Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool rookie behöver tips  (läst 986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wallersteinska

  • Gäst
Wallersteinska
Pool rookie behöver tips
« skrivet: mars 07, 2020, 09:45:28:28 »
Hej alla
Jag har köpt på mig ett hus där en markpool 4x8,1,5m ingick av årsmodell -92. Trästomme med original liner. Pumphuset består av pump sandfilter och någon brun burk vad jag tror är klor dosering samt elpatron för värmning. Jag har några frågor då jag e totalt novis
1: Uppstart vad ska jag tänka på?
2: uppvärmning vill jag byta ut per omgående då elen är dyr. Vad är att föredra?  Funkar solfångare bra?
3: vart kan man tänkas finna spolbrunn för dränering av pool? Samt var kan den tänkas mynna ut?
Tack på förhand

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool rookie behöver tips
« Svar #1 skrivet: mars 07, 2020, 09:59:35:35 »
Fota en massa och lägg in bilderna här så är sannolikheten att du får bra svar mycket större. Brun burk som beskrivning hjälper inte så mycket  :-\
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Wallersteinska

SV: Pool rookie behöver tips
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2020, 10:12:47:47 »
Som bifogad bild fast brun...ganska säker på att det är en dispenser....  men i övrigt att tänka på?  Pumpen står inne över vintern. Packningar och så?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Pool rookie behöver tips
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2020, 11:19:16:16 »
Hej alla
Jag har köpt på mig ett hus där en markpool 4x8,1,5m ingick av årsmodell -92. Trästomme med original liner. Pumphuset består av pump sandfilter och någon brun burk vad jag tror är klor dosering samt elpatron för värmning. Jag har några frågor då jag e totalt novis
1: Uppstart vad ska jag tänka på?
2: uppvärmning vill jag byta ut per omgående då elen är dyr. Vad är att föredra?  Funkar solfångare bra?
3: vart kan man tänkas finna spolbrunn för dränering av pool? Samt var kan den tänkas mynna ut?
Tack på förhand

1. Vid uppstart fyll poolen med vattenslang till halva höjden på bräddavloppet. Köp chockklor på poolbutiken 1-2kg och följ anvisningen på förpackningen. Vänta 2-3dgr mät klor och pH.När klor är nere på 1-3ppm kan du kontrollera pH och justera pH. När pH är ok (7.2-7.6) går du över till veckoklor/multitabs.

Mät sedan pH och klor regelbundet med en Scuba 2 eller annan DPD mätning (använd ej stickor de är ej tillförlitliga) Har du svårt att hålla pH och klor på rätt nivå så återkoppla här på forumet för hjälp.

2. Köp en poolvärmepump. På vår hemsida finner du guide för dimensionering. För de som vill ha fungerande uppvärmning utan strul rekommenderar vi en poolvärmepump från Pahlén eller Gullberg & Jansson då båda har produkter med hög kvalitet och generös ”på platsen service” om något strular. Ring gärna oss om du vill ha vägledning i ditt val.

3. Du skrev dränering av pool, om du menade backspolning alt. waste på sandfiltret så brukar utgående vatten från sandfiltrets 6-vägs ventil antingen ledas ned i kommunens dagvatten eller i egen stenkista. Om du menade bottenutlopp i poolen ingår detta normalt i cirkulationen och går då ihop med retur från bräddavlopp och sedan till poolpumpen.

Med vänlig hälsning,
Martin -oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Wallersteinska

SV: Pool rookie behöver tips
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2020, 17:59:19:19 »
Kanon. Stort tack föe hjälpen!

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool rookie behöver tips
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2020, 22:00:39:39 »
Jag har en liknande. Man lägger i ett flertal puckar i den, hur mycket den ska "ta" av puckarna ställer man med ratten. Det tar ganska lång tid att justera in den, det tar tid att se trenden om det blir för mycket eller för lite.

Se till att hålla koll på Cyanursyran, googla på klorblockering och läs på för att förstå sammanhanget.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan