Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad är det här!?  (läst 2388 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Susie på Stjärnarve...

Vad är det här!?
« skrivet: juli 31, 2018, 11:38:01:01 »
Är inne på andra säsongen med vår lilla glasfiberpool. Allt fungerar bra, men... vi får dammsuga poolen varje dag för det ligger nåt beige skit på botten.  :-\
För 3 dagar sen dammsög vi noga, sen drog vi över poolskyddet och idag när vi drog av det såg det ut som på bilderna. Trodde tidigare att det var skräp från dom höga träden vi har runt om tomten (sån där tunn tallbark t.ex.), men nu börjar jag luta åt att det är kalk. Bor ju på Gotland där det är mycket hög kalkhalt även i kommunens vatten - som är det vi använt.   :-*
Råd och tips mottages tacksamt!  <help>
Susie på Stjärnarve...

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad är det här!?
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2018, 12:54:21:21 »
På bilden ser det mer brunt ut, och det liknar det som jag får mer eller mindre av varje år. Några till får det och det kommer frågor här med jämna mellanrum och det lutar väl mest åt att det är järnutfällningar som är som damm. Hjälper inte att dammsuga då det går rakt igenom filtret då det är så smått.

För några år sedan hade jag mycket och filmade, men jag hade noll kondis då (lite bättre nu) så blev det lite vingligt filmat.



Annars ser det ut som det jag dammsög upp igår hemma, provade en ny variant att suga upp det, sedan direkt backspola och hoppas att det inte hunnit igenom filtret på den tiden. Min tredje dammsugning i år, med tak behöver man inte städa så ofta.

Ett alternativ är att dammsuga till waste, men det går åt så sjukt mycket vatten då.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Vad är det här!?
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2018, 13:05:08:08 »
Känns det svarta lite söligt, oljigt om man tar på det men rörs omgående upp så det liksom försvinner då ? Går det rakt igenom filtret vid backspolning ? I så fall har du nog fått utfällning av mangan, någotsom ibland finns i vattnet. Vi har gott om det i vårt brunnsvatten och det lägger sig på de ställen på botten där det är minst ström och rörelse. Badar man rörs det upp.. Dammsugning mot waste brukar vara det enda som hjälper.

Utloggad pereinar

SV: Vad är det här!?
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2018, 14:00:07:07 »
Jag skrev för en tid sedan om liknande problem. Brunt puder som blir som damm när man rör det.
Vi har polyester filter och kan således inte back spola.
Fått lite olika tips vad det kan vara. Har nu bestämt oss för att det är en alg.
Vi tog prov från filtret ( gul-grön goja) blandade detta prov i ett plast glas med en tesked chock-klor, och efter en stund var provet glasklart. Min slutsats alg tillväxt. Har nu borstat botten flera gånger om dagen och rört upp dammet, bytt filter lika ofta ( och chock klorerat naturligtvis) nu är det rent o snyggt igen.
Tog mig dock några dagar innan vi förstod vad det var.
Man kan sätta ett skimmerfilter i skimmern, röra upp dammet och sen kolla filtret, är med största sannorlikhet brungult. Lägg filtret i en bunke med granulat får du se.

Lycka till och återkom mgärna med resultat

Utloggad Susie på Stjärnarve...

SV: Vad är det här!?
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2018, 14:48:42:42 »
Efter att ha läst svaren på min fråga så chockklorade vi poolen igår kväll. Idag är den full med vita flagor istället + lite av dom bruna. Så vad gör man!? <help>

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad är det här!?
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2018, 15:49:12:12 »
Har ni saltvattenpool? Har sett någon annan skriva om vita flagor, är tydligen kalk som släpper från elektroden som gör klor av saltet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad pereinar

SV: Vad är det här!?
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2018, 09:42:09:09 »
Har du fått vita flagor i stället så visar det att chock klorering påverkat det tidigare gul-bruna pulvret på botten.
Jag tror du blir av med problemet genom att dammsuga upp de vita flagorna, som kan vara döda alger. Kanske måste man upprepa proceduren några gånger.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan