VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.  (läst 7524 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-arn

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #10 skrivet: oktober 10, 2020, 16:29:51:51 »
Hej!

Grymt bra tråd och intressant att höra dina erfarenheter Urban. följer tråden!

Vi håller precis på att titta på nytt spabad och det finns ju lika många åsikter om vad som när bra/dåligt som försäljare av Spabad, rent av bedrövligt att en säljkår kan vara så oerhört splittrad (och snackar skit om varandras konkurrenter dessutom).

Senaste butiken vi var inne i sa att Saltklorinator och Brominator är samma sak, men vad jag kan utläsa här så är det inte det. Urban, kan du förklara skillnaderna som har erfarenheten av bägge?

Bland annat nämndes det att Brominator nu förbjudits i Kanada, varpå säljaren tyckte det var en dum ide (varpå Caldera Freshwater inte var ett bra alternativ då det var samma sak, i säljaren ögon).

/Linus

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #11 skrivet: oktober 12, 2020, 10:17:20:20 »
Hejsan.

Jag måste nog förtydliga att jag inte har någon erfarenhet av Saltbrominator, jag har endast använt saltklorinator. Innan jag monterade in min saltklorinator så använde jag vanlig kemi såsom det flesta andra och då använde jag Bromtabletter + aktivt syre, vilket kanske du tolkat som att jag använt saltbrominator? Jag vet inte riktigt hur den kemiska sönderdelningen ser ut men jag förmodar att Roger här på forumet kan förklara skillnaden rent kemisk mellan de båda alternativen, alltså skillnaden mellan Saltklorinator och Saltbrominator.

Så här långt är jag mycket nöjd med mitt val i alla fall. Klorlukten är otroligt liten och jag behöver bara använda pH- som extra kemikalie och då blir det ungefär 0,5 matsked/vecka.

/Urban.

Utloggad Eee

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #12 skrivet: oktober 12, 2020, 12:30:42:42 »
Hej,
Väldigt intressant läsning om detta. Man blir sugen på att konvertera sitt egna bad nu. Dock kommer det upp några frågetecken för mig. I poolsammanhang så pratas det otroligt mycket om att det måste vara titan värmeväxlare osv när man har saltvatten, är värmarna i viskan i titan eller vanlig rostfri? Resten av rör och kopplingar är ju plast men undrar lite om just värmaren..
Eller klarar man sig för att det är tjockt gods och inte massa kanaler som kan ta skada?
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #13 skrivet: oktober 12, 2020, 15:08:15:15 »
Jaovars, det påstås att man ska ha titanvärmare då det är saltvatten. Jag hade kontakt med Viskan och förklarade mina planer. De försäkrade iaf att det skulle funka utmärkt med saltklorinator, jag litade helt enkelt på det  :) .

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.
« Svar #14 skrivet: oktober 13, 2020, 18:20:03:03 »
Har du rostfritt kommer detta inte vara ett problem.
Roger

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.
« Svar #15 skrivet: oktober 26, 2020, 10:35:00:00 »
Lite uppdatering då.

Mina inställningar verkar vara ganska lämpliga för att hålla en bra klorhalt. Saltklorinatorn går 9 min morgon och kväll, vilket som sagt verkar lämpligt. Vid bad kör jag klorinatorn extra 25 min vilket också verkar ganska lämpligt vid ett 1 timmes bad av två personer. I helgen bytte jag filtren och Vattnet är fortfarande kristallklart så jag beslutade att vattnet får va kvar ytterligare 6 mån fram till våren. Då har jag kört med samma vatten ett helt år.

I övrigt fungerar tekniken fint.

/Urban.

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.
« Svar #16 skrivet: december 02, 2020, 08:36:43:43 »
Jaha dags för lite uppdatering då.... eller kanske inte ändå då jag inte har nått nytt revolutionerande att förtälja..hehe. Det funkar fortfarande precis som vanligt med de inställningar jag använder.

Saltklorinatorn går nu alltså 8 min på morgonen och  8 min på kvällen. Det verkar var ett bra tidsintervall för att löpande hålla en lämplig klorhalt i badet. När man badar (vi badar oftast bara jag och sambon) 1-2 tim så får kloriantorn gå extra och då verkar 30 min extra gångtid vara ungefär det som krävs.

Jag får fortfarande addera pH- med jämna mellanrum och det betyder 0,5 matsked/kaffemått, en gång i veckan. Inga övriga kemikalier, tack och lov. Enkel hantering med andra ord.

Hoppas bara att saltklorinatorn nu fortsätter fungera utan mankemang.

/Urban.   

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.
« Svar #17 skrivet: september 29, 2021, 13:44:12:12 »
Jaha, det är väl hög tid för en uppdatering av denna tråd nu då jag kört med saltklorinator i snart 1,5 år.

Hur har det då gått?

VARNING FÖR STARKA BILDER!!! är helt klart på sin plats.

Strax innan nyårsafton för 10 månader sedan så löste plötsligt jordfelsbrytaren ut i huset. Jag kunde relativt snabbt konstatera att spabadet var orsaken till detta. Det visade sig att primärvärmaren är helt sönderrostad och slavvärmaren är påverkad, dock ej i samma omfattning (Se de två första bilderna). Detta efter 7 månader med saltvatten.

Båda värmarna byttes ut mot nya värmare. Primärvärmaren som nu monterades var en titanvärmare istf standardvärmare, men slavvärmaren bytes mot en likadan standardvärmare (alltså inte titan).

Spabadet fortsatte köras som vanligt därefter och har fungerat bra tills för ca 1,5 mån sedan då jordfelsbrytaren löste ut och jag misstänkte förståss genast spabadet, som mycket riktigt återigen var skurken i dramat. Denna gången var det tvärt om, dvs, slavvärmaren som var totalt sönderrostad och primärvärmaren (som ju är en titanvärmare!!!) var till synes i gott skick. Nu var problemet att slavvärmare i titan inte fanns att tillgå på momangen så jag kopplade ur slavvärmaren och körde spabadet på endast primärvärmaren, vilket funkade bra under väntetiden. Dagen efter att jag fått besked att den nya slavvärmaren i titan var skickad så löste plötsligt jordfelsbrytaren igen (den trasiga slavvärmaren var alltså fortfarande inte ersatt). Jag kunde visuellt inte hitta nått egentligt fel i spabadet men misstänkte ju förståss ändå att det var nått krångel med primärvärmaren (alltså titanvärmaren som monterades i januari). Jag kopplade ur värmen från primärvärmaren och spabadet hoppade igång. Det var alltså nått fel även på primärvärmaren, suck. (se de två andra bilderna)

Jag bestämde mig då för att byta ut även titanvärmaren mot en ny, vilket jag gjorde igår. När jag monterad lös den gamla titanvärmaren (som ju till synes såg bra ut) så kunde jag bara konstatera att även den var helt sönderrostad på insidan. Alltså själva värmeelementet för helt slut, efter ca 10 månader.

Efter det första bytet i Januari så har jag haft en salthalt på absolut minimum för att skona utrustningen.

Så igår monterades alltså två helt nya titanvärmare och jag har nu kastat ut saltklorinatorn och har gått tillbaka till Brom + Aktivt Syre som reningsmetod. Det verkar alltså inte fungera med saltklorinator, inte ens med titanvärmare. Eller så har jag bara haft en sjusärdeles otur.

Hur mycket skada övriga delar i spabadet har tagit vet jag inte men jag kan bara hoppas att pumparna klarat sig hyggligt.

Håll er borta från saltklorinator i spabad är tyvärr min erfarenhet nu. Det är väldigt smidig hantering och vattnet är superfint med saltklorinator så det är jättetrist att behöva ge upp.

Nåväl, hoppas ingen hunnit montera in den reningstypen i sitt spabad efter mina tidigare positiva erfarenheter. Jag trodde dock att problemet var löst med titanvärmare, vilket ju uppenbarligen inte var fallet.

/Urban.
« Senast ändrad: september 29, 2021, 13:50:44:44 av Telekiter »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.
« Svar #18 skrivet: september 29, 2021, 16:00:57:57 »
Tack för återkoppling, alltid bra med erfarenheter från de som faktiskt provat.
Möjligen tänker jag att det kan finnas titanvärmare från andra leverantörer som har även själva värmepatronen i titan, det verkar som att Balboa fuskat en aning därvidlag, eller vad tror du?
Det hjälper ju liksom inte att höljet på värmaren är av titan om inte värmepatronen inuti inte är det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.
« Svar #19 skrivet: september 30, 2021, 08:49:55:55 »
Såsom jag förstått det så är röret av syrafast stål och värmelementet inuti är titan. Enligt reparatören som jag har kontakt med så är ett av problemen med Balboas lösning att det är för skarpa krökar hos elementet på insidan och när man kröker elementet så uppstår lätt sprickor/försvagningar i titanhöljet. Dessutom är det ju olika metaller, om man ser till komponenterna. Dvs tätningsbrickor, titan, syrafritt stål osv vilket ger galvanisk korrosion. Det är tydligt att det rör sig om galvanisk korrosion eftersom rosten ju nästan uteslutande är på utsidan och det har ju inte varit något läckage av vatten som gjort att det rostar på utsidan. När jag kollade lite mer på insidan av primärvärmaren av titan så kan man också se rost där fästbulten (bulten som håller värmaren på plats i styrboxen) är svetsad. Svetsen har försvagat/förstört det syrafasta stålet så det hade med tiden rostat sönder på där, även om värmeelementet hade fungerat. I mitt fall är det nog både felaktig komponent och galvanisk korrosion som är resultatet.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan