CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mosaik pool  (läst 16699 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EliasD

Mosaik pool
« skrivet: maj 01, 2012, 20:49:23:23 »
Jag behöver verkligen hjälp! Byggt en mycket fin mosaik pool! Problemet är att den tappar flera kubik meter vatten varje dag därför att fogen som använts mellan mosaiken tydligen släpper igenom vatten! Att ta bort all fog är naturligtvis mycket kostsamt! Finns det någon sorts transparent (färglös!) medel (lim) som man kan måla poolen med så att mosaiken inte "täcks" av färg utan fogen mellan mosaiken blir vattentätt?! Jag vill alltså på något sätt göra fogen mellan mosaiken vattentätt! Har lagt många timmar på att leta efter lämplig medel/lim att måla poolen med så att den blir vattentätt dock utan framgång! Tacksam för hjälp!!

Poolgiganten

Utloggad monne81

SV: Mosaik pool
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2012, 21:27:41:41 »
tror det blir mycket svårt att få det tätt så som du tänkt. iallafall svårt med en långsiktig lösning.
hur är poolen uppbyggd??

Utloggad EliasD

SV: Mosaik pool
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2012, 21:36:02:02 »
Den är byggd av Lecablock!
Funkar inte att måla fog mellan mosaiken med vattentätt färg?!

Utloggad Erica

SV: Mosaik pool
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2012, 21:43:46:46 »
Det tråkiga är att det nog är för sent för att göra rätt. Tätskikt skulle ha lagts in INNAN du satte dit någon mosaik. Leca är absolut inte vattentätt och att få fog tätt är nog dömt att misslyckas. I varje fall måste du nog ta bort den misslyckade fogen, men inte heller det löser problemet. Att ta loss all mosaiken är naturligtvis massor av jobb. Det enklaste alternativet är att lägga en liner i poolen men jag förstår mycket väl att det inte känns roligt när du lagt massor av jobb på att sätta mosaik. Jag vet inte om man kan få tag på helt genomskinlig liner men det skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Utloggad EliasD

SV: Mosaik pool
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2012, 21:47:29:29 »
Ja, inte kul alls att ta bort mosaiken eller fog!! Men Visst finns det vattentätt färg?! Om så, varför ska jag inte kunna måla på själva fog-delen mellan mosaiken?!

Utloggad Erica

SV: Mosaik pool
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2012, 21:55:48:48 »
Det skulle fodra en nästan extrem vidhäftning mellan färgen och mosaiken om det skulle hålla tätt. Mosaik är ju dessutom ett glas och endast sådana medel som etsar glas brukar kunna fästa i sådana material. Färg används f.ö. aldrig som tätskikt för pooler. Visst används färg i pooler, t.ex. att man målar betongpooler, men då är grunden alltid att poolen är TÄT utan någon färg, färgen är bara för att få det att se snyggt ut. Det rätta sättet att bygga en mosaikpool  hade varit att GJUTA en pool i armerad, vattentät betong och sedan sätta mosaik i den. Då hade det inte varit några problem.

Utloggad EliasD

SV: Mosaik pool
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2012, 22:04:28:28 »
Tack för svaren! Jo, jag är nog mentalt beredd att ge upp och installera liner i min fina mosaik-pool! Men ett problem är att bräddavloppet, inloppsmunstycken, belysning är för betongpool och inte passar till att ha liner i poolen!
Eller går det att ordna det på något sätt?!

Utloggad Erica

SV: Mosaik pool
« Svar #7 skrivet: maj 01, 2012, 22:16:41:41 »
Det beror på vilka fabrikat och typ som du har på resp. detaljer. Jag vet att det finns vissa typer som fungerar till både och. Har du en skruvad fläns vid bräddavloppet kan du nog få tätt även mot en liner om du lägger en lämplig packning och drar rostfria bukt/skruv igenom. Samma teknik kan fungera för lampor. Inloppsmunstycken kan ibland ha samma bakre del så att du kan gänga i olika front beroende på pooltyp. Om inte det fungerar så är det ju ett måttligt jobb att byta munstyckena. Liner finns f.ö. även med mosaikmönster. Men på något sätt måste du ju få den tät - att förlora kubikmetervis varje dag fungerar ju inte och Lecan kommer nog till slut att haverera av att vara ständigt sjöblöt. Risken för sönderfrysning i vinterväder kommer man ju inte heller ifrån.

Utloggad Trollmann

SV: Mosaik pool
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2012, 08:02:01:01 »
Varför inte ta bort mosaiken, lägga på tätskikt och sedan ny mosaik?
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad MathiasS

SV: Mosaik pool
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2012, 08:59:14:14 »
Hur är resten av poolen byggd/dimensionerad? Någon vedertagen princip eller magkänslan? Synd att göra om allt och ändå stå med en knäckt pool efter första vintern...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag