationerna, mot naturlagarna, och att allt talar för att man får en dyrare drift än om man har öppet runt värmepumpen.

Att värmepumpen skulle gå billigare är lika troligt som att man skulle kunna driva en elbil genom att montera en vindsnurra på bilens tak.

Jag vidhåller att man bör mäta temperaturen både vid luftintaget och "utanför den nedkylda zonen" om man ger sig in på liknande installationer som nybörjare har gjort.
Blir det mer än ett par grader kallare insugslufts efter inbyggnad så bör man försöka göra modifieringar av inbyggnaden för att förbättra lufttillförseln.
« Senast ändrad: juli 31, 2014, 08:50:12:12 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #12 skrivet: juli 31, 2014, 09:32:29:29 »
Nej, du har inte fel!

Vikten av god lufttillförsel betonas på flera ställen i manualen (G&J). Förutom i bilden så står det bl a:

Enheterna ska stå fritt så att luften inte hindras att passera
förångaren. Undvik placering som innebär rundgång av
kalluft eftersom detta minskar värmepumpens effekt.


Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #13 skrivet: juli 31, 2014, 13:46:02:02 »
Du måste ha i åtanke att detta forum har hundratusentals unika besökare/år, och att erfarenheter som dina, som inte är representativa för den funktion en värmepump normalt har lätt kan bli en "sanning" som sprids.
Mitt enda intresse är att det framförs saklig information, och även om det kan upplevas som trakasserier så anser jag ändå att det är viktigare att saklig info kommer fram.

Du har fått dela med dig av dina erfarenheter, jag säger inte att de inte stämmer.

Jag har fått dela med mig av mina erfarenheter, och har förklarat vad som ligger till grund för min skepticism, naturlagarna och de gängse rekommendationerna från tillverkare och leverantörer.

Det är väldigt många "vanliga Svenssons" som inte förstår vilka oerhörda mängder energi som plockas ut i värmepumpen, och bygger man in den för mycket så kommer effektiviteten och uteffekten att minska, i vissa fall dramatiskt, du skulle bara veta hur många som under årens lopp ställt frågan om man inte kan bygga in den under bron, eller i krypgrunden, eller sätta utedelen inomhus för att kyla huset medan man värmer poolen...

Jag upprepar därför än en gång att jag inte misstror det du skriver, men jag hävdar att det i så fall beror på lyckliga omständigheter, och jag uppmanar alla som har tänkt göra liknande arrangemang att mäta temperaturen så de ser vilken inverkan det har.
Detta har ingenting att göra med trakasserier, det hoppas jag att du förstår.

Det finns för övrigt folk som på allvar tror att en vindsnurra på biltaket skall kunna driva bilen eller spara bränsle.
Det visades på TV4:s program uppfinnarna förra året, jag tror inte att de som nekade honom att gå vidare trakasserade honom, men ibland måste man vara tydlig med att det inte finns några genvägar när det gäller en värmepumps effektivitet, den blir bättre ju öppnare värmepumpen är placerad.

Sen är det upp till var och en att göra avvägningen om hur mycket effektivitet de kan undvara genom att bygga in sin värmepump.

Sen kan det t.o.m vara så att du har nåt fel på din värmepump som begränsar den om den arbetar med "för varm" luft, och att du därför upplever att den ger bättre effekt när du byggt in den.
Jag känner till ett exempel där värmepumpen gav väldigt låg uteffekt när det var varmt ute (över 20 grader) och kallt i poolen, just efter islossning, där fanns en intern begränsning som gjorde att kompressorn bara tilläts gå intermittent vid just de förhållandena.

Det vertikala luftflödet är i alla fall en grundförutsättning för att man alls skall kunna göra som du gjort, med en värmepump som har horisontellt utblås kommer man att få stora problem med driften om man bygger in den på alla fyra sidorna oavsett om det är 5 eller 10 m2 stor yta.
« Senast ändrad: juli 31, 2014, 14:18:28:28 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad johan kjellgren

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #14 skrivet: augusti 03, 2014, 15:46:23:23 »
Tack för alla svar. Nu har jag lite att tänka på i vinter. Nu kommer inget ske dels pga att jag bara vill ha 25 grader i poolen eftersom jag annars inte svalkar mig (pumpen går ganska lite) samt att grannens katt just bajsade i vår lekstuga. Kommer han och säger något mer om ljudnivån så tänker jag mig en liten "ämnesförskjutning" :)

Utloggad Holton

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #15 skrivet: augusti 04, 2014, 10:18:54:54 »
 :) perfekt avrundning efter en lite het diskussion!
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag