VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybörjare, Dax för pool-projekt!  (läst 2619 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Waka

Nybörjare, Dax för pool-projekt!
« skrivet: juni 07, 2007, 17:08:19:19 »
Hej,

Då var det dax att planera en pool och en utejacuzzi, dock är poolen projekt 1.
Är total nybörjare här (om man inte räknar med att bada i pool ;))

Det blir antagligen en rektangulär pool med romersk trappa på antingen lång eller kortsidan (vad rekommenderas?).
Frågorna är många men till att börja med:
 - Vilket byggnadssätt är bäst om man ser till pris/prestanda? Tänkte göra det mesta själv allt få allt levereras.
 - Var köper man material till bästa kvalité/pris? Hemma eller utomlands? (hemma= Skåne, Lomma).
 - Isolering, hur löser man detta bäst?
 - Uppvärmning, har idag en ny Nibe VVM240 (har vattenburet system) som man kan dock en Fighter 2010 samt pool 20-regulator till. Solceller med någon form av acumulatortank finns det tankar kring, naturligtvis vill man ha absolut lägsta driftkostnader.

Letar även efter något exceldokument där man kan jämföra driftkostnader vid 3*6m och 4*8m pool (jag vet att inget kan sägas exakt eftersom det finns så många parametrar att ta hänsyn till men ett ca kostnad).

Tacksam för alla svar....

Tack på förhand!

/Waka
« Senast ändrad: juni 07, 2007, 20:40:08:08 av Waka »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Nybörjare, Dax för pool-projekt!
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2007, 22:38:34:34 »
Hej Waka o välkommen.
Du ställer många o svåra frågor.
 
Trappa - bestäm först vilket poolskydd du vill ha, det bestämmer lite var du kan ha trappan. Vissa skydd måste du ha trappan på kortsidan.

Byggnadsätt - Hur mycket är du beredd att göra själv? Mura, gjuta eller koppla ihop en befintlig ram? Murar du pool så kan du komma undan med ett ganska så bra pris. Kolla denna tråd.
 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=34.0
Hämta från ex. Tyskland
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=158.0
I båda dessa finns kostnadsberäkningar.

Isolering - överlåter jag till någon annan att svara på.   :D <help>
 
Värme - är inte så hemma på värmepumpar men tycker att det låter som ett bra alternativ att koppla poolen på det du redan har o eventuellt kompletera med solfångare.

Hoppas det hjälpte lite grann. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Waka

SV: Nybörjare, Dax för pool-projekt!
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2007, 10:05:14:14 »

Hej Fia,

Tackar.
Jag tror det blir en halvmåne gjuten trappa men tycker poolskyddet får bestämma, vill ju ha ett så effektivt och prisvänligt poolskydd, är beredd att tumma på trappans storlek/placering pga. detta.
Japp, tänkte göra så mycket som möjligt, tror jag tar hj'lp av någon kunnig för montering av liner och detaljarbeten (om jag inte sätter riktig mosaik (ej bestämmt ännu).

Jag skall läsa igenom trådarna du skickade.. spännande..

MvH

/Waka

Utloggad Waka

SV: Nybörjare, Dax för pool-projekt!
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2007, 10:42:48:48 »

Kikade lite på Pooldoktorn och deras film om ISO-stein. Intressant anternativ till leicamura.
Erfarenheter? För/Nackdelar?

/Waka

Utloggad Waka

SV: Nybörjare, Dax för pool-projekt!
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2007, 19:05:21:21 »

Efter åtskilliga timmar på forumet så lutar det klart mot en 4*8m rektangulär pool med romersk trappa, gjuten. Gjuten platta och murade leika runt om.
Letar runt lite och planerar för fullt...skall bli grymt spännande...
Jag är inne på att gjuta botten i olika nivåer men vad jag förstår av forumet kan det bli svårare och fler parametrar att tänka på? Vill gärna kunna dyka i ena ändan men det kanske man får ge avkall på?

Kostnaden mellan mura själv och gjuta i betong bör vara stor, eller har jag fel?

Blir såå inspirerad av alla härliga poolbyggen och bilder...


/Waka

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan