VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)  (läst 31202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lunkiz1

Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« skrivet: juni 01, 2015, 20:39:49:49 »
Som rubriken lyder! Köp inget ifrån NN på
Härligabad. Jag beställde ett thermopool paket inkl gjutningsarbete!
Och nu står vi här 2 månader efter gjutningen med en
Betongplatta som inte går att använda och NN från härliga bad har bara gått under jorden...
Så anlita inte honom för han är en skojare...

« Senast ändrad: augusti 14, 2015, 12:38:00:00 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2015, 23:00:44:44 »
Man får ju inte göra reklam, det tycker jag är bra, jag tycker också det är bra att andra får veta om en handlare missköter sig, dock har jag erfarenhet från andra branscher där konkurrenter rejtar andra butiker i sken av privatperson, nu säger jag inte att det är så i just detta fall , men jag tycker inte det är helt ok att låta dessa inlägg stå kvar, jo kanske om den som lägger in kan ge mer data som går att följa upp eller i alla fall att man inte är anonym, vad säger moderatorn ?

Utloggad MathiasS

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2015, 23:03:50:50 »
Varför går inte plattan att använda?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2015, 06:41:20:20 »
Lägg in lite bilder som visar varför plattan inte går att använda!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2015, 07:53:32:32 »
Jag har detta ämne under övervakning samt gör lite egna efterforskningar.
Vi får se om det får ligga kvar eller ej.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2015, 13:40:17:17 »
Jag raderar spekulationer som kan skada företaget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2015, 16:00:29:29 »
Vettigt beslut, men det ligger kvar ? i sådana här lägen borde mer underlag finns med, en första gångs inloggare som skriver ett sådant här inlägg är inte särskilt trovärdigt, inte minst eftersom denna ej väljer att kommentera våra svar. Handlaren borde få tråden och få ges möjlighet till kommentar. Att bara höra ena parten i en konflikt är förödande .... kanske trådskaparen själv är helt omöjlig, kanske en obetald faktura .. tro tusan då att handlaren inte ställer upp längre

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2015, 16:10:52:52 »
Jag har raderat andra spekulationer.
Företaget har meddelats och jag väntar på info från dem, och har erbjudit dem svara, om inte sådan försvårande omständigheter finns så att jag raderar det hela.
Att svara på denna typ av påhopp kan vara känsligt, går man för hårt åt en "kund" - även om det man skriver är sant så kan även det ge dålig publicitet.
Vi får väl se vart det hela hamnar till sist.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2015, 22:35:05:05 »
Hej
Ber om ursäkt att jag inte svarat eller lagt upp bilder!
Ska se om jag får tid att lägga upp bilder som jag har tagit under morgondagen.
När plattan göts så lyfte formen som han byggt, och det var betong i hela gropen. Plattan slår på 32 mm.
I ena hörnan är plattan bara 40 mm tjock. Samt hoppar man på plattan där så gungar den.  Några tips på hur man kan göra? Tror ni det kan räcka med att gjuta på?
Betongen utanför formen har jag själv fått stå o bila upp pga att härliga bad aldrig dykt upp igen. Och nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Var 2 månader sedan vi grävde och gjöt.
Hade en kille här som tittade och sa att jag var tvungen stt ta bort hela plattan. Och det kommer att kosta mig ca: 50 k extra för att få bort plattan o gjuta om den. Kul...
Vad gällande någon som skrev med obetald faktura så har jag som tur bara betalat 10% i förskott på poolpaketet som jag har beställt vilket är ca:9500. Men det ända jag har fått en denna usla betongplatta alltså inga andra poolgrejor.
Vi har skrivit ett kontakt oss emellan att poolen skulle vara klar 15 maj dock senast 31 maj. Får jag så kan jag lägga upp bild på kontraktet som är påskrivet!??
Som sagt ska försöka lägga upp bilder så fort jag får tid.

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2015, 23:03:21:21 »
Jag hoppas på svar från härligabad då jag inte själv får tag på dem. Tror dock inte att han kommer att svara. Då han förra veckan fick kritik på eniro och dagen efter ändrat att inte tillåta omdöme.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2015, 07:36:40:40 »
Jag upplåter inte forumet för anklagelser i utpressningssyfte, om det skall få stå kvar så kräver jag att det bifogas klara bevis på att arbetet blivit dåligt utfört, det skall alltså inte finnas några tvivel om att det rör sig om ett dåligt jobb, konflikter som rör småsaker som gör att man tvistar med sin leverantör får alltså inte införas i forumet.
Har inte klara bevis framkommit under innevarande dygn så raderas hela tråden.

Om leverantören misslyckats med gjutningen är det självklart de som skall fixa det hela, inte du.

Som vanligt i ärenden som dessa finns det en rutin som man bör följa:

Kontakta Kommunens konsumentvägledare, de kan ofta hjälpa till så att en lösning som fungerar för båda parter kan hittas.

Anmäl till ARN (1500 kr)

Stäm företaget inför tingsrätten, kolla vad som gäller för dig med ditt försäkringsbolag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2015, 23:00:55:55 »
Som sagt ber om ursäkt för att det har dröjt med
Bilder!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #12 skrivet: juni 08, 2015, 03:34:50:50 »
Det jag frågar mig är om sulan verkligen lutar eller om det bara var formen som inte var i våg.
Har du mätt om den ligger i våg eller ej, eller har du bara tittat på hur mycket plankorna sticker upp över sulan på olika ställen?
Ser ju ut på den nygjutna sulan (våt) som att det borde ha flutit ut rätt bra.
Om sulan i sig är plan, och armerad, så borde det väl kunna fungera tycker jag, men du behöver nog en yrkesman (byggare/betongare) som tittar på det hela.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #13 skrivet: juni 08, 2015, 05:55:24:24 »
Den är hög i mitten och sen faller den ut på sidorna.
I ena hörnet är plattan bara 40 mm tjock! Jag ska ta en bra bild efter jobb idag så man ser hur mycket den lutar!
Har haft någon som tittat och dom vill ta upp den, för när
Man hoppar på plattan så gungar den! Kan det vara för att
Betongen bara är är 40 mm på sina ställen?
Ska se om jag kan filma det går det att lägga upp
Film?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2015, 07:42:30:30 »
Låter jättekonstigt att den skall kunna svikta, har du/de aldrig packat med padda, eller vattenpackat underlaget?
Finns det isolering under plattan?
Jag är för dålig på sånt där för att kunna ge bra råd,  men man tycker ju att det borde gå gjuta på så att det blir bra, sen du väl återfyllt kan ju inte betongen flytta på sig (om den inte sjunker nedåt alltså).
Alldeles oavsett tror jag inte att du kan göra något som leverantören inte skriftligen godkänt utan att han kan skylla på dig, typ.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2015, 09:26:46:46 »

Ja där är 100 mm frigolit under plattan.
Makadamen under plattan är inte paddad.
Grävaren sa att det inte var lönt att göra det.
Och en annan entreprenör jag pratat med sa
Samma sak. Han sa lägg ner dränering och håll
Vattnet borta tills vattnet är i poolen.
Härliga bad hade mitt nr, grävarens och betong
Killens ifall det skulle vara några problem och hade
Det varit det så skulle dom stoppat gjutningen tycker man.

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2015, 13:11:15:15 »
Tunn platta borde inte i sig självt vara ett problem, inte rent belastningsmässigt om det är ordentligt underlag. Men hur går det med armeringen ? Kommer inte den att rosta. Jag har för mig jag har hört att armering bör vara minst 3 cm in i betongen för att inte rosta om det är konstruktioner som regelbundet utsättes för vatten. I och för sig kanske ingen fara om underlaget är ordentligt dränerat så att det inte kommer upp markvatten när det är blötväder.

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #17 skrivet: juni 08, 2015, 13:50:10:10 »
Grundvattnet är högre än betongplattan om jag inte pumpar

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #18 skrivet: juni 08, 2015, 14:25:32:32 »
Då måste du pumpa alt. dränera bättre. Poolbotten får inte stå i grundvatten - då får du HÖGA värmekostnader. Men du kanske tänkt pumpa men menar att vattnet ändå kan komma dit upp, t.ex. om du inte har pumpningen igång vintertid ?

Missnöjd

  • Gäst
Missnöjd
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #19 skrivet: juni 16, 2015, 12:12:35:35 »
Vet inte om mitt inlägg får vara kvar men jag är otroligt besvikna på Härliga Bad.
Han gör fel och blir aldrig klar men framför allt svarar han aldrig och de få gånger man ändå lyckas få tag i honom så ljuger han och håller inget som han lovar.
/Anders

Utloggad rooki

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #20 skrivet: juni 23, 2015, 11:19:09:09 »
Jag vill med varna för dem.
Jag har beställt pool värme pump, easyroll ifrån dem. Men leveransen kom aldrig och går inte att få tag på killen. Jag ringde säkert 10 ggr om dagen och skickade flera mail, och dem gångar jag fick tag på han så ljug han.
till sist fick jag hem pumpen men saknades bypass, och överdrag kom aldrig.
Så jag köpte resten ifrån Ellips pool vilken jag är väldigt nöjd med.

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #21 skrivet: juni 23, 2015, 12:22:47:47 »
Nog ingen som är nöjd...
Jag fick ta dit maskin och bila upp betongplattan som han gjöt så nu står jag på ruta ett igen!
Kostar mycket extra tyvärr samt hela sommaren förstörd...
Hoppas inte fler råkar ut för honom...

Uppsala

  • Gäst
Uppsala
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #22 skrivet: juni 25, 2015, 09:57:07:07 »
Har också beställt komplett paket från Härliga Bad. Beställde i mars med lovad leverans senast sista april.
Har fortfarande inte fått alla grejer och han svarar inte i telefon eller på mail.
Är så besviken :(

Göteborg

  • Gäst
Göteborg
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #23 skrivet: juni 29, 2015, 12:16:02:02 »
Har också beställt komplett paket från Härliga Bad. Beställde i mars med lovad leverans senast sista april.
Har fortfarande inte fått alla grejer och han svarar inte i telefon eller på mail.
Är så besviken :(
Vi beställde också komplett paket men i september i fjol med leverans i oktober. Nu när sommaren verkligen är igång har han fortfarande inte gjort klart. Förutom allt tid vi lagt ner på detta har vi även fått lägga ut massor själva för att få den badklar då han inte svarar eller återkommer på telefon, mail, sms.

Också Ledsna och besvikna >:(  :'(

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #24 skrivet: juni 29, 2015, 12:38:04:04 »
Tråkigt att alla har råkat ut för denna klåpare...
Är det någon som har drivit ärendet vidare?

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #25 skrivet: juni 29, 2015, 14:49:36:36 »
Inget företag jag skulle göra några som helst business med:
http://www.allabolag.se/5567656599/Harliga_Bad_Falkenberg_AB
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #26 skrivet: juni 29, 2015, 14:52:52:52 »
De där siffrorna säger inte sååå mycket, som du ser har försäljningen ökat mycket under 2013, och det kostar för ett företag av växa i omsättning, mer lager, fler utestående kundfordringar mm gör att kapitalet kan gå åt snabbare än man anar.
Det intressanta blir väl i så fall att se vad som hänt 2014.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #27 skrivet: juni 29, 2015, 16:42:36:36 »
Skall absolut inte försvara Härliga bad 2015 men när jag köpte 2013 så fungerade det OK. Jag köpte iofs en byggsats men då jag hade frågor var de anträffbara inom rimlig tid och fixade det som fattades ganska fort (för få skruv pga av modelbyte). Annars var det som man kan förvänta sig av en säljare, han skulle inte fått topbetyg men kanske något över snitt pga av snabba svar.

Mycket kan ha hänt sen dess men jag tyckte inte då han verkade vara en lycksökare.
Nu låter det dock som han tagit på sg lite för mycket och inte mäktar med?
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #28 skrivet: juni 29, 2015, 17:53:37:37 »
Om jag inte minns fel skulle du kontakta företaget Rickard. Inget svar från dom?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #29 skrivet: juni 30, 2015, 03:56:56:56 »
Jag har helt på egen hand valt att inte kommentera det enskilda fallet, annat än i generella termer, då det finns lagar och regler för hur företag kan/får uppträda gentemot varandra, min tolkning av dessa lagar är att jag inte kan skriva precis vad som helst om andra företag/mina kunder i den position jag befinner mig utan att riskera stämmas för förtal, oavsett vad det handlar om, eller oavsett om det är sant eller ej.

I just detta fall har jag som sagt informerat om att ämnet finns i forumet, och att det är OK för företaget att kommentera om de väljer att göra det.
Att kommentera i en tråd som denna kan, generellt sett, vara rätt chansartat, om det inte görs av en slipad kommunikatör, företagen som kritiseras riskerar lätt att hamna i ännu sämre situation om de hamnar "i bråk" med sina kunder på ett publikt forum.
I princip finns det bara ett sätt att rädda ansiktet på, och det är att göra om och göra rätt, eller rättare sagt, oavsett vad kunderna klagar på så skall man ge dem rätt, och betala för alla kostnader som det innebär att göra kunden nöjd.

Jag vet väldigt lite om företaget ifråga, och har bara haft e-postkontakt med dem, men jag vet att det inte är så vanligt att företag som kritiseras publikt i ett forum som detta själva kommenterar saken publikt.
Anledningen är uppenbar, om man som företag "bestämmer sig" för att göra alla som kritiserar nöjda så öppnar man upp sig för de som bluffar eller använder publika sajter som denna för utpressning.
"De måste ändå göra alla nöjda, så jag kan ljuga ihop nåt, typ"

Hela denna typ av soppa är olycklig, oavsett om det som skrivs om ett företag är sant eller ej, och det är därför jag väldigt sällan accepterar denna typ av kritisk tråd om ett specifikt företag, svårt att bevisa att ett företag miss-sköter sig, svårt att bevisa för företaget att de skött sig, och omöjligt för mig att avgöra vem som ljuger.

I ett fall som detta skulle det ju rent hypotetiskt kunnat vara kunden som tagit på sig att forma för gjutningen och gjort ett dåligt jobb, när man sedan kom med betongen så sket sig hela projektet.
Det är helt omöjligt att skipa rättvisa i ett forum som detta, och det är också därför som jag helst inte vill se denna typ av trådar som lätt blir till rena häxjakten på enskilda företag/personer.

Då och då gör jag undantag, så att folk skall få se att det är rätt svårt att påverka utvecklingen i enskilda fall genom att starta denna typ av tråd.
I just detta fall verkar det ju vara många som har samma typ av kritik, vilket är mycket ovanligt, oftast visar det sig att de som kritiserar antingen överdriver eller använder sig av publiciteten för att få rätt i en konflikt där det är mycket oklart om kunden eller företaget har rätt.
Ofta har företaget rätt, och "kunden" är av typen "rättshaverist" som i de flesta av sina kontakter/affärer hamnar i tvist med leverantörerna.

Alldeles oavsett så brukar denna typ av tråd inte påverka utvecklingen speciellt mycket.

En tråd som denna (Jag talar som sagt i generella termer) kan potentiellt göra att ett antal kunder väljer en annan leverantör, men det troliga är att ANDRA kunder istället råkar ut för det kritiserade företaget, så att denna typ av varningstrådar skulle kunna rädda oskyldiga kunder från att råka illa ut tror jag är på marginalen, om man ser det i det stora hela.
Visst, vakna kunder som aktivt söker information om den leverantör de avser välja kommer att välja andra leverantörer, men det riskerar å andra sidan att göra så att de som är naiva/lättlurade ännu lättare blir lurade och jag vet allvarligt talat inte om det är bättre eller sämre...

Dessutom finns det alltså en stor risk att det är KUNDEN som använder sig av utpressning genom att publikt sätta press på olika företag att agera på ett sätt som går utöver den lagstiftade rätt som kunden har i tvister mellan leverantör och kund.

Min bedömning är att det i minst 50% av fallen där kunder kritiserar företag är kunden som har orimliga krav eller förväntningar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jonnie67

SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #30 skrivet: juli 06, 2015, 19:15:33:33 »
  :P Jag beställde ett poolpacket 27 mars 2015 av Härliga bad. I mitt fall så har jag beställt och betalt 50% på ett poolpaket . Beställnig gjordes i mars 2015 och har fortfarande inte fått levererat mer än en bråkdel av poolpaketet. Johan Ekstrand som är föreståndare för Härliga bad är i stort sätt omöjlig att få tag i. Han svarar inte i telefon etc. När han då långt om länge hör av sig så lovar han att leverera varorna. Men inget sker. :( Detta företag med Johan Ekstrand som VD, Försäljningschef, Montör osv. är något jag verkligen varnar för !
Det kan vara lockande med ett bra pris, och man kan få ett gott intryck från början innan kaoset börjar, bakom en snygg hemsida och ett polerat yttre gömmer sig ett enmansföretag utan kunskap.Gör inte som jag, gå inte på denna bluff, och det ni tror ni tjänar på ett bra pris, kostar bra mycket mer att få åtgärdat i efterhand. Härliga Bad Falkenberg AB är absolut inte ett företag man ska investera flera hundratusen i, ni kommer bli besvikna. Jag gav honom en möjlighet att rätta till allt annars skulle jag häva köpet. Jag skrev: Hej. Jag har nu väntat på leveranser alldeles på tok för länge. Nu väntar jag mej att du OMEDELBART levererar ALLA varor så poolen kan bli färdig. I mars gjordes beställningen och hitintills har bara en liten del levererats. Jag har stått med färdig grund och bara väntat på leveranser som aldrig kommit trots löften från din sida. Innan nästa vecka är slut skall alla varor vara här annars så häver jag köpet och går till annan leverantör och köper resterande varor enligt lagen i paragraf 33§ (läs nedan). Du kommer att få stå för ersättning för prisskillnaden om det blir en sådan.
Prisskillnad.
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.
Han hörde inte av sig så jag skrev:   Hej. Härmed hävs avtal 1513-108 per 2015-03-27. Jag vill därmed meddela och göra gällande att påföljder på grund av avtalsbrottet, att du gjort dej skyldig till skadeståndsgrundande avtalsbrott, kommer att krävas av dej,  Gert Johan Ekstrand / Härliga Bad Falkenberg AB Org nr.:   556765-6599  Skreavägen 15, 311 44 Falkenberg.

Det handlar i första hand om ersättning för prisskillnaden mellan det avtalade priset och priset för täckningstransaktionen.
En advokat har nu tagit tag i detta. Varnar för denna klåpare och bedragare som inte skall få vara verksam och lura folk. Varning för Härliga bad det blir i slutändan sura bad. :P



Uppsala

  • Gäst
Uppsala
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #31 skrivet: juli 09, 2015, 11:09:42:42 »
Jag skulle kunna ha skrivit ditt inlägg jonnie67. Sitter i exakt samma sits, men verkar ha fått lite fler grejer än du levererade i alla fall.
Beställde också ett paket i mars (med lovad leverans senast sista april) men så har det ju verkligen inte blivit. Vi bygger själva, så det är bara material/delar vi beställt.
Vi har inte kopplat in några rättsliga åtgärder (än) men också givit försäljaren möjlighet att dra sig ur affären om det nu är så att han inte kan leverera och erbjudit honom att betala tillbaka oss de pengar som vi inbetalt för mycket så att vi kan beställa hos annan leverantör. Detta var han dock inte intresserad av alls, utan det kom nya löften om att grejerna var på väg.... Vilket såklart inte varit fallet.

Dock verkar det nu som att värmepumpen (som ju hade varit väldigt trevlig att ha just denna sommar) nu är på väg. Fick meddelande från DHL om det idag! Då är det inte så mycket kvar som saknas för oss längre.

Väldigt märkligt sätt att bedriva företag på måste jag ändå säga.

Labbe

  • Gäst
Labbe
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #32 skrivet: augusti 14, 2015, 11:44:00:00 »
Vi sitter i samma båt som många av er andra här och håller på att slutföra vårt poolbygge med andra entreprenörer. Snart har det gått ett år sedan vi inledde en relation med Härliga Bad. Ett projekt som tagit alldeles för lång tid för att inte tala om all frustation och irritation skapat av felaktiga produkter, felaktiga installationer samt kontakt och kommunikationsproblem och därigenom en fördyrning.

Nu har vi i alla fall fått bekräftat att Härliga Bad är begärda i konkurs. Se kungörelsetexten från Post- och Inrikes tidningar:
Citera
Härliga Bad Falkenberg AB, 556765-6599, Skreavägen 15, Falkenberg, sattes 2015-08-04 i konkurs vid Varbergs tingsrätt. Edgångssammanträde hålls 2015-09-23 kl. 14.00 i Tingshuset, Östra Långg. 7, Varberg. Borgenärerna kallas till sammanträdet genom denna kungörelse. Förvaltare är adv. Anders Ericson, Skolg. 14, 311 31 Falkenberg, tfn 0346-71 55 50.

Jag lider mer alla er som har eller har haft samma problem som vi och hoppas att saker och ting löser sig på bästa sätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #33 skrivet: augusti 14, 2015, 12:37:20:20 »
Uppdaterat rubriken.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #34 skrivet: augusti 14, 2015, 13:41:35:35 »
Tråkigt ingen som kommer få någon ersättning. Men skönt att skojaren försvinner men nog inte så länge till. Så håll koll på Johans namn för han startar väl snart ett nytt företag.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Varning för härligabad!!!!!
« Svar #35 skrivet: augusti 15, 2015, 22:44:47:47 »
Inget företag jag skulle göra några som helst business med:
http://www.allabolag.se/5567656599/Harliga_Bad_Falkenberg_AB

Mycket trist för alla drabbade kunder och en påminnelse om vikten av att bara göra affärer med leverantörer som har en sund ekonomi....
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad j-t

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #36 skrivet: augusti 16, 2015, 19:31:06:06 »
Även jag blev drabbad, beställde under våren och lade 10% i handpenning men efter otaliga kontakter så blev det uppenbart att han inte skulle leverera så jag hävde köpet men har inte fått tillbaka handpenningen, föga förvånande...
Skönt att företaget är satt i konkurs så inte fler blir lurade.

Utloggad kalleknasboll

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #37 skrivet: maj 22, 2016, 15:26:23:23 »
Johan Ekstrand säljer pooler igen men denna gången inte i egen regi  :( :-\

Utloggad Lunkiz1

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #38 skrivet: maj 22, 2016, 19:53:22:22 »
Var??

Louise88

  • Gäst
Louise88
SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #39 skrivet: juli 27, 2017, 17:49:29:29 »
Hej!

Jobbar Johan numera på Kustens Pool i Varberg? Någon som vet? Det är nämligen en Johan som är "försäljningsansvarig" som man aldrig får tag i.

Är fler än jag som vägrar betala våra fakturor från Kustens Pool i Varberg, pga felaktigt utför arbete och ej levererade produkter. 
Man får sällan tag i någon ansvarig och de sk "montörerna" har ca 1 månads arbetserfarenhet...
De hotar med Kronofogden och domstol om jag inte betalar sista fakturan och efter samtal med en Konsumentombudsman så råder denna mig att inte betala innan företaget åtgärdat alla fel. Tex så läcker poolen och är helt felkopplat.

De är otrevliga om man väl får tag i någon från Kustenspool och sist talade jag med en Bosse Qvist som la på i örat på mig och hotade med Kronofogden och sa att de ej kommer och lagar poolen om jag inte betalar in pengarna. ( betalar jag kommer jag förmodlige aldrig se dem igen).

Senare kom ett mail från samma man att det kommer en montör på måndag... Samtliga gånger de bokat tid för olika saker har de ej kommit på avtalad dag och jag har tagit ledigt från jobbet helt ionödan.

Hoppas verkligen att detta löser sig nästa vecka!


Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #40 skrivet: juli 27, 2017, 18:28:45:45 »
Hej!

Jobbar Johan numera på Kustens Pool i Varberg? Någon som vet? Det är nämligen en Johan som är "försäljningsansvarig" som man aldrig får tag i.

Är fler än jag som vägrar betala våra fakturor från Kustens Pool i Varberg, pga felaktigt utför arbete och ej levererade produkter. 
Man får sällan tag i någon ansvarig och de sk "montörerna" har ca 1 månads arbetserfarenhet...
De hotar med Kronofogden och domstol om jag inte betalar sista fakturan och efter samtal med en Konsumentombudsman så råder denna mig att inte betala innan företaget åtgärdat alla fel. Tex så läcker poolen och är helt felkopplat.

De är otrevliga om man väl får tag i någon från Kustenspool och sist talade jag med en Bosse Qvist som la på i örat på mig och hotade med Kronofogden och sa att de ej kommer och lagar poolen om jag inte betalar in pengarna. ( betalar jag kommer jag förmodlige aldrig se dem igen).

Senare kom ett mail från samma man att det kommer en montör på måndag... Samtliga gånger de bokat tid för olika saker har de ej kommit på avtalad dag och jag har tagit ledigt från jobbet helt ionödan.

Hoppas verkligen att detta löser sig nästa vecka!

Hej

Jag skulle vilja komma i kontakt med er. Skicka mig ett PM med telefonnummer eller skicka mig ett PM så skickar jag tillbaka ett telnummer (jag tror mer på personlig kontakt när det gäller sånt här).

Kan ju roa dig med att läsa min tråd.... http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13520.0

Juridiskt så skall ni skriftligt bestrida fakturan, då finns det allt mellan inget och väldigt lite dom kan göra. Det korrekta är rekommenderat brev. Jag tycker att personligt överlämnande och filma det är effektfullt (det är inte helt omöljigt att jag vet var denna Johan bor, att jag varit på väg dit och att det också fått dom att prioritera annorlunda pga han inte verkar vilja ha besök...). Annars så tycker jag att mail med läs- och leveranskvitto duger.

Anser ni att en del skall betalas så gör det men var extremt restriktiva i den bedömmningen, det tenderar att poppa upp fel efter fel så mitt tips är att bestrida hela beloppet tillsvidare.
« Senast ändrad: juli 27, 2017, 18:38:16:16 av Fredde-Gbg »

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #41 skrivet: juli 29, 2017, 11:20:19:19 »
Hej!

Jobbar Johan numera på Kustens Pool i Varberg? Någon som vet? Det är nämligen en Johan som är "försäljningsansvarig" som man aldrig får tag i.

Är fler än jag som vägrar betala våra fakturor från Kustens Pool i Varberg, pga felaktigt utför arbete och ej levererade produkter. 
Man får sällan tag i någon ansvarig och de sk "montörerna" har ca 1 månads arbetserfarenhet...
De hotar med Kronofogden och domstol om jag inte betalar sista fakturan och efter samtal med en Konsumentombudsman så råder denna mig att inte betala innan företaget åtgärdat alla fel. Tex så läcker poolen och är helt felkopplat.

De är otrevliga om man väl får tag i någon från Kustenspool och sist talade jag med en Bosse Qvist som la på i örat på mig och hotade med Kronofogden och sa att de ej kommer och lagar poolen om jag inte betalar in pengarna. ( betalar jag kommer jag förmodlige aldrig se dem igen).

Senare kom ett mail från samma man att det kommer en montör på måndag... Samtliga gånger de bokat tid för olika saker har de ej kommit på avtalad dag och jag har tagit ledigt från jobbet helt ionödan.

Hoppas verkligen att detta löser sig nästa vecka!

Hör av er till mig! Jag tror både ni och jag tjänar på att kunna visa på att det finns ett mönster i deras sätt att arbeta. Det finns alltid en krånglig kund, det är i det läget en grym styrka på att kunna visa en lista med referenskunder som är lika missnöjda.

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #42 skrivet: juli 30, 2017, 19:00:42:42 »
Såg att han startat ett nytt AB iår,  Kustens Teknik AB heter det.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #43 skrivet: juli 30, 2017, 22:27:02:02 »
Såg att han startat ett nytt AB iår,  Kustens Teknik AB heter det.

Japp, Kustens Pool eller Kustens Group står för kontrakten och tar in Kustens Teknik som UE för installationen.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #44 skrivet: augusti 15, 2017, 16:02:25:25 »
Hej!

Jobbar Johan numera på Kustens Pool i Varberg? Någon som vet? Det är nämligen en Johan som är "försäljningsansvarig" som man aldrig får tag i.

Är fler än jag som vägrar betala våra fakturor från Kustens Pool i Varberg, pga felaktigt utför arbete och ej levererade produkter. 
Man får sällan tag i någon ansvarig och de sk "montörerna" har ca 1 månads arbetserfarenhet...
De hotar med Kronofogden och domstol om jag inte betalar sista fakturan och efter samtal med en Konsumentombudsman så råder denna mig att inte betala innan företaget åtgärdat alla fel. Tex så läcker poolen och är helt felkopplat.

De är otrevliga om man väl får tag i någon från Kustenspool och sist talade jag med en Bosse Qvist som la på i örat på mig och hotade med Kronofogden och sa att de ej kommer och lagar poolen om jag inte betalar in pengarna. ( betalar jag kommer jag förmodlige aldrig se dem igen).

Senare kom ett mail från samma man att det kommer en montör på måndag... Samtliga gånger de bokat tid för olika saker har de ej kommit på avtalad dag och jag har tagit ledigt från jobbet helt ionödan.

Hoppas verkligen att detta löser sig nästa vecka!

Väldigt förvånande när en tillsynes drabbad konsument söker hjälp och sen inte hör av sig öht? Dålig stil.  Jag är intresserad av att komma i kontakt med kunder till Kustens Pool. Är det nån som känner sig träffad så skicka ett PM.

Utloggad Svenske

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #45 skrivet: augusti 24, 2017, 14:00:08:08 »
ja det är Johan Ekstrand som startade upp detta med sin bror tror jag.

Utloggad Kaninte

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #46 skrivet: november 15, 2017, 10:31:28:28 »
Hej! Vi har betalat nästan allt och står nu med en felbyggd pool där helgaveltrappan rasat in trots att poolen är fylld med vatten. Detta p g a att grundvattnet tränger upp runt om. Vi hade totalentreprenad med Kustens pool och nu vet vi inte hur vi ska göra. De hävdar att det är ok att poolen står i vatten och kommer att rättta till trappan till våren. Kanske påla fast den?! Vi har alltså ingen dränering runt poolen. Verkar som om det är svårt att hitta en besiktningsman och hur driver man då sin sak? De hävdar att det är ok poolen står i en massa grundvatten. Linern är sönderblekt också p g a de inte ställde in saltklorinatorn rätt, men den har de lovat att byta då de inte kan krångla sig ur att en liner bör hålla mer än ett år. De försökte först få det till att det var fel på linern.......jag vill helst ta bort allt nu! Det kommer nästan kosta lika mycket att rätta till dräneringen som vad vi redan betalat och det är 310 000 kr.  Jag såg så mycket framemot detta förra sommaren när vi drämde oss bort med vackra ord och de snygga annonserna från företaget i mina inredningstidningar och nu är det bara ont i magen. Varje dag. För poolen mitt framför våra köksfönster. Raserad innuti.

Utloggad Poolbutik

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #47 skrivet: november 15, 2017, 14:15:33:33 »
Bor du i Östergötland kan vi hjälpa dig med besiktning.
Vi har besiktigat många poolbyggen både åt kollegor i branschen, advokater (vid tvister) och framför allt åt försäkringsbolag.
Skicka PM om det är intressant.

Utloggad MathiasS

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #48 skrivet: november 15, 2017, 14:50:09:09 »
Hej! Vi har betalat nästan allt och står nu med en felbyggd pool där helgaveltrappan rasat in trots att poolen är fylld med vatten. Detta p g a att grundvattnet tränger upp runt om. Vi hade totalentreprenad med Kustens pool och nu vet vi inte hur vi ska göra. De hävdar att det är ok att poolen står i vatten och kommer att rättta till trappan till våren. Kanske påla fast den?! Vi har alltså ingen dränering runt poolen. Verkar som om det är svårt att hitta en besiktningsman och hur driver man då sin sak? De hävdar att det är ok poolen står i en massa grundvatten. Linern är sönderblekt också p g a de inte ställde in saltklorinatorn rätt, men den har de lovat att byta då de inte kan krångla sig ur att en liner bör hålla mer än ett år. De försökte först få det till att det var fel på linern.......jag vill helst ta bort allt nu! Det kommer nästan kosta lika mycket att rätta till dräneringen som vad vi redan betalat och det är 310 000 kr.  Jag såg så mycket framemot detta förra sommaren när vi drämde oss bort med vackra ord och de snygga annonserna från företaget i mina inredningstidningar och nu är det bara ont i magen. Varje dag. För poolen mitt framför våra köksfönster. Raserad innuti.

Av det man kan läsa här i tråden så har du med skojjare att göra, eller iallafall personer som inte kan/bör bedriva företagsverksamhet. Du bör inte vänta med att få rättning eller kompensation, eftersom risken är stor att företaget inte finns kvar i vår. Se till att få felen rättade nu alternativt ekonomisk kompensation (ta in offert från annan firma som grund för värdet på kompensationen).

Det är inte speciellt bra att poolen står i vatten. Framförallt så kyler det poolen/vatten eftersom grundvattnet transporterar bort värme i området runt poolen. Hur konstruktionen i övrigt tål vatten är svårt att säga eftersom du inte avslöjar vilken väggkonstruktion du har.

Normalt undviker man att bygga under grundvattennivån då det potentiellt är mycket vatten som ska ledas bort, men givetvis ska poolen ha dränering i alla fall utom när man VET att det är torrt eller byggt på perfekt dränerande material (så är inte fallet hos dig).

Vad grundar sig siffran 310k på? Det låter som oerhört mycket pengar i sammanhanget.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Sara Norman

  • Gäst
Sara Norman
Kustenspool SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #49 skrivet: juni 06, 2018, 22:37:40:40 »
Jag kan instämma i alla föregående inlägg.

Har egen erfarenhet av Kustenspool och skulle rekommendera min västa fiende att ha något med dem att göra. De är så fräcka och odugliga. Johan och Bosse är ett skämt. Förstår inte att de vill fortsätta i en bransch som de uppenbarligen inte kan. Det är en sak om de bara har ont uppsåt - dvs att lura av folk pengar och inte leverera utrustning - men de kan ju inte ens bygga pooler...allt blir fel...

Att de sedan har fräckheten att stämma en när man inte betalar är uselt - en stor känga även till Collektor Inkasso AB som tar uppdrag från Kustenspool att stämma en barnfamilj som har betalat men inte fått det som utlovats och som nu står med en pool som inte fungerar...

Jag ska inte gå in på detaljer men det är f-ävligt.

Nahid

  • Gäst
Nahid
Varning för KUSTENPOOL SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #50 skrivet: juli 26, 2018, 09:07:38:38 »
Hej,
Vi har samma problem. Det verkar att han går undan väldigt lätt. Man kan INTE lita på Johan och Bosse . Han är en bedragare falsk människa. Jag är så trött på dessa människor. De har fått pengar för varor som inte är levererat och lämnade halvfärdigt pool nästan 2 år. Vi har jagat dom nästan 2 år och de har gjort mitt liv som helvete. Jag kommer att polisanmäla honom och häva köpet. Johan måste lära sig att INTE ljuga och leka med andras liv.

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #51 skrivet: juli 26, 2018, 18:13:49:49 »
Tyvärr är det väl så att om företaget har försatts i konkurs så är chanserna att få någon ersättning eller att kunna häva ett köp mycket små. Polisanmälan leder knappast någon vart heller, om man inte kan bevisa att företaget gjort något som är olagligt. Det är inte olagligt att gå i konkurs, men om man t.ex. tar emot en förskottsbetalning trots att man vet att man aldrig kommer att kunna leverera varan så kan det möjligen räknas som bedrägeri. Men just konkurser kan ställa en köpare i en mycket svår situation och man kan förlora stora summor. Därför bör man aldrig betala några större summor i förskott om man inte har att göra med ett företag som kan anses som absolut pålitligt och väletablerat.

Utloggad MathiasS

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #52 skrivet: juli 26, 2018, 22:23:16:16 »
Hur mycket skit kan man ställa till med innan man beläggs med näringsförbud då? Fast det kanske är helt tandlöst ändå, räcker med att någon annan är majoritetsägare?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #53 skrivet: juli 27, 2018, 00:10:08:08 »
Ja det finns säkert möjlighet att kringgå näringsförbud också. Och ett näringsförbud kan ju bara vara till hjälp för eventuella nytillkomna kunder - de som redan förlorat en massa på en konkurs får ju inte en krona mer utav att förre ägaren skulle få ett näringsförbud.

Utloggad Kaninte

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #54 skrivet: september 02, 2018, 21:42:53:53 »
Nu har Kustens pool gått i konkurs. Jag vill gärna komma i kontakt med er som blivit lurade. Vi måste riva vår betongpool då den är skadad av att ha stått i grundvatten i 2 år. Kan även vara felbyggd från början. Rivning av betongpool, trall runtomkring, dränering etc ca 600000 och så lite sättningar i vårt hus... I alla fall så bygger han vidare. I nya företag.....

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #55 skrivet: september 02, 2018, 21:59:56:56 »
Låter mycket trist, men varför skulle poolen behöva rivas ??? En betongpool, korrekt utförd, skall tåla att stå i vatten både utvändigt och invändigt. Vattentät betong tål ju vatten och armeringarna skall ligga djup nog för att inte skadas av vatten på ut- eller insida. Vad är det egentligen som gått galet ? Förklaringen med grundvattnet låter inte trolig.

Utloggad Kaninte

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #56 skrivet: september 02, 2018, 22:00:58:58 »
Lite bilder på hur vår pool ser ut efter de slet bort liner den 25/5 och skulle bygga ny gaveltrappan och liner i början på juni. Det var det sista vi hörde och såg av kustens pool.

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #57 skrivet: september 03, 2018, 08:22:08:08 »
Lite svårt att se på bilderna, men vad är det egentligen för slags pool och hur långt hann bygget komma ? Det jag ser på bildenl ser ju ut som form/brädor på botten, men om liner var ilagd skulle ju gjutning vara gjord - om det ens skall vara en lner. En riktig gjuten betngpool kräver inte liner även om man ibland väljer den konstruktionen också. Hur var tanken med konstruktionen ? Jag tycker det borde gå att rädda konstruktionen med mindre radikala medel än rivning...  Men år Kustens pool kan du nog inte göra så mycket om de är försatta i konkurs. Om du skall kunna komma åt ägarer/na bakom måste du kunna visa att något brottsligt har begåtts och det är ju inte ett brott att gå i konkurs i sig självt. Men konkurs på konkurs skall ju kunna ge näringsförbud, även om det inte hjälper er i så fall.
« Senast ändrad: september 03, 2018, 08:37:21:21 av Erica »

Utloggad Kaninte

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #58 skrivet: september 03, 2018, 11:37:14:14 »
Det är en thermopool som var klar hösten 2016 där företaget har rivit ner linern för att byta den då den hade helt rasat in i vinter pga trycket från grundvattnet. Så det man ser är frigoliten från helgaveltrappan, blandat med grundvatten och rester av en liner. Bifogar bild på hur det såg ut innan.

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #59 skrivet: september 03, 2018, 13:08:50:50 »
Ok, så det STORA felet i sammanhanget verkar vara att man inte sett till att dränera innan poolen byggdes ? Jag antar att detta ingick i entreprenaden också ? Det är ju normalt alltid säkrare om man handlar upp allt i en entreprenad i stället för att handla upp t.ex. schakt och dränering från ett företag och poolen från ett annat - risken är ju annars att de skyller på varandra om någonting går snett. Grundvattnet skall aldrig gå upp till poolens bottennivå när poolen är i drift. Dels kan du ju få problem om poolen är tom, men även när den är fylld blir det problem eftersom vattnet leder undan värmen så att uppvärmningskostnaden stiger rejält. Nu är det möjligt att en termopool genom sin inbyggda isolering är mindre känslig för det fenomenet. Vi har själva haft några olika pooler under årens lopp (i olika hus) men aldrig någon termopool så jag har begränsade kunskaper om denna typ. När du skrev betongpool utgick jag från att det var en pool i gjuten,armerad betong. Med en sådan blir det inte några inrasningsrisker ens om vattnet stiger upp högt utanför den, men problemet med att värmen leds bort finns ju där ändå.

Är det bara linern och isoleringen som rasat in eller har omgivande mark och fyllnadsmassor kommit efter ? I så fall är det ju klart mera jobb att få ordning på eländet.

Jennie Claesson

  • Gäst
Jennie Claesson
SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #60 skrivet: september 03, 2018, 13:20:56:56 »
Poolstommen och betongplatta är inte i våg och inte dränerad. Vi hade totalentreprenad. Trallen som omger är utöver 310 000 kr så den måste ju avlägsnas och allt ska schaktas. Sedan dränering och pump. Om detta går för grävaren grävde för djupt så vi har extra frigolit under betongplattan också. Det är en sorglig röra och vi är där vi är. Det värsta är att han gör om detta hela tiden. Över hela Sverige.

Utloggad Erica

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #61 skrivet: september 03, 2018, 15:24:19:19 »
Är poolens sargkant inte i våg eller handlar det "bara" om bottenplattan ? Att bottenplattan lutar (inom måttliga gränser ) är i sig självt inget problem utöver att det kan kräva en (dyrare) platssvetsad liner. Vi har en inomhuspool, gjuten, i betong, men bottenplattan/poolbotten lutar något. Detta berodde på att vi stötte på berg vid bygget och vi ville inte ge oss på att spränga invid huset, inne i vad som skulle bli poolrummet. Att det skiljer ca 5 cm i djup när man går i tvärled i poolen är inget som man störs av och i längsled är den ändå byggd med olika djup i olika ändar avsiktligt.

Nej det är bedrövligt att det finns så vårdslösa entreprenörer och att de många gånger kommer undan. Det här med pooler har ju vuxit mycket under senare år och säkert finns det svarta får som sökt sig till branschen, en del som avsiktligt lurar folk, andra som saknar de kunskaper som de skulle behöva för att få ett bra jobb gjort.

Möjligheterna att komma någon vart rättsligt med ett företag som gått i konkurs är nog ganska små. Så för att få ordning på eländet så gäller det väl att försöka hitta en vettig lösning som kommer att fungera och där man kan utnyttja så mycket som möjligt av det som är användbart eller är utfört. Vore kanske en tänkbar variant att låta bottenplattan vara kvar och gräva ett dräneringsdike runt den (förutsatt att djupet finns) och att samla upp vattnet där och pumpa bort det ?

Vad tråkigt att ni fått en sådan mardrömsstart på det här med att ha pool ! Det är ju rena utförandefel som ställt till det - jag har ingen erfarenhet av thermopooler men efter vad man läst om här så finns det många nöjda poolägare med den varianten. Och pooltak börjar ju bli alltmer populärt också. Köpte ni det i samma entreprenad eller separat ? Är det ok eller är det problem där också ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #62 skrivet: september 03, 2018, 20:58:11:11 »
Men jag förstår inte och bilderna (som brukar säga mer än 1000 ord) är inte tillräckligt tydliga. Det syns inte, men är inte Thermoblocken "fyrkantiga" och sedan har man lagt in en trappa av frigolit innanför. I så fall är det ju bara trappan som ska fixas, jag tror (utan att veta) att själva stommen är OK. Den ska tåla marktryck utan problem, det var därför jag byggde en sån. I så fall behövs ingen schaktning.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad 62ragtop

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #63 skrivet: september 04, 2018, 09:39:00:00 »
Men jag förstår inte och bilderna (som brukar säga mer än 1000 ord) är inte tillräckligt tydliga. Det syns inte, men är inte Thermoblocken "fyrkantiga" och sedan har man lagt in en trappa av frigolit innanför. I så fall är det ju bara trappan som ska fixas, jag tror (utan att veta) att själva stommen är OK. Den ska tåla marktryck utan problem, det var därför jag byggde en sån. I så fall behövs ingen schaktning.

Jag är också inne på Erik N, och Ericas linje här... Men som sagt, det är ju enbart utifrån ett par bilder. Från bilderna, så ser det ju främst ut som att ni har bekymmer med själva trappan - att den blivit som ett "flyt-element" som trycker ut linern. Själva vägg-konstruktionen ser ju ok ut...

Hur ser det ut på långsidorna. På bilderna så ser det ju ok ut. Men du skriver att den (linern) helt rasat in.

Det är verkligen trist att ni hamnat i denna soppa, med en entreprenör som uppenbarligen inte har kompentensen, eller som helt sonika tar en massa genvägar där konsekvensen blir att det blir "ank-skit" i slutändan, och som slutligen stänger butiken och sticker med svansen mellan benen...

Har ni haft en riktig byggare/grävare ute och kikat? Då menar jag inte nödvändigtvis ytterligare någon "pool-leverantör" med lite "bygg-kompentens", utan någon som kan "bygg", "gräv", "dränering".

Jag vill gärna tro att det borde gå att få till något av det ni redan lagt en massa pengar på och jobba framåt, snarare än att lägga en "herrejösses" peng på att riva och börja om. Men som sagt, ni lever ju i verkligheten och vi ser enbart ett par bilder.


Utloggad Nimble

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #64 skrivet: september 05, 2018, 13:39:02:02 »
Ångrar att jag inte kollade upp Kustens Pool bättre innan vi anlitade dem.

Var tvungen att häva kontraktet nu under sommaren då de aldrig dök upp för att slutföra.

Hoppas innerligt att det inte är något fel med själva poolen nu, men känslan är att även om det drog ut på tiden något oerhört så är det ändå OK gjort.

Mitt stora problem nu är väl att jag förskottsbetalade för en pooltäckning som jag väl aldrig kommer se röken av.

Tips på hur man går vidare med en sån sak. Johan svarar ju inte direkt i telefon eller på mail.

Utloggad 62ragtop

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #65 skrivet: september 05, 2018, 14:49:56:56 »
Ångrar att jag inte kollade upp Kustens Pool bättre innan vi anlitade dem.

Var tvungen att häva kontraktet nu under sommaren då de aldrig dök upp för att slutföra.

Hoppas innerligt att det inte är något fel med själva poolen nu, men känslan är att även om det drog ut på tiden något oerhört så är det ändå OK gjort.

Mitt stora problem nu är väl att jag förskottsbetalade för en pooltäckning som jag väl aldrig kommer se röken av.

Tips på hur man går vidare med en sån sak. Johan svarar ju inte direkt i telefon eller på mail.

Nu är jag ingen fan av att hänga ut företag, eller personer... Det kan väldigt lätt bli fel...

Viktigt i sådana här fall är ju att kolla vilket företag man har avtal med, vilket företag som ställer ut fakturor etc. Nu skriver somliga här om Kustens "Hit och Dit" AB. Och ibland inte ens ett "AB". Organisationsnummer är av vikt...

En enkel sökning, visar att det finns en "Johan" som är/varit befattningshavare i ett antal "Kustens" bolag. Ett bolag "Kustens Teknik AB", säger sig, i sin verksamhetsbeskrivning, syssla med "försäljning, byggnation, installation av pool.. " och den sedvanliga "därmed förenlig verksamhet". Det bolaget verkar inte ha inledd någon konkurs (men bäst är väl att ta kontakt med KFM).

Sen finns det ett bolag som heter "KS Montage i Halland AB", där samme "Johan" sitter som bolagsman. Det bolaget har inlett konkurs 2018-08-28. (som någon innan möjligen påpekade).

Ett tips är att ta kontakt med Kron-kalle-myndigheten (KFM). Där kan man, möjligen, bevaka en konkursförvaltning. Men, finns det inget att hämta så finns det inget att hämta... Och oftast är det lite att hämta när det handlar om folk som sätter "dålig affärsverksamhet i system"...


Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #66 skrivet: september 07, 2018, 21:42:21:21 »
Nu är jag ingen fan av att hänga ut företag, eller personer... Det kan väldigt lätt bli fel...

Viktigt i sådana här fall är ju att kolla vilket företag man har avtal med, vilket företag som ställer ut fakturor etc. Nu skriver somliga här om Kustens "Hit och Dit" AB. Och ibland inte ens ett "AB". Organisationsnummer är av vikt...

En enkel sökning, visar att det finns en "Johan" som är/varit befattningshavare i ett antal "Kustens" bolag. Ett bolag "Kustens Teknik AB", säger sig, i sin verksamhetsbeskrivning, syssla med "försäljning, byggnation, installation av pool.. " och den sedvanliga "därmed förenlig verksamhet". Det bolaget verkar inte ha inledd någon konkurs (men bäst är väl att ta kontakt med KFM).

Sen finns det ett bolag som heter "KS Montage i Halland AB", där samme "Johan" sitter som bolagsman. Det bolaget har inlett konkurs 2018-08-28. (som någon innan möjligen påpekade).

Ett tips är att ta kontakt med Kron-kalle-myndigheten (KFM). Där kan man, möjligen, bevaka en konkursförvaltning. Men, finns det inget att hämta så finns det inget att hämta... Och oftast är det lite att hämta när det handlar om folk som sätter "dålig affärsverksamhet i system"...

Kustens Group eller Kustens Pool stog för kontrakten och fakturerade. Kustens Teknik AB togs in som underentreprenör och gjorde själva installationerna. Företagen var skrivna på samma adress och ägdes i stor utsträckning av samma personer.

 Är det kustens Group som har bytt namn till KS Montage? Jag gissar och tror att det är ett namnbyte för att dribbla bort folk lite och hålla namnet ”Kustens” rent.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varning för härligabad!!!!! (KONKURS 15-08-04)
« Svar #67 skrivet: september 07, 2018, 22:15:27:27 »
Poolstommen och betongplatta är inte i våg och inte dränerad. Vi hade totalentreprenad. Trallen som omger är utöver 310 000 kr så den måste ju avlägsnas och allt ska schaktas. Sedan dränering och pump. Om detta går för grävaren grävde för djupt så vi har extra frigolit under betongplattan också. Det är en sorglig röra och vi är där vi är. Det värsta är att han gör om detta hela tiden. Över hela Sverige.


Jag lider med er, jag har också haft samma leverantör och otroligt mycket fel.

Allt är reklamerat och Johan har också varit här och tagit del och bekräftat mina reklamationer, allt är dokumenterat och inget blev åtgärdat. Jag har succesivt åtgärdat först akuta problem men även andra mindre akuta saker.

Men efter mycket tryck så kom dom ändå i vintras/våras och installerade en platssvetsad ersättningsliner. Nu läcker den förvisso en sel och det är nåt veck som jag tycker man borde ha alla förutsättningar att undvika. Jag får väl titta över det till våren innan uppstart. Dom (och då menar jag Johan. Den andra, Bosse har allvarliga problem och borde ha munkorg på allmän plats) försöker alltså trots allt leverera och är inte per definition bedragare men kopetensen ör under all kritik.



Jag får ju för mig att ni bor på mark som generellt är rätt väldränerad. Har man då högt grundvatten så är det, hur konstigt det än låter ett problem, för om man pumpar bort så blir det ändå stor tillrinning och väldigt svårt att åstakomma en lokal grundvattensänkning. Vill man göra det så är tex lera som tätar väldigt bra bättre.

Men har ni inte tillgång till några sidor av poolen utan att riva hela altanen? Jag hade gått varsamt fram och tex försökt gräva ut på en långsida och om möjligt även minst en kortsida. Sen lagt duk och återfyllt med ren makadam.

Finns det möjlighet att gräva sig ut med fall och skapa en riktig dränering därifrån så är det det klockrena valet men går inte det så skulle jag byggt en pumpbrunn som då naturligtvis ligger i den väldränerade makadamen.

Jag hade sett till att detta var klart innan vintern så man ser hur det ser ut.

Blir det sen pumpning och det finns förutsättningar att hålla grundvattner stången på det sättet så skall man naturligtvis bara pumpa under badsäsong och det är ju för att inte behövs värma upp grundvattnet i hela södra sverige.

Ni måste då, under vintertid alltid ha högre vattenivå i poolen än vad grundvattnet är, den nivån håller ni koll på i er pumpbrunn. Och ni måste byta ut er helgaveltrappa i frigolit mot tex leca så den inte flytet upp varje vinter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan