VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: filter eller sand ?  (läst 6244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad annna

filter eller sand ?
« skrivet: april 29, 2008, 15:06:46:46 »
hej på er

jag har ett spa som det är ett stort filter till (hayward 1500) ca 120 cm högt

nu är det ju så att jag tycker filterna är dyra (1295 kr styck ) det är 2 stycken i det filtert.

spabadet är ca 3 meter i diameter 8 kantigt + att det är ett överströmningskar med

tror att det går åt ca 3500 liter med överströmnings karet

sugpumpen är på 0,75 kw och tryck pumpen är på 1 kw



men nu till frågan!!!

ska jag behålla det filtert jag har eller ska jag köpa ett sandfilter istället  :-\

och isåfall vilket sandfilter tycker ni jag ska ha


tusen tack iförväg
« Senast ändrad: april 30, 2008, 18:16:47:47 av annna »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: filter eller sand ?
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2008, 22:02:09:09 »
Hej o välkommen.  :)

Jag tror nog att du kan spara en del pengar om du byter till sandfilter. Sanden byts ju inte speciellt ofta.
Du har ju två pumpar, en sugpump o en tryckpump, men 0,75 kw är då lika med 1,00 hk så då bör du ha ett ex. Miamis 520 o Svenska poolfab´s 500, dessa råd är jag lite osäker på. Ring helst en spa försäljare o kolla, jag är nämligen osäker! (Tycker nämligen att det låter väldigt stort o mycket i kapacitet. <hmm>)

Hur ofta behöver du byta filtren du har idag?.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Steffe

SV: filter eller sand ?
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2008, 08:52:41:41 »
Sandfilter fungerar ypperligt till spa. Den enda rekommendationen jag har är att byta ut kollektorarmarna som normalt är tillverkade i PVC i ett sandfilter till kollektorarmar i PP. Detta då det är en högre temperatur i spa än vad det är i tempererade pooler vilket innebär att kollektorarmar i PVC kan gå sönder pga av hög temperatur och utmattning. 

Utloggad annna

SV: filter eller sand ?
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2008, 11:31:38:38 »
hej och tack för era svar

  FIA. vi  har inte satt igång spa badet änn så vi vet inte hur ofta vi måste rengöra det, och ja det är väldigt stort för att vara ett spa bad , det spa badet vi har brukar bara vara i större annlägningar (spa och badhus)
eftersom vi har fått det gratis så tog vi ju tacksammt emot det*L*

steffe tack för tipset om kollektorramarna

går det att använda både sandfilter och pappfilter efter varandra ( blir reningen bättre?)

eller det blir bara kaka på kaka så att säga

tänkte som så att om sandfiltret tar det mesta (grövsta) sen tar papp filtret hud avlagringar m,m( det minsta)

tusen tack änn en gång
« Senast ändrad: maj 03, 2008, 11:40:00:00 av annna »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: filter eller sand ?
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2008, 23:55:42:42 »
Ett sandfilter är nog väl så effektivt som ett pappfilter, pappfilter används antagligen som ett "billighetsalternativ" till sandfilter i normalfallet.
I vart fall är det den bild jag fått av det hela, kan inte garantera att jag har rätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: filter eller sand ?
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2008, 10:18:57:57 »
Ett sandfilter är nog väl så effektivt som ett pappfilter, pappfilter används antagligen som ett "billighetsalternativ" till sandfilter i normalfallet.
I vart fall är det den bild jag fått av det hela, kan inte garantera att jag har rätt.

Det är rätt uppfattat. Dessutom är sandfilter mest effektivt, inte minst för att kontaktytan mot vattnet blir så oerhört stor, och billigast i längden. Men dyrare initialt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan