VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fästa nedborrade järn i bottenplatta  (läst 8142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« skrivet: oktober 10, 2014, 10:48:16:16 »
Har borrat en massa hål för nedstick av 600mm armeringsjärn. Järnen är på 12mm och jag har borrat med 14mm och behöver därför fästa järnen i hålen. Har fått tips på ankarmassa, som är dyyyyrt, och vanlig cement, vilket blir lite omständigt. Såg denna på Byggmax och funderar på om det kan vara ett vettigt alternativ.
http://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
Hur har ni gjort, som inte gjutit in uppstick från start?


Poolgiganten

Utloggad Konrad

SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2014, 13:07:22:22 »
Hej.
Vad är det som konstruktionen i övrigt skall bestå av med anledning att dina järn är 600 mm?
Om du skall förankra järnen i plattan för att dessa skall ingå i följande konstruktion (antar behovet är att ta upp kommande sidokrafter av ngn form av vägg) så rekommenderar jag starkt att du använder dig av injekteringsmassa ex Hilti Hit, konstruktionen (kraftupptagningen) kommer annars efter ett tag att vara ett minimum om du använder andra metoder/bruk/mm.
Lycka till

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2014, 13:45:36:36 »
Biltema har till hyfsat pris.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad fredsan

SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2014, 16:11:39:39 »
Järnen kommer sitta längst ner i poolväggarna (styropor block) och i min värld så kommer de belastas i sidled, inte i höjdled varför det borde funka med något enklare än Hiltis produkter. Eller tänker jag fel...?

Någon speciell produkt från biltema som du tänker  på?

Utloggad TommyC

SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2014, 16:30:45:45 »
Expanderbetong fungerar bra för att gjuta fast armeringsjärn, 14 mm hål är nog lite trångt för att få betong runt 12 mm järn. Har för mig att jag borrade 20 mm och slog ner järnen i betongen med handslägga. http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/bemix/5001-1.pdf

En säck kostar runt 200 kr och räcker till väldigt många armeringsjärn. Vill man ha det enklare så betalar man dyrt för ankarmassa men det är ju inte speciellt svårt att blanda betongen med vatten och köra omröraren några minuter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2014, 17:25:29:29 »
Som sagts på annan plats är inte ankarmassa så dyrt som man kan tro pga att om man borrar och doserar rätt så går det åt väldigt lite. Essve har åtgångstabeller. Men jag håller med tommy om att expanderbetong är ett gångbart alternativ.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #6 skrivet: oktober 10, 2014, 17:42:22:22 »
Expanderbetong, låter som om det skulle kunna expandera och spräcka plattan  vid hållet men givet den lilla mängd som får plats i varje hål så antar jag att det inte är någon risk för det

Utloggad Konrad

SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #7 skrivet: oktober 10, 2014, 18:46:43:43 »
Hej igen
Jodå det är sidokrafterna som skall tas upp därav min fråga varför du endast har en längd av 600mm, nu har jag ingen erfarenhet av pooler byggda av block, kan dock tycka märkligt att längden av järnen inte är längre teoretiskt borde dom vara endast något kortare än vägghöjden, annars så får du väl skarva dem tänk då på skarvlängd (överlappning).
Hävdar åter att du bör använda injekteringsmassa för att säkerställa det rent konstruktiva mellan plattan och vägg.
Precis som annat inlägg påtalade, det åtgår inga större mängder så till det hela är det ingen större kostnad.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #8 skrivet: oktober 10, 2014, 19:28:05:05 »
Bifogar text från biltema....

Ankarmassa
Ger stark infästning. För montage av armeringsjärn, gängstång och dylikt i betong, sten, tegel, hålsten m.m. Snabbhärdande. Styrenfri vinylester. ETA-11/0096-godkänd för sprickfri betong med lägst hållfasthetsklass C20/25.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad MathiasS

SV: Fästa nedborrade järn i bottenplatta
« Svar #9 skrivet: oktober 10, 2014, 19:31:47:47 »
Expanderbetong expanderar inte, däremot är det mer klistrig än vanlig betong.

Det är inte riktigt så att konstruktionen ska ta upp krafter på samma sätt som tex ett l-stöd. Sidokrafterna tas upp av de fyra väggarna tillsammans som då bara behöver sitta ihop i hörnen. När man har en frilagd sida är det viktigare med dessa järn och då handlar det ju om att ta upp sidokrafter som uppstår på hela rektangulära poolkonstruktionen genom marktrycket på en enskild sida.

I praktiken är järnen lika höga som väggen, man sticker ner stående armering när man fyllt halva väggen med betong.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan