VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?  (läst 6150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Decoy

Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?
« skrivet: augusti 31, 2013, 20:59:21:21 »
Gud, jag kan inte bestämma mig! Min fru (och barn såklart) vill ha pool, men jag tycker egentligen det är kräver så mycket arbete, samt kostsamt!
En pool kostar så mycket enl min kalkyl att vi kan åka på utlandssemester i många , många år framöver!
Jag tänkte mig en rektangulär pool på ca 8x4x1.5 (vill egentligen ha lite större), ett absolut måste är pooltak, jag och barnen är nämligen världens värsta badkrukor, under 26grader badas det inte!
Räknar med en uppvärmningskostnad på upp till 6000 per år? har sökt lite på forumet och det brukar inte bli så mycket, men ändå! (april - september) + någon tusen lapp för reningspumpen!
Jag anser att ett pooltak är ett måste!
Lägg sedan på kostnader för pool, markarbete, samt efterarbete i form av trädäck eller stenbeläggning!
Ser hur bankkontot skulle dräneras! suck!  <help>

Så en vecka solsemester varje år eller pool, vad säger ni som har pool!? -är det värt det?


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2013, 22:10:25:25 »
Man kan inte jämföra "investering" med konsumtion.......visst res o bli rik på minnen o upplevelse, men pengarna är bort,  poolen har du kvar, värdeökningen har du kvar.....


Utloggad Pooljanne

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borensberg
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • En pool kan aldrig vara för liten
    • Visa profil
SV: Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2013, 22:15:20:20 »
Klart att det är värt det, beroende på hur mycket du vill spendera. Köp en mindre och billigare pool och gör bägge delarna. Har precis doppat mig i min ovanmarkpool, inte dyr, mår toppen.
Ovanmarkpool i stål 350x120 med Welldana värmepump
5kw

Utloggad psau

SV: Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?
« Svar #3 skrivet: september 01, 2013, 00:35:24:24 »
Svår fråga, huset vi köpte hade en gammal folkpool anno 1968. Initialt hade vi tom funderingar på att fylla igen skiten för att få mer tomt.
Ett par år senare har vi nu bytt ut den till en ny leca pool och har svårt att tänka oss att vara utan den!
När det är dags så kommer de att få bära ut mig med ett lakan över huvudet så värdeökningen tar jag lätt på.
Och ja det är relativt dyrt med pool en säsong med pool kostar som ja en månadsbetalning på en bil via leasing inkl förmånsskatten.
Dvs inte jätte dyrt om man räknar bort investeringen som är olika för varje pool, det är tämligen ointressant att jämföra priser på färdig pool för slutpriset varierar enormt.

MEN vardagslyxen att en tidig sommarmorgon slänga dig i poolen och bara njuta, eller efter jobbet och dagishämtning bada en stund med barnen det är värt varenda spänn.

Du kan åka utomlands istället men det blir en, två? Veckor, vi startar poolen i maj stänger i slutet på september det blir många baddagar.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Kojak

SV: Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?
« Svar #4 skrivet: september 01, 2013, 09:28:01:01 »
Nu byggde jag min själv visserligen, även platta, schaktning etc. Allt hamnade på 120 000:- med pooltak. Vi åkte i somras på en standardcharter 2 veckor till Alcudia, Mallorca, vilket slutade för hela familjen kring 50 000:- utan några större utsvävningar. Min poäng är att i mitt fall är det två års semester som det kostar, ja lejjer du ut allt så säg 4 år kanske. Men du ska inte se det som en ersättare för en utlandssemester utan ett komplement för att förlänga din semester/sommar.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?
« Svar #5 skrivet: september 01, 2013, 10:38:37:37 »
Pool är lite som med barn... man vet inte hur bra det är innan man har det!  :D


Vi hade en ovanmarkspool först i vårt förra hus, den nyttjades friskt av samtliga i familjen (och släkt och kompisar) men var opraktisk för mindre barn att komma i och ur och så var uppvärmningen genom några små solvärmemattor otillräcklig.
Vi hade sparat till lång semester utomlands men valde då att köpa pool istället. Det blev då en Rubinpool pool-åtta med Zabra pooltak och en Brilix värmepump. Jag tror hela paketet gick på runt 80.000 kr om jag minns rätt och sen med grävning, bortforsling och markfixande var vi uppe på 120.000 kr. Ny altan tillkom ovanpå det så jag skulle gissa att vi landade på runt 150.000 kr totalt men då gjorde jag allt montage, återfyllning och altan själv.


Nytt hus och ny pool några år senare och här har jag precis färdigställt en AQVIS Kidney (http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8629.0).


Det första döttrarna frågade när vi bestämde oss för att flytta var: "Hur gör vi med poolen, tar vi med den?"


Alla familjer är ju förstås olika men för oss är det lite av ytterligare ett rum... Även om ingen ska bada så sitter vi ofta ute vid poolen eller om jag bara ska ta en kaffe så sätter jag mig där trots att vi har en annan uteplats.


Det negativa är förstås kostnader... Uppvärmning gör vi nu genom bergvärmen men jag har inte räknat något alls på kostnaden där. Den tidigare poolen drog runt 8-900 kWh för maj och september, 4-500 kWh i juni och augusti men sen under 300 i juli normalt sett. Det blev väl kanske runt 2500-3000 kr i uppvärmning på en säsong från början av maj till mitten/slutet av september skulle jag gissa.
Klor och andra medel lägger väl på kanske ytterligare en tusenlapp.


Jag skulle ju dock rekommendera saltklorinator eftersom det är så smidigt och vattnet mycket trevligare, inget svid i ögonen och en lägre klorhalt. Klorinatorn kostar förstås en del men då häller du bara i salt i början av säsongen och sen tuffar det på bortsett från någon enstaka chockklorering.
Planera också för automatisk påfyllning, det lade vi in nu i nya poolen och det är så skönt att inte behöva vakta nivån (vattennivån sjunker p.g.a. avdunstning och stänk).


Ta ett gemensamt beslut i familjen, men är både barn och fru överens ligger du nog pyrt till...  ::)


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TommyC

SV: Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?
« Svar #6 skrivet: september 01, 2013, 14:17:25:25 »
När vi letade hus såg vi mest pool som ett problem som drev upp priset. Nu kan vi inte tänka oss att att vara utan pool. Visst är det tidvis mycket jobb, i mitt fall mest med renovering och komplettering med pooltak och värmepump. Njutningen när allt fungerar perfekt är större när man gjort jobbet själv. Att bada i pooler utomlands eller vid olika hotell och spaanläggningar går inte alls upp mot att bada hemma. Det är alltid lite omständigt och de har ofta stängt poolen när man vill bada t ex mitt i natten eller tidig morgon.

Nej, du kan sluta fundera på om ni ska ha pool och starta den långa beslutsprocessen runt exakt vilka lösningar ni ska ha. Pooltak ökar poolens användbarhet väldigt mycket. Jag badade nyss i 31 gradigt vatten trots att utetempareturen bara är 16 grader.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Decoy

SV: Har ångest inför pool beslut, är det verkligen så kul med pool?
« Svar #7 skrivet: september 01, 2013, 22:22:23:23 »
Tack för alla svar!
Det verkar som att alla som jag pratar med som har pool är nöjda...
Ska räkna på olika alternativ på allvar nu. Vi får se vad som händer framöver!   ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan