Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: trappor  (läst 7189 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christian

trappor
« skrivet: juli 10, 2007, 13:47:53:53 »
Har hört att akryl/glasfibertrappor måste skyddas på vintern - vattnet får inte frysa runt trappan. Jag undrar om det stämmer?

christian <hmm>

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: trappor
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2007, 14:51:24:24 »
Glasfiberarmerad plast tar upp en del vatten. Inte mycket men lite.

Glasfiberarmerad plast tål inte solljus (eg uv-strålning). För att skydda mot solljuset belägger man plasten med ett täckande skikt av gelcoat/acryl. Beroende på hur bra gelcoat/acrylen är och hur bra jobba som amn gjort vid tillverkningen är detta skikt mer eller mindre tätt. Det blir dock aldrig helt tätt och kan släppa igenom lite vatten. Problemet kan bli stort om det finns blåsor mellan gelcoat/acryl och den bärande plasten. Det samlas då vatten i dessa blåsor som sedan fryser på vintern.

Sen tillkommer problemet med böldpest som kan inträffa om plasten aldrig får torka ut ordentligt. Vatten tas upp av den omättade polyesterplasten. När vattnet når in till glasfibern löser den upp ett flertal vattenlösliga ämnen som finns runt glasfibern. Molekylerna som bildas är för stora för att kunna transporteras ut ur laminatet. Vartefter som de vattenlösliga ämnena förenar sig med vatten expanderar de och skapar en blåsa. Trycket i laminatet blir efter hand så stort att det bildas sprickor och laminatet delar på sig.

Just om böldpest finns en bra artikel här. http://www.epotex.se/page/140/151/15

/Johan
« Senast ändrad: juli 10, 2007, 14:59:34:34 av utopiazz »

Utloggad christian

SV: trappor
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2007, 18:20:40:40 »
Tack, Johan, för utförligt svar. Länken var oxå bra. Man kanske ska undvika glasfiberbaserade trappor. Har sett att det oxå finns pooltrappor i ABS-plast. Är du lika kunning på dem?

christian

Utloggad utopiazz

SV: trappor
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2007, 00:15:24:24 »
Varsågod  O0

Jag jobbade på småbåtsvarv för ett ganska stort antal år sen och har sett vad som kan hända med plasten om den inte underhålls rätt. Inte speciellt roligt och på en båt blir det dyrt att åtgärda. En pooltrappa kanske inte drabbas på samma sätt men om det skulle hända är det billigare att byta än att åtgärda.

Om det bildas små frysblåsor kan man laga dom med gelcoatfiller som är det man använder på båtar.

När det gäller ABS trappor har jag ingen aning. Visste inte ens att det fanns.

/Johan
« Senast ändrad: juli 11, 2007, 00:19:55:55 av utopiazz »

Utloggad christian

SV: trappor
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2007, 11:26:01:01 »
Hittade ABS-trappan på www.poolis.se på sid 4 i deras pdf-broschyr.

christian

Utloggad nippon

SV: trappor
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2007, 16:33:13:13 »
Har aldrig sett någon trappa som blivit utsatt för böldpest, det problemet verkar inte finnas med akrylbelagd glasfiber. Gelcoat används mig veterligen inte längre inom poolsektorn.
Du behöver inte tömma ur poolen.

Utloggad utopiazz

SV: trappor
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2007, 00:35:16:16 »
det problemet verkar inte finnas med akrylbelagd glasfiber


Mycket möjligt. Jag tror iofs inte att det beror på att trappan är akrylbelagd då böldpest uppstår i plasten. Det är nog snarare som så att man använder bättre plaster och möjligen en annan sammansättning av bindemedlet i glasfibern.

Jag vet inte hur länge man tillverkat plastrappor för pooler men tiden får utvisa vad som sker. På båtar brukar problemet inte dyka upp förrns efter 10-15år.

/Johan

Utloggad PelleSthlm

SV: trappor
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2007, 13:10:05:05 »
Fenomenet är inte helt ovanligt på spunna glasfiberfilter som används till offentliga bad. Där kan uppkomsten av böldpest ske ganska fort. Det bildas kåda som rinner längs med väggarna. Inte så snyggt när man vill ha en fin och sterik processmiljö.

Utloggad utopiazz

SV: trappor
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2007, 14:33:26:26 »

Utloggad PelleSthlm

SV: trappor
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2007, 16:06:15:15 »
Försöker sätta in en bild. Svårt att förstå om man inte sett dem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag