VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Funderar på en ny pool  (läst 3769 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ntteknike

Funderar på en ny pool
« skrivet: april 08, 2019, 00:10:34:34 »
Hej!
Har ett kedjehus i Stockholm med uteplats på 9meter x 7,5meter och funderar på en pool då jag har barn som älskar att bada.
Är ny i pool världen och söker därför information och idéer
Med storleken på vårt uteplats så tänker jag ha en pool på 6x3 meter, mindre än 50cm övanpå marken så slipper jag bygglov, jag tänker 90cm djup är kanske bra.
Vet inte hur det är med uppvärmning men jag vet att det kommer kosta en hel del om jag inte tömmer vattnet inför vintern, men jag vill helst ha poolen uppvärmd året om och ha en (kåpa) övan för att kunna bada på vintern kanske.
Vet inte vilken material man bor välja vill därför fråga er om vilket material är bäst?
Filter och sådant hur brukar det sitta?
Vilken budget ska man ha för en komplett pool?
Finns det någon man kan rekommendera?
Vad ska man tänka på innan man ger sig i ett sådant projekt?
Tacksam för all svar

Poolgiganten

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #1 skrivet: april 08, 2019, 08:06:32:32 »
Fattar jag dig rätt att du vill bygga en barnpool med 90 cm baddjup?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ntteknike

SV: Funderar på en ny pool
« Svar #2 skrivet: april 08, 2019, 11:16:45:45 »
Fattar jag dig rätt att du vill bygga en barnpool med 90 cm baddjup?
Poolen kommer utnyttjas av alla i familjen men främst är det för våran 9 årig, och jag tänker att kanske 90 cm baddjup skulle räka kanske <dontkn>

Utloggad oscar

SV: Funderar på en ny pool
« Svar #3 skrivet: april 08, 2019, 11:59:53:53 »
Swimspa kan ju annars vara ett alternativ om du vill kunna bada på vintern?

Utloggad Ntteknike

SV: Funderar på en ny pool
« Svar #4 skrivet: april 08, 2019, 16:44:09:09 »
Swimspa kan ju annars vara ett alternativ om du vill kunna bada på vintern?
Här googlat lite, kostar typ 150-300 tusen

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #5 skrivet: april 09, 2019, 07:32:12:12 »
Vi byggde pool för ett par år sedan, vår dotter var då 8 år, kunde simma skapligt men inte perfekt. Vi byggde en med "fulldjup" dvs de vanliga 150cm som de flesta pooler är, det har aldrig varit ett bekymmer. Första dagarna tog hon sig runt hängandes på kanten, efter det simmar hon lika bra som vem som helst annars. Att dyka till botten och plocka upp saker är nästan det roligaste de har när det badas.

Barn är små en kort period, poolen skall ni ha länge....

Skall man gå all in på pool och göra det riktigt, ja då blir nog en 90cm plaskbalja nästan lika dyrt som en med lite vettigt baddjup i.

Sen ang. storleken, vi byggde 3.5x7 m, och mindre vill jag nog inte ha, främst på bredden, man är alltid nära kanten om man trillar av diverse flytetyg man leker på/med, alltså risk att slå i huvudet. Vi valde även en med hel gaveltrapp, där kan man sitta och gotta sig, och små barn kan leka lite i trappan (med hjälp så klart).

Så tänkte vi när vi var i er sits.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #6 skrivet: april 09, 2019, 09:49:50:50 »
Håller med Mappe i det som skrivs.
Barnen lär sig simma fort, och växer lika fort...

Budgeten hänger mer ihop med vad du är ute efter i form av livslängd och status.
Ni kan köpa en billig plåtpool (Runda är billigast då de blir självbärande) som ni isolerar så bra som möjligt, men tanken att ha varmt hela vintern kostar nog rätt mycket oavsett vilken typ av pool ni bygger, det är nästan ingen som har sin utepool varm året om.

Det finns kompletta paket i priser från drygt 10 000 kr i de storlekar du är ute efter, och upp till ca 150 000 kr för en bra komplett anläggning med pooltäckning och värmepump.

Mycket av kostnaderna hänger också ihop med hur mycket ni kan/vill göra själva, man kan spara enorma pengar om man gör allt själv jämför med om man vill ha allt gjort av andra - där finns det absolut största skillnaden i pris.

Här finns en pool som skulle kunna fungera för er, tänk bara på att djupet som anges är poolväggens höjd, inte vattendjup...
http://www.jf-fritid.se/storpool/storpool-6-1x3-6m-1.html

Livslängden på en pool av denna typ kan man nog itne förvänta sig är lika lång som livslängden på en dyrare pool, hur vettigt det är att bygga så billigt beror huvudsakligen på övriga kostnader, kostar det 30 000 att gräva, och 20 000 kr att bygga altan eller stensätta så vill man ju att poolen skall hålla i en mansålder, inte i kanske 10 år.

Sätter man den ovan mark och bygger ihop den med befintlig altan av trall så kanske man kan acceptera ett större underhåll och tidigare utbyte av stomme eller liner.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ntteknike

SV: Funderar på en ny pool
« Svar #7 skrivet: april 09, 2019, 22:46:31:31 »
Jag har idag tagit allt ni sade och gick till ett par lokala pool företag, Nordic pol och folk pool, båda säger att grävning kostar runt 100 tusen för en 3*6 meter pool och att det kommer att kosta runt 400 tusen kronor om jag vill ha en badklar pool.
Tycker att det är väldigt dyrt och absolut inte värt.
Så det kanske blir en pool lika den Rickard nämnde att ha ovanpå marken.
Jag hade tänkt 150 tusen max för en fin nedgrävd pool men 400 tusen är alldeles för mycket.
Jag kan ju arbeta en hel del själv men jag har inte dem kunskaper som behövs för att bygga en pool.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #8 skrivet: april 10, 2019, 00:08:16:16 »
Min pool kostade ca 250' och då gjorde jag 90% av allt arbete själv. Grävning fick jag hjälp av en kompis med tillgång till minigrävare, linern svetsades av annan.

Poolpaketet inkl liner ca 150 (byggsats)
Pooltak ca 60 (byggsats)
Resten betong, byggmaterial, el m.m.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Funderar på en ny pool
« Svar #9 skrivet: april 10, 2019, 07:41:58:58 »
Annars kan en lösning som denna, om du bara kan fixa grävningen för att skapligt pris (100 000 kr låter som att den som lämnat offerten vill tjäna 60 000 kr på jobbet) borde gå få till för långt under 100 000 kr med trallen inräknad.
Att gräva ned den en bit och bygga upp trallen som på bilden i sidan kan vara ett alternativ för er.
Det skulle t.o.m gå gräva för hand med lite hjälp av vänner och ett par flak öl, eller en god bit mat som tack för hjälpen!

Överbliven jord kanske går använda för att göra en upphöjd plantering eller nåt?

https://nettopool.se/2-opal-rund-pris.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan