VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frågor till er poolägare/köpare  (läst 5555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
Frågor till er poolägare/köpare
« skrivet: februari 27, 2010, 12:05:55:55 »
Hej

Sitter hemma i soffan med en hemsk förkylning, Os är ett bra tidfördriv men men kan inte sluta att tänka på vilka kriterier som är viktigast för er när ni köper/köpte pool.

Är priset det viktigaste? eller typ av poolstomme, närhet till handlaren, service, garantier, bra hemsida ??
m.m. m.m.

Vi är ju alla olika och det är intressant för mig & alla andra i branschen att veta vad som är viktigt och avgörande för er när ni väljer/valde pool

Speca gärna så noga som möjligt vad som är viktigt för er.

Hoppas ni tycker fråge ställningen är ok, då jag hoppas det kan gynna alla parter.

Tack på förhand




 

Poolgiganten

Utloggad Octavia

SV: Frågor till er poolägare/köpare
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2010, 15:59:50:50 »
Hej

Viktigast för mig var att man alltid hade hjälp till hands...köpte en folkpool oktavia 4,1 x 8,1 för 2 år sedan
där allt gick på c:a 200000:- men då fick jag värme bra rengöring, saltvatten.....är helnöjd!! Sen har jag poolbyggaren endast 4 mil härifrån som jag kan rådfråga och somm kommer om det är något jag behöver hjälp med. Har nu i år beställt ett pooltak...tyckte först att det räckte med ett vanligt överdrag men med våra regniga sommrar så blev det bara mer jobb....

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Frågor till er poolägare/köpare
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2010, 11:24:48:48 »
Hej, 

hoppas att förkylningen lägger sig snart, min har suttit i enträget nu i 6 veckor så snart får man väl ge upp och besöka doktorn.  >ohno>

Jag tycker det är en jättebra fråga, För egen del så gillar jag om poolfirman har lite olika alternativ och då tänker jag främst på pooler i olika prisklasser då vi alla har olika budgetar. Men också för att jag tror att en bra poolförsäljare många gånger skulle kunna få kunden att gå upp ett snäpp i kvalitet mot ursprungstanken.

Poolförsäljaren måste vara lyhörd för kundens budget och diskutera fördelar nackdelar ur den aspekten innan man ens går in på detaljer kring poolen. Detta förstår jag kan vara svårt ibland då många idag med internet som källa tror sig vara proffs redan innan köpet.

Jag skulle också önska att det fanns fler poolförsäljare som tog åt sig ett helhetsansvar med grävning montage etc. Nu kanske det är så att det inte finns så stor marknad för det men för mig personligen så blir det ett plus om man kan erbjuda det. om inte annat för att man då verkligen känner att poolförsäljaren har koll på vad som komma skall även efter försäljningen.

Och sen en av de viktigaste sakerna, har man en hemsida med en möjlighet till kontakt och offertförfrågan så skall ett mail därifrån svaras på inom en dag om möjligt. Då inte sagt att offerten måste vara klar då men något form av besked om att man har tagit emot förfrågan.

Hemsidan är viktig i sig själv idag, något som jag saknar hos många är ide bilder som förnyas och att något faktiskt händer på sidan! Uppmuntra köpare att få rabatt på klor etc. om de uppdaterar status och bilder på sina byggen ungefär som här på forumet. Detta borde gå att göra utan att starta ett forum i sig! Folk skulle då även länka till sina bilder hos pooleverantören vilket i sin tur ökar träffarna på google etc.

Jag säger inte att jag har rätt, men skulle jag ha startat en poolfirma så är detta delar av hur jag skulle ha försökt göra!  
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Janne

SV: Frågor till er poolägare/köpare
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2010, 12:52:25:25 »
Hej,

Första poolen var det priset och närheten till företaget.
Andra poolen var det priset och stommen.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

SV: Frågor till er poolägare/köpare
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2010, 13:08:41:41 »
Kvaliten på ramen o ett komplett paket, stege, lampa, överdrag..etc. Snabb o bra support, m a o bra kundkontakt innan köp!
Uppgraderingar av detaljerna var inga problem att göra heller!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Frågor till er poolägare/köpare
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2010, 17:07:44:44 »
Hej,
jag har precis avslutat en runda av samma vånda... Vi var först inne på att köpa "billigt", liner, sen vände det mot att köpa "bekvämt", d.v.s. glasfiber eller PP-pool.

Vi har en liten bakgård så måtten var inte helt oviktiga för oss. Max 3,5 gånger 6 meter var det som gällde.

Värmepump var givet för oss från början. Jag läste enormt mycket här på Poolforum och hårdgranskade tillverkarnas hemsidor och sökte information om kvalitet, tjocklekar, material, etc.

Vad jag kom fram till efter ett tag var att glasfiber och PP var "orimligt" dyrt jämfört med liner, så för oss föll valet igen tillbaka på det. Många vill ha "lokal" närvaro och lägger sin tilltro till mer kända leverantörer som Miamipool, Folkpool, etc. Jag tycker inte att de verkar leverera "bättre" grejer än någon annan, snarare många gånger exakt samma sak eller t.o.m. lite "svagare" eller mindre än andra mindre "väletablerade" leverantörer. Det baserar jag på läsning och frågor från en hel hög med offerter och mail jag sitter på efter ca. 7 månader med funderande.

För oss var inte en "känd" leverantör ett måste men däremot någon man kan "lita" på och som svarar snabbt och "snällt", d.v.s. svara även på frågor som inte rör köpet direkt samt har tålamod med "dumma" frågor som man tenderar att komma med som nybörjare.

Vi hittade i princip samma pool hos tre leverantörer, som uppfyllde kriterierna ovan, en "åtta" i måtten 3,5x5,4x1,5 meter. Orsaken till att vi till slut beslöt oss för en åtta är för att den kan stå på en stenmjölsbädd och är "självbärande" p.g.a U-balken som bär upp plåtarna. Det innebär att markarbetet blir det enklaste möjliga för en liner/plåt-pool och i princip samma som för en PP- eller glasfiberpool och därför ansåg jag att den största fördelen för de alternativen försvann.

Linerduken i sig var nästa kapitel där jag funderade hit och dit om tjocklek, kvalitet etc. Jag hade svårt att få motiveringar och svar på vad som egentligen skilde i kvalitet och varför 0,8 mm är att föredra före 0,6 o.s.v. Naturligtvis är en 0,8 mm mer "hållbar" men om även 0,6 mm klarar "hårda tag" och i princip allt förutom vassa föremål ser jag inte varför det skulle vara avgörandet för att välja en dyrare leverantör. Garanti på linern var samma och förväntad hållbarhet också den samma så där föll argumentet för en 0,8 mm liner enligt mig.

Värmepumpen var nästa beslut och där dissade jag de dyraste märkena direkt. Jag har jobbat som kyltekniker och känner till var de stora skillnaderna ligger och anser även där att de är "orimligt" dyra jämfört med de billigare. Vad det gäller de billigare så finns ju Shott, Brilix och Invest. Lyssnar man på återförsäljare av dem så är de bara deras pump som fungera bra, de andra "billigare" får man bara problem med. Svårt att egentligen veta vilken man ska satsa på men för oss löste det sig eftersom vi fick en Brilix med på köpet när vi slog till på poolen.

Pooltäckning är en viktig punkt, speciellt för oss som har barn men även ett krav från Boverket som ju gäller alla. Vi tittade på olika lösningar och ville försöka kombinera täckning och vintertäckning men hittade inget riktigt bra. Poolkungens Royaltec kom nära men att använda den som vintertäckning blir lite meckigt eftersom man måste fylla upp poolen helt efter att ha pluggat skimmern. Då var det bara pooltak som var alternativet men eftersom vi har sjöutsikt från våra sovrum och poolen kommer utanför sovrummen ville vi inte ha något högre än max. 60 cm. Det visade sig att låga pooltak kostar skjortan och mer där till och jag är inte beredd att betala så mycket.
Den mycket tjusiga (i mitt tycke) kompromissen blev ett tak från Zabra från Pooltorget med genomskinlig täckning. Den pallar även med som vintertäckning och ett pris som faktiskt inte ligger mycket högre än en upprullad kraftigare täckning.

Det var mina åsikter och förslag... Du får säkert många fler ännu.... ;)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Frågor till er poolägare/köpare
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2010, 17:55:52:52 »
Tackar så här långt för alla svar och hoppas på fler.

Jag vet att priset är en väldigt viktig del då det för det för många är en stor investering, sedan så vill  man ha den bästa servicen.
Detta är ofta en svår kombination, att som poolfackhandlare konkurera med intrenet butikernas priser.

När vi i familjen köpte vår första pool (innan jag jobbade med detta) så var det erfarenheter från vänner och bekanta som var avgörande samt att de var lokala för support m.m.

//Jonas

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Frågor till er poolägare/köpare
« Svar #7 skrivet: mars 01, 2010, 08:37:31:31 »
Viktigast är att säljaren snabbt skriver en offert, gärna med lågt pris...  ;D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Frågor till er poolägare/köpare
« Svar #8 skrivet: mars 01, 2010, 10:07:16:16 »
Ja du då ska du maila Söderro gård jag mailade dom igår, klockan 21:15 skrev jag i kontakt rutan på deras hemsida om en offert och 21:45 fick jag en offert på mail. Jag mailade därefter några följdfrågor och skrev att de inte behövde svara samma kväll. Klockan 22:08 kom svaret på det mailet!

Om offerten var billig, ja i förhållande till många andra som jag fått absolut! 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan