VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Röret lossnar hela tiden  (läst 8569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joakim Johansson

Röret lossnar hela tiden
« skrivet: maj 18, 2014, 20:42:24:24 »
Hej!
Nu tänkte ja starta upp poolen efter vintern!
Som för övrigt även är första gången för min och poolens del!
Först när ja starta så läckte det lite överallt! Men efter o lossnat de flesta kopplingar o lagt packningen till rätta så är det nu tätt! Nästan iallfall....

Inkommande vatten till pumpen lossnar röret från slangen så fort jag stänger av pumpen! Då skjuter den isär limningen. Lustigt nog är det bara stoppa ihop det så håller det tätt och går att köra tills jag stänger av den igen.
Hur ska jag få det att hålla ihop??

Sen läcker även bottenpluggen på sandfilter, idé hur man kan lösa det??

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2014, 21:18:36:36 »
Första problemet: limskarven måste limmas om, limningen har tydligen misslyckats. En korrekt limskarv blir så stark att du inte ens kan slå isär den med en hammare... Köp riktigt PVC-lim om du inte har, se till att ytan är ren och torr och tag rikligt med lim, kläm ihop och låt det stelna ordentligt.

Andra problemet: troligtvis behöver du byta gummipackningen. Det kan också helt enkelt vara något som lagt sig emellan, i så fall räcker det att öppna, göra rent och dra ihop.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2014, 02:08:50:50 »
Problem ett: Om jag ser rätt på bilden så är det som går åt höger en PEM-slang. De går inte att limma. Du får skaffa en 90 grader med lim åt ena hållet, sedan gänga åt andra. I gängan har du en klämringskoppling för PEM-slang.

Problem två: Jag skulle kolla att gummipackningen som ska vara i det där locket finns kvar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joakim Johansson

SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2014, 10:40:14:14 »
Okej dum som man är nu då, PVC är den hårda som kommer upp från backen va? Och PEM är den böjbara som går mellan alla apparater i pumphuset?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2014, 10:56:17:17 »
Ser att jag är otydlig i mitt svar. Din bild är vriden 90 grader, såg inte det första gången. PEM är inte direkt böjbar, teoretiskt kanske men i praktiken är den så som den kommer i stora rullen, nästan rak.

Röret som kommer upp ur marken är med all sannolikhet en PEM-slang, de brukar vara svarta. Som bilden är nu så är det åt höger, men vrider man bilden rätt så är det ner i marken.

Som bilden är nu så är det som går uppåt på bilden ett PVC-rör. Vrider man bilden rätt så är det åt höger. PVC finns i två modeller (som jag känner till, det kanske finns fler) och det är rör eller slang.

Bilder från Dammbutiken:




PEM-slang kan inte limmas utan där måste man köra med klämringskopplingar. Det finns övergångar där man har lim åt ett håll och gänga åt andra. Jag skulle se till att skaffa:

- Klämringskoppling 50 mm /1 1/2" gänga invändig
- 50 mm PVC-rör eller slang, behövs bara ett par dm
- Koppling 50 mm lim/1 1/2" gänga utvändig
- Lim

Mina klämringskopplingar:

« Senast ändrad: maj 19, 2014, 11:00:42:42 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joakim Johansson

SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2014, 11:29:06:06 »
Okej då förstår ja bättre :-)
Vad tror ni om denna lösning jag letade rätt på?
Mellan den svarta PEM kopplingen och den första gråa PVC kopplingen är "bara" gängad, ingen packning.. Håller det tätt?

Utloggad Joakim Johansson

SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2014, 11:55:17:17 »
Glöm ej vrida huvudet 90 grader innan ni kollar :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2014, 12:15:26:26 »
Gängtejp. Annars ser det helt rätt ut. Glöm inte att putsa av lite lätt med sandpapper eller smärgelduk innan du limmar, och ha på flödigt med lim på rör och i skarven.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joakim Johansson

SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2014, 12:20:58:58 »
Gängtejp. Annars ser det helt rätt ut. Glöm inte att putsa av lite lätt med sandpapper eller smärgelduk innan du limmar, och ha på flödigt med lim på rör och i skarven.

Okej tack för hjälpen!!
Ska testa!!

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Röret lossnar hela tiden
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2014, 18:09:12:12 »
I mina klämringskopplingar för PEM-slang satt det en gummifläns en bit in i kopplingen som man skulle trycka slangen förbi. Man var tvungen att ta i lite för att det skulle ske. Höll på att missa det då det kändes som slangen var i botten fast den bara låg emot flänsen.
Jag behövde inte täta något mer efter det. På övriga plastgängor har jag använt Loctites gängtätning för plastgängor 5331, då jag inte är riktig vän med gängtejp ;)

Nu kan jag visserligen svarat på något annat än din fråga ser jag men jag skickar svaret ändå ;D
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan