VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Linersättning med varmvatten?  (läst 5174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingvar

Linersättning med varmvatten?
« skrivet: mars 14, 2007, 13:58:39:39 »
Hej,

Jag har precis slagit till på att köpa en pool, och kommer att få en hel del hjälp från poolfirman. Jag blev dock lite fundersam när jag hörde att man vill värma upp vattnet som skall fyllas i poolen till 40 grader för att underlätta linersättningen. Detta låter i mitt tycke komplicerat (och dyrt) för en pool som rymmer ca 80 m3 vatten. Enligt uppgift har poolleverantören med sig en cistern som rymmer ett par kubik och en tillhörande dieselvärmare.

Jag har läst en del här på poolforum om linersättning men inget om att förvärmning av vattnet skulle vara en fördel. Finns det någon som vet mer och kan berätta?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Linersättning med varmvatten?
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2007, 14:59:31:31 »
Värme gör liner lättare att jobba med, mer följsam, kyla gör det stel, så jag förstår att de vill göra så.
De brukar rekommendera att ha varmt vatten först i poolen så att det ska vara lättare att släta ut alla "skrynklor" i botten o på sidorna.
Det bästa är ju också att lägga linern en riktigt solig o varm dag.
Är det inte det så är nog varmt vatten kanon att ha.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Linersättning med varmvatten?
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2007, 15:16:04:04 »
Hej,

Du behöver inte fylla hela poolen med varmt vatten.
Bara några cm.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Calle Anka

SV: Linersättning med varmvatten?
« Svar #3 skrivet: mars 14, 2007, 16:09:34:34 »
Vi satte linern i höstas med 5-10 grader ute....underlättade enormt med varmt vatten. Hade precis som du en cistern med dieselvärmare.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Ingvar

SV: Linersättning med varmvatten?
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2007, 21:39:59:59 »
Tack för informationen

Det känns bra att veta att poolmontören inte är fel ute.
 
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Linersättning med varmvatten?
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2007, 22:00:26:26 »
Hej.
Om jag fattat Calle Anka rätt samt tittat på hans fina bygge på hans hemsida så räcker det med att fylla poolen
med ca 10 cm varmvatten. Därefter så skall alla veck vara utslätade. Sen fortsätter Du att fylla med "vanligt kranvatten".
Jag eldar med ved så jag 2000 liter vatten som brukar vara uppvärmt till 90-95 grader.
Då kan man alltså sätta liner vid denna väderlek som råder nu.
Jag är snart klar med grundarbetet.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Calle Anka

SV: Linersättning med varmvatten?
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2007, 16:26:44:44 »
Precis så var det....så fort man får på varmt vatten på linern är den mycket medgörligare....
Sedan fylls det på med vanligt vatten....ett tips att ta flera slangar från olika utkastare om ni kan.....det gårm dubbelt så snabbt med 2 slangar jmf med 1 om inte inkommande vatten har dåligt tryck.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan