CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbygge - planering  (läst 7165 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke B

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Poolbygge - planering
« skrivet: augusti 03, 2006, 11:10:50:50 »
Hej alla poolexperter...

Vi är nya här och har som många andra blivit både klokare och mer rådvilla efter att ha läst i timmar här på forumet. Dock har vi några frågor som vi skulle vilja ha hjälp/synpunkter/tips om.

Förutsättningar:

Poolen skall byggas nästa vår men med tanke på alla alternativ så "projekterar" vi redan nu.
Budget ca 150'
Befintlig markvärmeslang på hela tomten (ca 1m ner) gör att total återfyllning är omöjlig
Bygger och sliter med det mesta själva, behöver nog bara hjälp med grävning/bortforsling
Storlek troligtvis 4x8x1,5
Trädäck i höjd med pool, dvs så högt det nu blir när vi grävt ner vad som går

Först var vi inne på murad/gjuten stomme och kalkel men efter att ha scannat forumet har vi insett att det får bli liner (troligtvis carrara)

Poolpaket i stål/plåt eller murad/gjuten stomme. Här lutar det åt att vi bygger själv i antingen hålblock eller någon form av isoterm men det är inte bestämt riktigt. Beror delvis på frågorna nedan. Gjuten platta i botten blir det under alla omständigheter

Uppvärming via befintlig markvärmepump Nibe 1230 10kW

Nu till frågorna (de första för det lär bli fler)

1 Liner i murad trappa. Om vi murar/gjuter en stomme, och vill ha trappa (viket verkar vara mkt populärt), vad gör vi då med linern. Jag antar att den i så fall måste svetsas på plats... Vem gör sånt? Vad kostar det? kan man ta en måttbeställd liner och bara "infoga" trappan? tjocklek på linern i trapp pga av ytterhörn?

2 Bottenavlopp. enligt många här så skall det underlätta rengöring, dvs man slipper dammsuga lika ofta. Om vi nu sätter ett sånt, som leder till ett maskinrum (delvis nedgrävt bredvid pool i kallt utrymme), hur tömmer vi då denna bit slang/rör på vintern?

3 Placering av pump i förhållande till hus/värmeväxlare. Hade tänkt bygga ett pumphus bredvid poolen (lika långt ner som vi nu kan gräva). Detta innebär att jag får dra slang/rör till källaren i huset (ca 15-20 m) där värmeväxlaren väl får sitta. Alternativa lösningar för maskinrum är ett uthus/garage som ev skulle kunna uppvärmas till frostfritt (men värmen måste ändå tas i källaren, eller att helt enkelt flytta ner allt i källaren med en tyst (vattenkyld) pump. Åsikter? för/nackdelar? annat att tänka på?

4 Isolering. Det skrivs mycket här och det finns mycket åsikter. Om vi ponerar att vi gjuter väggar och platta, och skall värma med vår mkt effektiva värmeväxlare, vad/var/hur behöver vi isolera?

Tacksam för alla kommentarer

/Micke

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge - planering
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2006, 16:23:03:03 »
Hej Micke !

Du verkar ha kommit långt i tänket. Och jag ska försöka ge min syn på dina frågor.
Själv har jag murat upp min pool i Leca-sten vilket jag kan rekommendera.

1. Liner i murad trappa måste limmas av en golvläggare och då gör de resten också. Kolla priser noga för det kan nog dra iväg en del. Ett alternativ är att sätta i en plast-trappa på kortsida/långsida eller i ett hörn. Det är många som gör det nu. Då kan du köpa en standardliner och montera själv och så skär du ut för trappan. Mycket snyggt.

2. Bottenavloppsslangen behöver aldrig tömmas. Låt vattnet vara kvar.

3. När du ska placera pump/filter och värmeväxlare, tänk på att det är enorma mängder vatten som cirkulerar. Varför inte göra ett litet pumphus i anslutning till huset med kraftigt avlopp så att du kan dra ut värmen till vvx:en och ha pump och filter däri.
Går troligen att hålla frostfritt på vintern med ganska enkla medel.

4. Isolering. Jodu, det kan man skriva spaltmeter om. Men om du isolerar plattan på mark med ca 100 mm frigolit före du gjuter så är botten säkrad. På väggarna behöver du inte så mycket, mest bara för att skydda linern. En betongmatta på ca 10 - 12 mm är fullt tillräckligt enl min mening.

Hoppas detta bringar lite klarhet.

M v h  Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Fia

SV: Poolbygge - planering
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2006, 20:02:40:40 »
Hej Micke B.

Vi drog slang till vårt pannrum och ställde filter och pump där. Då var det lätt att koppla på värmen.Pool vid ena gaveln och pannrum ikällaren i andra gaveln. Behöver inte bekymra oss för frost och slipper lyssna på pumpen. Jag tror vi la ner ca: 100 meter pemslang.

Har du möjlighet att göra så, så tycker jag inte du ska tveka!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Micke B

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge - planering
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2006, 13:28:22:22 »
Tack för svaren Janne/Fia!

1 Ang plasttrappa, menar du invändig eller utvändig, eller vilket som? Dom kostar ju typ 20' så var ligger eg förtjänsten jämfört med en golvläggare... Kan någon förklara det här med att "skära ut för trappan"? inv/utv, tätning etc. Bilder på någonsom har gjort liknande...

2 Ang bottenavloppet så menade jag att OM jag placerar pumpen där det kan frysa så skall men ju dela kopplingar/tömma/ta in pump osv... Vad gör jag då med slangen/röret från bottenavloppt som ju bevisligen måste komma ut här (fortfarande full med vatten), eller?

3 Ang placering av pump/vvxl så får jag väl fundera lite till. Det verkar finnas både för/nackdelar hur man än gör men Fias ide tilltalar ju en hel del... hur har andra gjort som värmer med vvxl?

En sak till Janne, är det OK att mura i leca även om jag bara återfyller till hälften ungefär? Jag har läst om dubbel armering i varje skift bl.a. Hur fäster jag i bottenplattan? Vad är sulblock?

/Micke

Utloggad Fia

SV: Poolbygge - planering
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2006, 20:07:12:12 »
Pemslang är det vanligaste att använda till rördragning i backen och den är fryssäker. Då gör det inget att vattnet är kvar. Så har jag fått det förklarat, ialla fall.

Om du kan ha pump/filter i ex, pannrumm så får du kanske fall på slangen och kan då tömma den i pannrummet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge - planering
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2006, 09:33:13:13 »
Det är OK att bara fylla upp till hälften om du murar i Leca. Så har jag gjort.
Det är viktigt att gjuta en balk i överkant på ca 10 - 15 cm tjocklek och kraftigt med armering.
Tänk bara på att lägga i rikligt med plastdunkar på hösten så att inte isen expanderar och trycker sönder väggarna.

Trappa: Jag tänkte på en utvändig historia i plast som finns att köpa från dryga 14.000. Sen har jag iofs sett trappor som man lägger i poolen också, pris från ca 3200 nånstans.
Om det är ekonomist fördelaktigt vet jag inte, det beror så mycket på vem du får tag på och vad linern kostar etc.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad bulbert

SV: Poolbygge - planering
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2006, 10:26:09:09 »
3 Placering av pump i förhållande till hus/värmeväxlare
Jag hade tänkt mej att sätta sandfilter, värmeväxlare, mm I närheten av polen och sen dra 22mm isolerade rör från pannan ut till värmeväxlaren den har 1" anslutning.

Jag har ca 40 Meter från poolen intill källaren. :(

har kollat på isolerade värme rör dom kostade ca 250 kr meter  :'(
Tillsammans med detta tänkte jag lägga ett avlopps rör för backspolning samt nödvändig El(Ett gult 50 plast rör)
Vet inte om detta e rätt men min pool gubbe sa att det va bättre att ha kort sträcka till cirkulationen runt polen
Och sen en lång in till pannan.



Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge - planering
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2006, 16:11:33:33 »
Då hade jag satt pump/filter i närheten av pannan.
50 mm PEM-slang får du för runt 20 kr/m. Och så kan du montera på rörisolering ifall den ska grävas ner i jorden....
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Poolbygge - planering
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2006, 21:06:12:12 »
Ville ha satt pumpa i inne (minimere frostskader), billigere el og billigere røropplegg. Isoler røra uansett. Velger du 50mm rør blir motstanden liten (unngå skarpe 90 gradere) at ditt strekke skulle gå bra, men kanskje velge å gå opp ett hakk på pumpestørrelsen?. Har selv 10 meter til og 10 meter fra og har problemer med at motstanden blir for liten  ::) Har en 0,75Hk pumpe.

Utloggad Fia

SV: Poolbygge - planering
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2006, 22:58:40:40 »
Lägg några hundra mer på pumpen istället för isolerade värmerör.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag