CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: intex ultra 975 , för stor?  (läst 5103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad willep

intex ultra 975 , för stor?
« skrivet: augusti 23, 2013, 14:48:29:29 »
Någon som har erfarenhet av intex största rektangulära ultra pool? ca 10x5m ,55m3
Har själv en storlek mindre och är mkt nöjd med den men funderar på att byta upp mig och samtidigt skaffa en värmepump. Funderar främst på dimensionering av värmepump, uppvärmningskostnad och täckning av en så stor ovanmarkare. Finns det någon återförsäljare som vanligen lagerför den största modellen?
Tacksam för alla synpunkter.

Poolgiganten

br

  • Gäst
br
SV: intex ultra 975 , för stor?
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2013, 16:38:40:40 »
har också en storlek mindre.är mycket nöjd och tycker den är stor.vet att det finns en storebror,den måste vara grymt stor.häftigt att du funderar på en sådan.tror inte du kan köpa den i sverige,men tror att det går beställa ifrån bla tyskland kanske danmark.har du bara plats för den så finns det ju inga mer hinder förutom ev din plånbok.skriv gärna och berätta hur det går.måste fråga bara,jag plockar ju ned min pool på hösten.hur gör du?verkar som en del bara tömmer den och låter den stå kvar.jag fattar inte det,det står ju i manualen att poolduken inte får var i under + 5 grader.lycka till.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: intex ultra 975 , för stor?
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2013, 16:45:08:08 »
Nyfiken fråga, varför väljer man att köpa en Intex pool och inte exempelvis en JF pool. Är de inte i ungefär samma prisklasser, men med skillnaden att du slipper tömning etc. på vintern?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: intex ultra 975 , för stor?
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2013, 08:47:33:33 »
Med en så stor pool måste du upp på minst 12kW VP för värme. Beroende på täckning förstås... Jag skulle nog ha statsat på 18kW t.o.m.


Den enda vettiga täckningen blir nog pooltak eller något med upprullning. Att hantera en så stor täckning med stroppar eller band lär inte fungera.


Med en yta på 50m2 får du enorm värmeförlust uppåt (utan vettig täckning). Med "vettig" täckning menas något som inte ligger ovanpå vattnet. Det måste finnas luft mellan vattenytan och täckningen för att förhindra avdunstning.


Är poolen bara 1,1 meter djup eftersom volymen är 55m3?
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad willep

SV: intex ultra 975 , för stor?
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2013, 11:42:59:59 »
Jag tar in min på vintern, egentligen inget stort problem, vik en eftermiddag så är det klart. Roligare dock att sätta upp den på våren.  <antman>Även andra pooler  behöver vinterstängas. På min tomt passar det bra att få undan poolen och frigöra yta inför hösten därför har jag valt att inte köpa en fast installerad pool. Det var en slump att jag köpte intexen från början vid en lagerrensning på ett stort varuhus. Nu efter 5 år med den helt utan några problem så känns det naturligt att snegla på dess "storebror" .Ser att jag kan köpa den i tyskland för ca 14000 så det är oslagbart för 55m3 pool, antar jag. Det jag kan sakna på intexen är en riktig skimmer men jag har sett att det går att skära in en sådan ganska lätt och kommer att göra det nästa säsong. Jag har även lagt en rulle konstgräs under min som står på en grusplan. Det finns rätt mkt tips och filmer kring dom här poolerna på youtube.

Utloggad Lunabeachen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Aldrig mera utan pool!
    • Visa profil
SV: intex ultra 975 , för stor?
« Svar #5 skrivet: september 03, 2013, 20:22:26:26 »
Jag har den som är (nästan) 10x5m.
Är supernöjd!!! Är inne på (avslutat) 8 säsongen Värmer den med poolvärmepump http://www.polarpumpen.se/poolvarme/kmp-9kw-poolvarme den funkar jättebra trots att jag bor i norrland  :)
Varför måste du köpa den från Tyskland? Säljs den inte här längre???

MVH// L

Utloggad willep

SV: intex ultra 975 , för stor?
« Svar #6 skrivet: september 04, 2013, 08:52:43:43 »
Kul Lunabeachen, räcker 9kw till ? och vilken typ av täckning använder du?
Har du några siffror på elförbrukning?
Jag köper i tyskland eftersom priset är bra där, ingen annan orsak. Tror inte ens den finns att köpa i sverige.

Utloggad Lunabeachen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Aldrig mera utan pool!
    • Visa profil
SV: intex ultra 975 , för stor?
« Svar #7 skrivet: september 04, 2013, 18:27:56:56 »
Har inte gjort några siffror för sommaren än, tidigare år har vi värmt med elpatron=svindyrt!!!! Pumpen är ny för säsongen och då vi har avläsning varje månad har jag bara glatt konstaterat att elräkningarna varit låga  ;D
Täcker det med vanliga pooltäcket och har ett 6 meters aluminiumrör som vi rullar av det med, funkar super bra.
Tänkte först köpa en "kraftigare" pump men efter rekomendationer av en vän som har det som yrke blev det denna och att den har en vanlig stickkontakt lev ytterligare ett plus. vi tycker att det räcker med 27-30 grader annars blir det för varmt  :)
När vi köpte denna så fanns den inte heller som lagervara men stans återförsäljare tog hem den till oss med hemleverans, jag betalade då 14.500kr o den skall visst vara billigare nu?!
När denna säger upp sig blir det en ny men troligtvis storleken mindre då jag vill bygga in den i trädäck. Jag har bara 6 meter mellan alltanen o uthuset där den står (syns på bilden)
//Mvh L

Utloggad Lunabeachen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Aldrig mera utan pool!
    • Visa profil
SV: intex ultra 975 , för stor?
« Svar #8 skrivet: september 06, 2013, 16:14:45:45 »
Helt underbart, fick räkningen för aug idag, 962kr!!!!!
Poolvärmaren har blivit en kraftig kostnadsbesparing, grymt sur på mig själv att jag inte köpt en tidigare..... Men jag skyller på att jag är ung o oförståndig  ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag