VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Laga betongpool  (läst 9307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sollentunahuset

Laga betongpool
« skrivet: juni 14, 2008, 23:29:55:55 »
Vi har en gjuten betongpool från 1976. Jag ska måla om botten med tvåkomponentsfärg men har upptäckt att botten är ihålig på sina ställen. Det har kommit in vatten under den gamla färgen och betongen har där blivit porös. Jag kan knacka loss den och fortsätta åt sidorna och ner i botten en bit. Jag antar att det kanske snålats på kvalitén på betongen.

Vad ska jag göra?

1. Ignorera och bara måla över?
2. Knacka bort allt löst och laga innan jag målar över?
3. Inte knacka mer men i alla fall jämna till hålen som jag knackat upp?

Om jag ska laga/jämna till, vilket material ska jag använda och hur gör jag?

Tror ni det här kan bli kraftigt värre om jag inte gör något åt det? Jag skulle vilja få målningen överstökad och komma igång med säsongen.

Tack för hjälpen!

Johan

Poolgiganten

Utloggad Andreas

  • Annorlunda pool byggare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Laga betongpool
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2008, 00:11:55:55 »
Tjenare johan
Du ska knacka bort det som e löst och sedan fylla i med betong, om det inte e så mycket du behöver så kann du blanda det själv i en brocka, använd 8mm stora sten så e det lättare att få det jämt och snyggt.
Du ska absolut inte strunta i det och bara måla över då kann det gå sönder mer senare i sommar när man vill ha poolen i gång.
MVH Andreas

Utloggad sollentunahuset

SV: Laga betongpool
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2008, 11:59:57:57 »
Tack för rådet Andreas! Nu känns det genast bättre!

Spelar väderleken någon roll när jag gör det arbetet? Hur lång tid bör gå innan jag målar över med tvåkomponent?

Jarlen föreslår i en annan tråd att man bör blanda in "sika" i betongen för att den ska bli vattentät. Det handlar då om att gjuta ny grund del och inte laga för hand. Vad är "sika" och ska jag använda det?

Tack för hjälpen!

Johan

Utloggad Andreas

  • Annorlunda pool byggare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Laga betongpool
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2008, 22:27:12:12 »
Tja Johan
Sika e ett märke på en mängd olika produkter som man kan använda i samband med betong arbeten.
Den produkt du ska använda tror jag heter sikacim betong lim och den kan du köpa i en bra bygg handel,
det e en vätska som du blandar med cement och grus ( jag kan inte dom exakta blandnings förhållandena) i stället för vatten till en färgliknande konsistens sedan penslar du på det på den gamla betongen innan du du fyller på med den nya betongen, men det e viktigt att all lös skit e borta, och att sika cim blandningen påföres precis innan betongen alltså vått i vått, betonglimmet får inte hinna stelna.
Ha det
Andreas     

Utloggad Andreas

  • Annorlunda pool byggare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Laga betongpool
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2008, 22:32:35:35 »
Tja igen
Ja du väderet det ska ju helst inte spöregna för då blir ytan på betongen inte fin och e det 30 + så får du vattna betongen så den inte spricker men vattna med dimman från en högtrycks tvätt,
det bästa väderet att gjuta i e 15-20 grader och duggregn
Och hur lång tid innan du kan måla över vet jag inte men hör med dom som säljer färgen dom bör ju veta.
Lycka till
Andreas

Utloggad sollentunahuset

SV: Laga betongpool
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2008, 19:09:23:23 »
Tack igen för tipsen!

Nu är det såhär att jag redan lagat poolen...

1. Jag använde finbetong. Jag använde Sika-1 i betongen http://www.sika.se/sika-1_(1).asp. Något lim mellan det gamla och det nya blev det tyvärr inte. Hade nog varit mycket bra. Kan hela den nya "kakan" släppa nu?

2. Vädret var i och för sig 15-20 idag men en del regnskurar har vi fått så ytan är inte perfekt. Ingen katastrof i alla fall. Nu blir det uppehåll i 2 dagar.

3. Någon övermålning blir det inte tal om för poolfärgens instruktioner säger att ny betong bör ha härdat i 1 månad! Det får målas på den delen nästa år istället.

Nu är det gjort. Vi får se hur det blir. Dags att göra klart däcket, installera poolvärmepumpen och fylla upp om en vecka.

Tack för hjälpen!

Utloggad Fia

SV: Laga betongpool
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2008, 19:34:43:43 »
Kan man inte få se en bild på den?  :angel:
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jarlen

SV: Laga betongpool
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2008, 16:31:37:37 »
Du behöver inte vara orolig betongen kommer inte att släppa så länge du har vatten i poolen. Problemet kommer kanske igen då du tömt poolen för vintern, (Om du gör så) då kan det uppstå frostsprängningar om det trängt in vatten. Problemet med lagningar i betong är att ny betong har svårt att vidhäfta på gammal betong. Därför är det bästa sättet att använda någon frostsäker cementbaserad golvprodukt som är avsedd för att laga skador i terasstak, garagegolv el.dyl. Också falluppbyggnadsmassor går att använda. Dessa produkter har även de egnskaperna att de är rapida och därför går att övermåla med kort varsel. Men sikan har förutom egenskapen att den inte släpper igenom vatten även egenskapen, att också vidhäftningen mot den gamla betongen blir bättre. Så du får hoppas på det bättre.

Hälsningar Jarlen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan