Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mosaik pool  (läst 16716 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EliasD

SV: Mosaik pool
« Svar #30 skrivet: maj 30, 2012, 21:36:51:51 »
Enklast i detta läger är inte att sätta en liner! Varför, jo för att mina lampor, bräddaravlopp, inlopp är för betongpoool och funkar inte för Liner! Om jag vill ha Liner då måste jag byta ut allt detta  :'(

Poolgiganten

Utloggad Huppiguppi

SV: Mosaik pool
« Svar #31 skrivet: maj 31, 2012, 08:45:13:13 »
Går det inte att täta poolen från utsidan?
Jag förutsätter att du har en gjuten platta i botten. Då kan du kanske gjuta nya väggar på utsidan av poolen. Det gäller bara att få tätt mellan dina nya väggar och din betongplatta.



Utloggad psau

SV: Mosaik pool
« Svar #32 skrivet: maj 31, 2012, 09:39:48:48 »
Hellu,
Jag är ledsen men din lösning funkar inte du kan inte rädda den som det ser ut idag!

Det du måste gör är att bestämma om du vill ha mosaik eller liner!

Mosaik:
Din leca pool är egentligen inte styv nog för mosaik leca:n rör sig lite vilket får fixet och fogen att spricka! Ska man ha mosaik ska poolen vara en betongpool. Nu kan man trolla lite med att limma och använda en fog som är lite flexibel!

Men du måste få poolen tät under mosaiken, kan du inte sprätta bort befintlig mosaik och tvätta denna med lämpligt medel, skulle föreslå banansyra och definitivt inte saltsyra då får du vattna mosaiken i evighet innan du kan sätta upp den igen.
Väggarna måste genom torka, skulle tro att det kommer ta ett antal veckor EFTER mosaiken är borta.
Väggarna måste göras TÄTA med lämpligt tätskikt innan du kan sätta upp mosaiken på nytt.

Liner:
Fixa inlopp och utlopp så att du kan klämma fast linern.
Matta på mosaik.
Liner.
Fyll.

Jag är hemskt ledsen att du blivit tokblåst jag hade varit arg/ledsen/förbannad på den som rekommenderat denna lösning men det du har idag funkar utmärkt som sandlåda eller plats att ställa blommor etc, men definitivt inte som pool!

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Mosaik pool
« Svar #33 skrivet: maj 31, 2012, 14:43:41:41 »
Enklast i detta läger är inte att sätta en liner! Varför, jo för att mina lampor, bräddaravlopp, inlopp är för betongpoool och funkar inte för Liner! Om jag vill ha Liner då måste jag byta ut allt detta  :'(

Hmm...det är förstås ett problem. Men råkar det inte vara så att dessa saker kan monteras på nytt med liner istället? Jag *tror* tex att de lampor samt in och utlopp jag har (Pahlens  rostfritt) går att montera både i linerpool och ingjutet  i betongpool.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Mosaik pool
« Svar #34 skrivet: maj 31, 2012, 20:41:50:50 »
Iden att bygga en yttre pool utanpå den nuvarande kanske kan fungera, även om man kan se vissa problem. En absolut förutsättning är då att du gjutit en bottenplatta av ordentlig tjocklek i riktig vattentät betong och att det går att gräva sig ned till denna runt om och att göra ren den så att du får betong-betong-kontakt. Betongen kan behöva behandlas först för att du skall få fäste vattentätt i den.

Sedan vet jag inte hur Lecan klarar detta - blir den upplöst om den står vattendränkt för jämnan ? Det blir den ju om man tätar på utsidan och låter insidan läcka som den gör nu.

Man skulle ju då få gjuta betongväggar utanpå Lecan. Betongväggar i en betongpool som våran burkar vara runt 20 cm tjocka och man skall ha vattenfast betong, plus att man inte får ha formstag och liknande som går igenom konstruktionen. Man måste vara mycket noggrann, men är man det och gör rätt blir resultatet en vattentät, hållbar pool. Vi har inte haft något läckage från vår pool. När vi först byggt den var vi oroliga, för nivån sjönk lite snabbt, tyckte vi. Men det berodde på att vi hade en varm pool, inte så varmt i rummet, och ingen övertäckning. När vi började täcka poolen försvann vattenförlusterna också.

Ett alternativ kunde kanske vara att spruta eller rolla en genomskinlig plast inne i din pool ? Jag har ingen aning om om detta skulle gå, men om man kan göra så så syns ju mosaiken samtidigt som det blir vattentätt. Men du måste ju då få det att sluta tätt mellan plasten och ingjutningsdetaljerna. På samma sätt skulle man ju kunna tänka sig en liner som är transparent.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag