CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur smutsigt får vattnet vara..?  (läst 7982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallkotten

Hur smutsigt får vattnet vara..?
« skrivet: maj 09, 2017, 21:53:38:38 »
Tömde ca en meter av vattennivån vid vinterstägningen. Under de dagar jag stängde poolen så blåste det i en halv kbm. löv. Nu har jag börjat öppna poolen och fyllt med vatten från egen brunn (som normalt är ganska grönt). Nästa steg är att håva upp löven, koppla in pump, fylla de sista 20cm innan jag chockklorerar och startar anläggningen. Vattnet är nästan svart och det är inte en chans att jag kan se botten... är detta normalt? Ska jag tömma poolen helt, skura väggarna och botten och sen återfylla med kranvatten eller ska jag köra vidare med mitt svarta vatten, chockklorering osv...?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2017, 22:09:16:16 »
Ogenomskinligt vatten behöver inte betyda att det är ett hopplöst fall. Mera betydelsefullt är väl hur mycket organiskt material som du fått i p.g.a. löven. Det går åt rejäla mängder klor för att bryta ned stora mängder organiskt material (om du inte kan t.ex. håva upp det mesta) och någon stans finns naturligtvis en gräns där ett sådant förfarande kommer att kosta mer än vad ett vattenbyte skulle landa på. Men det faktum att du inte ser botten säger inte så mycket. Det fick vi precis samma effekt vid första fyllningen av vår pool - järn i vattnet (brunnsvatten) löstes ut i stor skala och vattnet blev grön-brunt, ogenomskinligt. Men efter några dagar med filtrering, klor och flockningsmedel blev vattnet kristallklart.

Utloggad j-t

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2017, 08:36:36:36 »
Hade gjort som erica också föreslår, rensa upp allt du kan med håven och dammsug upp skiten på botten. Chocka sen rejält och filtrera samt backspola frekvent, funkar de så funkar de, annars blir det betydligt mer jobb att tömma och fylla upp igen. Tror nog det löser sig, i dubbel bemärkelse :)

Utloggad Tallkotten

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2017, 18:33:47:47 »
Låter toppen! Tack för era synpunkter. Jag räknar med att håva/dammsuga/robotstäda alla partiklar. Sen får de bli en omgång chock!!!

Utloggad Tallkotten

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2017, 21:17:27:27 »
Tog tag i städningen igår kväll. Började rensa med håv, upptäckte ganska snabbt att det är en ytvattenhåv som vi har. Satte ner roboten samtidigt som jag chockklorerade. Imorse när jag vaknade så såg vattnet betydligt bättre ut men fortfarande massor med smuts på botten pga att roboten blivit överfull av löv mm. Rensade roboten som funkade i ett par minuter innan den fyllts med skräp igen. Förstår därför att jag inte kan börja med robot förrän botten är hyfsat ren.. nu till mina frågor:
1. I vilken ordning tar jag städningen. (Antar att jag måste ordna en ordentlig bottenhåv och så småningom dammsuga)
2. När kopplar jag igång cirkpumpen? (Just nu har jag en låg vattennivå för att undvika att onödigt mkt smuts går ner i skimmern/pumpen/filtret.). Antar att jag måste håva upp så mkt som möjligt, sen fylla på tillräckligt med vatten så det når skimmern/pumpen/filtret, för att kunna dammsuga.
3. Kan någon ge rekommendation på var jag kan köpa en hyfsad bottenhåv och ev. Dammsugare ifall det behövs.

Utloggad Erica

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2017, 23:09:30:30 »
Arbetsgången blir:
1. HÅVA upp så mycket som möjligt utan att ha igång cirkulationen.
2. Låt vattnet stå lite så att så mycket flytande skräp som möjligt lägger sig på botten.
3. Fyll på vatten så att du har god marginal innan det går torrt i skimmern.
4. Koppla in dammsugaren och dammsug till avlopp, dvs med centralventilen i avlopps/waste-läge, så att du kan suga ut massor med skräp utan att filtret sätts igen
5. Vid behov upprepar du stegen 2-4 tills du fått rimligt rent.
6. Kör sedan cirkulationen i filtreringsläge för att få bort flytande skräp, backspola vid behov

Sedan bör det vara "grovrent" och filtrering och din poolrobot bör kunna rensa resten.

En dammsugare skulle jag vilja beteckna som ett nödvändigt tillbehör till en pool. Roboten kommer att göra det tråkiga rutinjobbet, men dammsugaren behövs för mera extrema lägen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2017, 10:24:04:04 »
Att köra till avlopp är oerhört stressande. Blir väldigt stora mängder vatten som man pumpar ut per sekund. Grova saker fastnar ju antingen i silkorgen i bräddavloppet eller i silkorgen i pumpen. Resten ska filtret kunna ta hand om. Krävs ju en backspolning sedan, men att köra till avlopp (jag har gjort det en gång när jag hade fint skit som gick rakt igenom allt) är oerhört stressande för man kan nästan se hur nivån sjunker i poolen samtidigt som man dammsuger.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad j-t

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2017, 10:35:49:49 »
Du verkar ha extremt skitigt så hade gjort en kombination av tidigare förslag.
Skaffa en ordentlig håv och kör ett race tills du fått upp allt stort och låt sedan allt vila till dagen efter då du upprepar. Efter några dagar så bör du ha fått upp allt det stora, sen om det inte är ofantligt mycket kvar så hade jag kört med poolroboten ett par gånger med städning av denna mellan varven. Sen hade jag fyllt upp och startat filtreringen vilket borde ta det sista och hållit ett öga på trycket i sandfiltret samt backspolat vid behov och eventuellt ut med poolroboten igen.

Utloggad Tallkotten

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2017, 21:41:12:12 »
Tack för alla kloka råd. Ni är bäst! O0
Köpte en bottenhåv idag och har håvat upp alla stora löv och en fet padda! Låter vattnet stå nu och testar med roboten imorgon. Skulle den korka igen direkt så får jag gå på med dammsugaren..
En fråga till:
Kan/ska man ta ett vattenprov som visar vattnets kvalité med hänsyn till allehanda tungmetaller, bakterier osv...? Eller räcker de vanliga stickorna som visar klor, pH mm...? Om man ska ta ett prov, var gör man då det..?

Utloggad Erica

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2017, 23:09:56:56 »
Betr. dammsugning till avlopp - visst man får snabba på, nivån sjunker, men inte okontrollerat. Vi brukar höja nivån en bit inför en sådan dammsugning för att ha lite marginal innan det börjar sörpla i skimmern... Vi använder metoden om vi fått järn- eller manganutfällningar i poolen - de är för finkorniga för att fastna i filtret utan blåser rakt igenom om man kör vanlig dammsugning.

Betr. vattenprover - nej sådana prover brukar bara offentliga bad lämna. Tungmetaller, hur skulle du ha fått höga nivåer av sådana ? Så vitt du inte bor granne med något smältverk eller liknande lär risken vara liten. Dessutom dricker man ju knappast poolvattnet. Bakterier m.m. skall kloret ta död på om du har rätt klorhalt och pH. Men det första som händer om du får för lite klor är knappast att du får farliga bakterienivåer - troligtvis är algtillväxt (grönt eller grön-vitt vatten) det första tecknet på att du har problem i ett sådant fall. Algtillväxt märks också på att ytor i poolen blir onaturligt hala.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag