VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: bygga nytt hundsim  (läst 6377 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanna berg

  • Gäst
johanna berg
bygga nytt hundsim
« skrivet: juli 21, 2012, 16:20:41:41 »
Jag ska bygga ett hundsim. Är det någon som kan ge tips på hur man bäst anlägger en inomhuspool för hundar. Hur byggs sargen på bästa sätt och vad ska den kläs med.
Är öppen för en massa förslag så jag får en massa tips på vägen ;D

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: bygga nytt hundsim
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2012, 16:58:20:20 »
Du borde nog fokusera på glasfiber, pp-plast eller rostfria pooler. Pooler med liner (vinylduk) invändigt är no-no om hundar ska bada.

Att gjuta och kakla en pool är förstås också ett alternativ, men rätt komplicerat.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: bygga nytt hundsim
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2012, 18:03:22:22 »
Instämmer med föregående talare. Vilka mått ska poolen ha?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: bygga nytt hundsim
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2012, 23:27:30:30 »
Rostfritt är inte helt fel, lycka till med hundsimmet  O0

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

johanna berg

  • Gäst
johanna berg
SV: bygga nytt hundsim
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2012, 11:34:45:45 »
Tack så hemskt mycket för svaren  ;D   

Jag tänkte mig 3x4 meter och med Jetstream.

Förhoppningen är ju att den ska vara så hållbar som möjligt men lätt att hålla ren.

Finns det färdiga pooler man kan köpa och montera upp eller måste jag bygga en från grunden?

Utloggad Erica

SV: bygga nytt hundsim
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2012, 12:33:15:15 »
Om den enbart skall användas till hundar så krävs väl inte så stort vattendjup som i en vanlig pool ? Hundar har väl oftast kortare ben än människor ?

Utloggad TommyC

SV: bygga nytt hundsim
« Svar #6 skrivet: juli 24, 2012, 14:51:37:37 »
Om du inte har några ekonomiska begränsningar så blir du nog nöjd med www.steelpool.se. De kan nog skräddarsy en liten pool. Pooler är vanligtvis minst 3 x 6 meter, jag tror inte att du hittar någon färdig balja i storlek 3 x 4 meter utan det blir nog att specialbeställa, bygga själv eller leja någon som bygger.

Det bästa är nog att du läser på tillräckligt mycket om de pooltyper som kan vara  aktuella så att du kan bilda dig en egen uppfattning om vad som blir bäst för ditt behov.

En kaklad pool passar nog bra men då är det lämpligast att gjuta stommen i betong som ska vara vattentät antingen genom att använda vattentät betong eller genom att applicera ett tätskikt som ska ligga under kakelplattorna.

En glasfiberarmerad plastpool kan man bygga själv eller kanske låta någon båtbyggare bygga. Bygga sådan själv har jag och andra skrivit om här tidigare. Det är ganska arbetssamt men kan möjligen vara det billigaste alternativet om man gör allt arbetet själv.

En PP-pool borde gå att specialbeställa i rätt storlek. Det kan nog bli en prisvärd lösning det också.

Använd forumets sökfunktion och läs på om den eller de pooltyper som du tror på. Fråga sedan mer om du fastnar på detaljer.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan