Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips  (läst 8730 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asp

Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« skrivet: september 03, 2019, 14:08:48:48 »
Hej!

Tänkte fråga om någon har tips när det gäller att byta pump till spat (i detta fall ett Camargue spa (Zion, manualen är dock en samlingsmanual för rimini och två andra modeller). 

Är det någon som har tips när det gäller att byta pumpen? Min första konkreta fråga är hur man ska komma åt att lossa de två inre bultarna som pumpen sitter fast med då det är isolerat med någon form av skumisolering som gör att man inte kommer åt. Ska man skära bort delar av isoleringen så att man kommer åt? Se bild för att se hur det ser ut. Det är alltså bultarna till vänster respektive höger om jorden som jag behöver lossa och så är det två likadan på andra sidan som man inte kommer åt.

Fråga två är hur kopplar man loss den svarta delen som sitter ovanpå? Går sladden att lossa?

Anledningen till att jag tänkte byta pumpen är att den läcker vatten plus att den är drygt tre år så jag tänkte att det är lika bra att köpa en ny istället för att försöka sig på att laga (går det att lämna in för att få lagat? en ny ligger på ca 3700 ink moms). Men steg ett för mig är att se om jag kan få loss den överhuvud taget till att börja med. :-)

Tacksam för input!

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #1 skrivet: september 04, 2019, 10:42:06:06 »
Hej. Jag har tyvärr ingen ide om hur du får lös pumpen MEN jag har "kanske" en pump liggande som du kan få köpa för en spotstyver jmf med en ny. Jag sparade nämligen pumpen från mitt bubbelbadkar när jag kastade ut badkaret förra hösten. Badet var inte mer än 5 år gammalt och pumpen har garanterat inte mer än 20 tim total drifttid på de åren. När jag tog lös pumpen såg jag att det är en likadan pump som är vanliga i spabad. Blev liksom inte använt så mycket då jag skaffade ett spabad bara en kort tid efter bubbelbadkaret installerades. Jag kan kolla (och ta lite foton) på pumpen så vi ser om den kan passa, om du är intresserad?

/Urban.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #2 skrivet: september 04, 2019, 10:54:27:27 »
Utan att vara något proffs utan bara en enkel killgissning nu men skulle det vara jag skulle jag bara ta en kniv och skära bort isoleringen för att sedan byta pumpen sen när allt är klart skulle jag spruta på nytt PUskum som isolering så är det mer eller mindre återställt iaf.

Men som sagt säger inte att det är rätt sätt att göra det på men det är så jag hade gjort iaf
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Asp

SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #3 skrivet: september 05, 2019, 13:32:16:16 »
Hej. Jag har tyvärr ingen ide om hur du får lös pumpen MEN jag har "kanske" en pump liggande som du kan få köpa för en spotstyver jmf med en ny. Jag sparade nämligen pumpen från mitt bubbelbadkar när jag kastade ut badkaret förra hösten. Badet var inte mer än 5 år gammalt och pumpen har garanterat inte mer än 20 tim total drifttid på de åren. När jag tog lös pumpen såg jag att det är en likadan pump som är vanliga i spabad. Blev liksom inte använt så mycket då jag skaffade ett spabad bara en kort tid efter bubbelbadkaret installerades. Jag kan kolla (och ta lite foton) på pumpen så vi ser om den kan passa, om du är intresserad?

/Urban.

Hej! Vet du vad det är för märke/modell/hp?

Du kan ju avvakta tills att jag fått loss pumpen. Men om jag får det och den passar kan det ju vara intressant.

Utloggad Asp

SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #4 skrivet: september 05, 2019, 13:34:33:33 »
Utan att vara något proffs utan bara en enkel killgissning nu men skulle det vara jag skulle jag bara ta en kniv och skära bort isoleringen för att sedan byta pumpen sen när allt är klart skulle jag spruta på nytt PUskum som isolering så är det mer eller mindre återställt iaf.

Men som sagt säger inte att det är rätt sätt att göra det på men det är så jag hade gjort iaf

Har börjat ta bort lite isolering nu. Gick bra med händerna bara. Verkar ruskigt trångt ändå. :-)

Utloggad Telekiter

SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #5 skrivet: september 05, 2019, 14:00:04:04 »
Hej! Vet du vad det är för märke/modell/hp?

Du kan ju avvakta tills att jag fått loss pumpen. Men om jag får det och den passar kan det ju vara intressant.

Jag glömde kolla igår men kan fixa det idag när jag kommer hem. Den ligger på en hylla så det är enkelt kolla exakt vad det är för pump.

/Urban.

Utloggad Asp

SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #6 skrivet: september 06, 2019, 16:13:20:20 »
Har kommit en liten bit. Har lossat skruvarna på hela plattan istället för att lossa pumpen direkt. Tror jag fått loss alla men behöver fixa en rörtång för att lossa det ena vattenröret.

Har inte luskat ut hur man lossar elkabeln till pumpen heller. Ser ut att vara fast installerat i bägge ändar så att säga. Någon som vet mer om det?
« Senast ändrad: september 06, 2019, 20:59:08:08 av Asp »

Utloggad Telekiter

SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #7 skrivet: september 07, 2019, 17:48:58:58 »
Min pump...


Utloggad Asp

SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #8 skrivet: september 12, 2019, 23:38:22:22 »
Tack Telekiter, får dock passa på den då det är fler variabler som inte stämmer. Mått och hp tex. Tack ändå.

Utloggad Telekiter

SV: Byta pump på Camargue spa (Denform) - tips
« Svar #9 skrivet: september 13, 2019, 08:40:22:22 »
Tack Telekiter, får dock passa på den då det är fler variabler som inte stämmer. Mått och hp tex. Tack ändå.

Yes, jag ser att röranslutningarna inte ligger i rätt linje med min pump och det lär nog va lite jobb att fixa det. I övrigt tror jag inte det vore nått problem att använda min pump. Alltså övrig montering är inget problem fixa. Fast om du ändå ska byta pump och montera en ny så lägg på någon tusing till på det pris du sett och köp en pump av bättre klass direkt  :)

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan