VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stora spindlar i skimmern  (läst 3416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillan

Stora spindlar i skimmern
« skrivet: maj 12, 2008, 21:02:14:14 »
I den duk jag har över "skräp"-korgen i skimmerna hittar jag nästan varje dag en stor spindel med ca 1 cm lång kropp. Den verkar leva i vattnet. Jag har tagit bort de jag hittat men hela tiden kommer det fler - aldrig mer än en i korgen. Någon som har varit med om det? Det är inte som de vanliga husspindlarna som brukar dyka upp.

Jag har läst om kärrspindlar som tydligen är vattenlevande spindlar i Sverige - men klorerat vatten kan väl inte vara någon höjdare att leva i?

Jag har försökt fota men det blev för suddigt att lägga ut på bild. De är i alla fall bruna, ganska kraftiga, som sagt ca 1 cm stor kropp.

Poolgiganten

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora spindlar i skimmern
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2008, 09:07:14:14 »
 Hej lillan

 Jag har också några spindlar i min skimmer, men de brukar försvinna ett tag efter uppstarten på säsongen. Antagligen för att just klorhalten totalt i vattnet blir större än just i början.

 Hälsn. JPe

Utloggad Laika

SV: Stora spindlar i skimmern
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2008, 17:16:58:58 »
Lillan det vore jättekul om du kunde lyckats fota ett exemplar. Det kan vara Kärrspindel som du säger och den är inte helt vanlig längre pga miljögifter i våra sumpmarker o dylikt. Men jag förstår om du inte tycker det är kul med såna i poolen. Kärrspindeln är för övrigt den enda svenska spindeln som kan bita människor och kan liknas vid ett getingstick i jämförelse. Jag har dock blivit biten flera gånger av vår svenska Grott/källarspindel med samma besvär så den är inte ensam om det men det är som sagt ovanligt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag