CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Plywood i poolstomme under mark i område med högt vattenstånd  (läst 2690 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wittsjo

Plywood i poolstomme under mark i område med högt vattenstånd
« skrivet: augusti 04, 2014, 13:22:58:58 »
Hej, jag ska bygga pool i ett område med sandmark, på våren har grannarna vid testgrävning sett att grundvattnet står upp till ca 1 meter under marknivån dvs jag kan räkna med att där är en del grundvatten runt poolen.

Jag var hos en poolfirma och fick en offert i helgen, han rekommenderade mig till trots för informationen ovan att installera en pool med trästomme, plywood skivor (12mm vattenfast plywood av tryckimpregnerad furu NTR A)  i väggarna, träbalk och galvade plåtprofiler som håller ihop. Botten av packad stenmjöl.

För mig så ringer alla varningsklockor, plywood sväller väl av vatten, galvad tunnplåt är ju rostbeständig till viss del men inte för alltid, impregnerade träbjälkar håller väl inte så många år om de blir doppade i vatten varje höst och vår ett par gånger?

Säljaren stod dock på sig och menade att detta skulle vara beständigt, vad tycker ni?

Tack på förhand för svar.
Mvh Daniel

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Plywood i poolstomme under mark i område med högt vattenstånd
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2014, 13:40:15:15 »
Om du ska ner under grundvattennivå är det ju dömt att misslyckas med något annat än betong... Du kommer inte att kunna dränera bort grundvatten så jag skulle då hellre satsa på en modell som kan vara en bit ovan mark och så bygga något pool-deck e.dyl. runt poolen så den "smälter" in i miljön trots att den är upphöjd.


Stenmjölsbotten och plywood låter ju helt befängt...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Plywood i poolstomme under mark i område med högt vattenstånd
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2014, 13:49:45:45 »
Nej betong och ordentligt med tätslutande isolering (så att vattnet inte rinner emellan och för bort all värmen) är nog enda chansen om du hamnar under grundvattennivån. Grundvattnet kommer annars inte bara att förstöra din poolstomme utan kommer även att leda bort all värmen så att du får orimliga uppvärmningskostnader. Du måste isolera med markisolering typ HD-frigolit eller liknande som har täta porer och inte absorberar vatten. Betong tål ju vatten utan problem, det gäller bara att gjutning och formsättning görs noggrannt och proffsigt.

Utloggad wittsjo

SV: Plywood i poolstomme under mark i område med högt vattenstånd
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2014, 13:51:34:34 »
Tackar för snabba svar.
det visar ju bara igen att man skal lita på sin magkänsla när den säger att något är fel.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag