VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bör man ha plåtar på vintern även om poolen är tömd ?  (läst 1749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PN2021

Bör man ha plåtar på vintern även om poolen är tömd ?
« skrivet: augusti 23, 2021, 08:08:11:11 »
Hej

Har en liten pool 4x2,6. som jag kommer tömma på vatten efter badsäsongen.

Bör man ha plåtar ändå, eller kan jag ha en stor presenning som jag lägger i, som en pajdeg, med lite stenar i hörnorna i botten av poolen och kanske fästa överlappet med skruv i trallen.
Baddjupet är endast 1.15 och poolen står högt upp på en sutterängtomt där absolut ingen är på vintern.

Tack för tips
Eric

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bör man ha plåtar på vintern även om poolen är tömd ?
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2021, 07:51:16:16 »
Det brukar kunna bli rätt mycket regnvatten, och vatten från snö som smälter och sedan fryser - så det finns ju alltid en risk att isen skadar linern eller stommen.
Mycket beror väl på var i landet ni bor, och om det finns barn i närheten.
Jag har ingen bra lösning på det där, men helt okomplicerat är det ju inte att ha en pool öppen, speciellt inte om man vill att den skall vara tom hela vintern. Då krävs täckning, eller att man bor så till att man kan tömma den med dränkbar pump de dagar isen smälter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad dano

SV: Bör man ha plåtar på vintern även om poolen är tömd ?
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2022, 09:39:53:53 »
Sent svar men jag har haft pool i 15 år och tömmer efter varje säsong. Det samlas 75 cm snö vatten efter varje vinter och det blir en del grönt att tvätta bort inför våren. Jag planerar oftast att tömma med en dränkpump någon gång när det samlas för mycket men det blir aldrig av.
Jag tar in pump och pumpvärmaren över vintern.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan