Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltklorinator eller traditionell klorering  (läst 9059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Riggs68

Saltklorinator eller traditionell klorering
« skrivet: september 19, 2013, 12:38:27:27 »
Hej alla med poolerfarenhet!

Står i upphandlingsfasen och undrar vad man skall välja gällande reningen. Saltklorinator eller traditionell klorering? Har funderat på automatik i båda lägena men det tenderar att dra iväg prismässigt, är det jobbigt med skötseln? Har funderat på Pahléns Minimaster (automatik) eller Zodiac Tri 18+Tri Pro (Dyrt men automatiskt) alternativt FP15. Vad välja? Vilket system är smidigast om man tänker pris och skötsel?

Ang. saltklorinator; blir man sådär saltkladdig på kroppen så man inte vill ta på sig en t-shirt efteråt, eller? 

Tack på förhand för era synpunkter!

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #1 skrivet: september 19, 2013, 23:55:13:13 »
Salthalten är låg så du blir inte speciellt "saltkladdig".

Med bra klortabletter är det väldigt enkelt. Då en bra saltklorinator kostar en del brukar jag rekommendera att man kör utan saltklorinator under första säsongen för att kunna bilda sig en uppfattning om hur stort man anser att behovet är. Det är ju inte speciellt mycket mer jobb att eftermontera än att göra det direkt vid installation av övrig teknik. Om man däremot har poolen vid t.ex ett sommarhus där det blir svårare att hantera det manuellt så är naturligtvis behovet större.

Utloggad TommyC

SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #2 skrivet: september 20, 2013, 06:43:02:02 »
Jag tycker också att det är en bra idé att börja med klorpuckar och senare skaffa saltklorinator eller annan automatisk dosering om behovet finns.

Folk här har väldigt olika uppfattning om vad som är jobbigt och hur bra det fungerar. Vi har alltid kört med veckopuckar. Det är väldigt enkelt, fungerar bra och det finns ingen extra utrustning som kan gå sönder och kräver underhåll.

Nackdelen är bara att man måste lägga i en ny klorpuck regelbundet med 7-10 dagars intervall. När man reser bort kan man lägga i flera puckar i varsin plastpåse eller burk med små hål i så kloret doseras över längre tid. Tycker man att den här hanteringen är jättejobbig så ska man skaffa någon automatik.

Klorpuckar är väldigt enkelt att köpa och säljs ofta till extrapris. Flytande kemikalier är svårare att köpa och besvärligare att hantera. Inget system är ju helt automatiskt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #3 skrivet: september 20, 2013, 11:10:11:11 »
Flytande kemikalier är svårare att köpa och besvärligare att hantera. Inget system är ju helt automatiskt.

Hanteringen är inte ett problem i praktiken. Otrevliga vätskor ja, men handlar man färdigblandat behöver man inte "hantera" kemikalier. Jag tar bort den tomma dunken och ställer dit en ny, skruvar av korken när den står på plats och skruvar i korken med sugslangen i. Minimal eller obefintlig risk för tråkigheter.

Det jag tycker är den största nackdelen med flytande klor är priset. 32kg kostar drygt 800 spänn och jag är på min tredje dunk i år. Jag hoppas kunna klara mig på två dunkar nästa år men ändå, mycket pengar för klor jämfört med andra alternativ.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #4 skrivet: september 20, 2013, 22:45:21:21 »
Hanteringen är inte ett problem i praktiken. Otrevliga vätskor ja, men handlar man färdigblandat behöver man inte "hantera" kemikalier. Jag tar bort den tomma dunken och ställer dit en ny, skruvar av korken när den står på plats och skruvar i korken med sugslangen i. Minimal eller obefintlig risk för tråkigheter.

Det jag tycker är den största nackdelen med flytande klor är priset. 32kg kostar drygt 800 spänn och jag är på min tredje dunk i år. Jag hoppas kunna klara mig på två dunkar nästa år men ändå, mycket pengar för klor jämfört med andra alternativ.

Jo byte av kärl är ju ganska lätt, måste man hälla över eller spä ut (t.ex. om man köpt koncentrerad saltsyra) så blir det mycket bökigare. Man bör f.ö. spä ut natriumhypokloriten med vatten, den självsönderfaller mycket snabbare om den får stå outspädd.

Men priset ! Va, du borde nog byta inköpsställe ! Du betalar mer än dubbelt jämfört med vad vi brukar ge :(

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #5 skrivet: september 20, 2013, 23:24:36:36 »
Stockholm...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #6 skrivet: september 21, 2013, 01:24:54:54 »

Men priset ! Va, du borde nog byta inköpsställe ! Du betalar mer än dubbelt jämfört med vad vi brukar ge :(

Byter gärna inköpsställe. Var handlar du?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #7 skrivet: september 21, 2013, 10:56:22:22 »
Byter gärna inköpsställe. Var handlar du?

Man skall väl inte nämna några företagsnamn här på forumet, men vi köper från ett företag som sysslar mest med offentliga pooler. Nu vet jag inte var du bor, om det är Stockholm så vet jag inte, vi håller till på västkusten.

Utloggad Riggs68

SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #8 skrivet: september 23, 2013, 12:31:48:48 »
Salthalten är låg så du blir inte speciellt "saltkladdig".

Med bra klortabletter är det väldigt enkelt. Då en bra saltklorinator kostar en del brukar jag rekommendera att man kör utan saltklorinator under första säsongen för att kunna bilda sig en uppfattning om hur stort man anser att behovet är. Det är ju inte speciellt mycket mer jobb att eftermontera än att göra det direkt vid installation av övrig teknik. Om man däremot har poolen vid t.ex ett sommarhus där det blir svårare att hantera det manuellt så är naturligtvis behovet större.
Tack för det! Kanske startar med puckar.

Utloggad Riggs68

SV: Saltklorinator eller traditionell klorering
« Svar #9 skrivet: september 23, 2013, 12:34:09:09 »
Jag tycker också att det är en bra idé att börja med klorpuckar och senare skaffa saltklorinator eller annan automatisk dosering om behovet finns.

Folk här har väldigt olika uppfattning om vad som är jobbigt och hur bra det fungerar. Vi har alltid kört med veckopuckar. Det är väldigt enkelt, fungerar bra och det finns ingen extra utrustning som kan gå sönder och kräver underhåll.

Nackdelen är bara att man måste lägga i en ny klorpuck regelbundet med 7-10 dagars intervall. När man reser bort kan man lägga i flera puckar i varsin plastpåse eller burk med små hål i så kloret doseras över längre tid. Tycker man att den här hanteringen är jättejobbig så ska man skaffa någon automatik.

Klorpuckar är väldigt enkelt att köpa och säljs ofta till extrapris. Flytande kemikalier är svårare att köpa och besvärligare att hantera. Inget system är ju helt automatiskt.
Tack för det! Det verkar ju inte så svårt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag