VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Livslängd mosaik/kakel?  (läst 4822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolpebl

Livslängd mosaik/kakel?
« skrivet: augusti 27, 2011, 20:08:10:10 »
Jag spekulerar på ett hus med en pool inomhus. Poolen är belägen i avgränsad del av fastigheten, väggar teglade, stenlagda golv och enligt
uppgift med ventilation. Risken för fuktskador där får därför kanske antas acceptabla?
Men vad jag undrar över är hur länge man kan räkna med att själva poolen som sådan är "tät"?
(Maskinrummet till poolen är en del av källaren så läckage vore förödande...).

Alltså, hur länge kan en betong-kakel/mosaik konstruktion räknas hålla? Uppfört enligt uppgift på tidigare delen av 80-talet.
Mosaiken väldigt fräsch ut om jag  jämför med kaklet i mitt nuvarande badrum som är från tidigt 90-tal.
Men, inget varar ju för evigt...


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Livslängd mosaik/kakel?
« Svar #1 skrivet: september 04, 2011, 11:04:46:46 »
Om poolstommen är tillräckligt stabil så att den motstår eventuella sättningar i omgivningen så håller den väldigt länge. Om den har använts i 30 år utan några sprickor så kan du nog vara lugn.

Tätskiktet sitter skyddat bakom kakel/mosaik+fog så det håller också väldigt länge om inte konstruktionen rör sig så att sprickor uppkommer.

Om det inte är några problem med poolstomme eller tätskikt så är det nog lite större risk att det börjar läcka i någon rör- eller slangkoppling. Några här har råkat ut för att sandfiltret spruckit men det är ovanligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Livslängd mosaik/kakel?
« Svar #2 skrivet: september 04, 2011, 20:42:17:17 »
En pool som är byggd för så pass länge sedan har troligtvis inget separat tätskikt utan betongen är gjord vattentät i sig själv. Sådan håller närmast för evigt, förutsatt att man inte får sättningar och sprickor som nämndes i det andra svaret. Jag tror nog du kan vara lugn vad det gäller poolen. Det som man kan förvänta sig kan vehövas av reparationer är nog närmast att man t.ex. kanske kommer att få byta pump då den efter 30 år kanske blivit utsliten. Men det är ju småkostnader i jämförelse. Pooltypen som sådan hör väl till det säkraste man kan tänka sig och då speciellt inomhus där frostskador på kaklet inte behöver befaras.

Man bör givetvis kontrollera efter fuktskador i poolrummet, men risken för sådana verkar ganska liten i det hår fallet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag