VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Var hittar jag en passande pool?  (läst 11863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CooolGate

  • Gäst
CooolGate
Var hittar jag en passande pool?
« skrivet: januari 30, 2013, 20:24:58:58 »
Hej! Jag letar efter en pool som kanske är 5m lång med en liten del i början av poolen som är lägre vattenhöjd på för typ barn.. sen sista delen är djupare typ 120-150 för oss större.
Är det glasfiber man ska köra med? eller är det något annat? Utrymmet under poolen kommer vara begränsat då slang till jordvärmen ligger ca 1,5-2m ner under markytan. Poolen kommer alltså sticka lite över markytan då trädäcket hamnar i höjd med poolkanten

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2013, 00:47:40:40 »
Hej ! Ja glasfiber är ju ett bekvämt sätt, om än inte det billigaste. Olika linerpoolvarianter lär väl vinna rent prismässigt. Men i den storleken är ju transporten inte så svår, det är ju annars ett problem med glasfiberpooler, de levereras i fullstorlek och inte i byggsats och skall ju på plats på något sätt. Är bara kvaliten fullgod så är ju glasfiber inget dåligt alternativ, men det finns ju tyvärr fuskare i den branschen också.

Det finns ju nästan hur många alternativ som helst. Linerpooler, glasfiber, pp-pooler, stålpooler och givetvis gjutna betongpooler m.fl.. Att du har slangar UNDER poolen kan ju dock tala emot betonggjutningar, då blir ju slangarna för evigt i princip oåtkomliga om något skulle behöva åtgärdas.

Med en så pass kort pool som 5 m så bör du nog inte göra barndelen alltför grund, för då får du ju en pool som inte går att simma i (den djupare delen är för liten, räcker bara för ett par simtag, den grunda, ja då slår du benen i botten). Även om man har små barn så får man tänka på att de snabbt blir större och jag skulle inte rekommendera någon poolägare att välja mindre djup än ca 90 cm i någon del av poolen, om nu inte man har en riktigt stor pool så att det finns plats både för gott utrymme för vuxna plus plaskavdelning för småbarn. Men då talar vi om pooler som är mer än dubbelt så stora som den du tänkt dig.

Utloggad Tjalle

SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2013, 07:52:55:55 »
Jag avråder starkt från "grunddel" - barnen växer och ni måste ändå passa barnen.
Jag rekommenderar - minst - 3x6 m - då kan man dyka och simma
Linerpool är mest prisvärd - och "säkraste" kvaliteten. Många tillverkare länge på marknaden.
Det är "dyrt", men gärna en trappa - speciellt för barn   :)
Du hittar återförsäljare genom POOLFORUM eller annonser på andra ställen,
Tag gärna hjälp av återförsäljare med - åtminstone - dom svåra momenten.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #3 skrivet: februari 14, 2013, 20:17:06:06 »
Linerpool är mest prisvärd - och "säkraste" kvaliteten. Många tillverkare länge på marknaden.

Hej,

Vad många inte vet om linerpooler är att man inte får ha mer än 28 grader i poolen, annars försämras livslängden för linern avsevärt. Leverantören på linern lämnar inte heller garanti om poolen används över denna temperatur. Just på grund av att linerpooler dominerade den Skandinaviska marknaden som många tror att det är ett bra alternativ. I övriga Europa hittar man knappt linerpooler just på grund av deras korta livslängd. Idag finns glasfiberpooler och PP-pooler som slår linerpooler på både ekonomiskt och kvalitétsmässigt.

Med vänlig hälsning

Mark
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad Erica

SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2013, 21:39:17:17 »
Jag avråder starkt från "grunddel" - barnen växer och ni måste ändå passa barnen.
Jag rekommenderar - minst - 3x6 m - då kan man dyka och simma
Linerpool är mest prisvärd - och "säkraste" kvaliteten. Många tillverkare länge på marknaden.
Det är "dyrt", men gärna en trappa - speciellt för barn   :)
Du hittar återförsäljare genom POOLFORUM eller annonser på andra ställen,
Tag gärna hjälp av återförsäljare med - åtminstone - dom svåra momenten.

Jag tycker nog inte att man behöver avstå från "grunddel" helt, men den bör då inte vara för grund utan att den ändå medger simning även för vuxna. Från grundare än så skulle jag också avråda som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Men att som några bekanta till oss bygga en pool där inte ens vuxna kan stå på botten i någon del tycker jag är lite att driva det för långt åt andra hållet.

Linerpool eller inte - ja det beror ju delvis av hur man använder sin pool och hur man bedömer riskerna för linerskador. I vårt fall (stor familj, många barn, poolfester ganska ofta) så kändes det lugnare att inte behöva oroa sig om barnen hade i leksaker, testade hembyggda flottar eler liknande eller om någon skulle hoppa i med högklackat vid någon fest och vi föredrog därför att inte ha liner. Har man t.ex. hundar och tänker sig att de kan bada i poolen bör man nog fundera på samma sätt. Klor är vassa, krafsar de mot kanten kan de nog få hål på en liner. Liner är stark men tål inte vassare våld särskilt bra.

Jo trappa är ett klart plus. Vi byggde ingen sådan i vår pool (inomhuspool), men vi har efteråt ångrat detta ibland.

Utloggad Steffe

SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2013, 22:03:20:20 »
Hej,

Vad många inte vet om linerpooler är att man inte får ha mer än 28 grader i poolen, annars försämras livslängden för linern avsevärt. Leverantören på linern lämnar inte heller garanti om poolen används över denna temperatur. Just på grund av att linerpooler dominerade den Skandinaviska marknaden som många tror att det är ett bra alternativ. I övriga Europa hittar man knappt linerpooler just på grund av deras korta livslängd. Idag finns glasfiberpooler och PP-pooler som slår linerpooler på både ekonomiskt och kvalitétsmässigt.

Med vänlig hälsning

Mark

Min liner (själva vinylen) är Alkorplan vilket säkert de flesta har och de har garanti upp till +32°C (vilken leverantör har endast garanti upp till +28°C?). Jag tror knappast på ditt resonemang angående linerpool ute i Europa heller. I sådana fall borde väl Europas största tillverkare av poolprodukter Astral Pool sälja både glasfiberpool och PP-pooler (de saluför väl endast panelpooler). Det är nog snarare murade kakel- och mosaikbeklädda pooler som är vanligare i de stora poolländerna i Europa än i Sverige. Det kostar inte mycket att anlägga en dylik pool t ex i Spanien. Till skillnad från Svenskar som har gör-det-själv-mentaliteten så anlägger inte spanjorer och fransmän sina pooler själva. Sen skulle jag inte kunna tänka mig. Det finns heller inte en möjlighet att ett fåtal PP-pool och glasfiberpoolsproducenter skulle kunna tillverka alla de säker över 100 000 pooler som byggs i Europa varje år (Ryssland inkluderat).

Utloggad Erica

SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #6 skrivet: februari 14, 2013, 22:49:59:59 »
Min liner (själva vinylen) är Alkorplan vilket säkert de flesta har och de har garanti upp till +32°C (vilken leverantör har endast garanti upp till +28°C?). Jag tror knappast på ditt resonemang angående linerpool ute i Europa heller. I sådana fall borde väl Europas största tillverkare av poolprodukter Astral Pool sälja både glasfiberpool och PP-pooler (de saluför väl endast panelpooler). Det är nog snarare murade kakel- och mosaikbeklädda pooler som är vanligare i de stora poolländerna i Europa än i Sverige. Det kostar inte mycket att anlägga en dylik pool t ex i Spanien. Till skillnad från Svenskar som har gör-det-själv-mentaliteten så anlägger inte spanjorer och fransmän sina pooler själva. Sen skulle jag inte kunna tänka mig. Det finns heller inte en möjlighet att ett fåtal PP-pool och glasfiberpoolsproducenter skulle kunna tillverka alla de säker över 100 000 pooler som byggs i Europa varje år (Ryssland inkluderat).

Ser man på andra länder så handlar det ju knappast om vare sig linerpooler eller pp-pooler, glasfiber eller liknande. Nej betong i olika former är ju då materialet. Helgjutet, ofta kaklat är en linje, betongsprutade ("gunite") är ju mycket vanligt i USA t.ex. Betongpooler, både gjutna och sprutade, har ju många plus och materialet är både välkänt, långtidstestat, starkt och stabilt. Nackdelarna är dels högt pris (i Sverige) p.g.a. för små serier för rationell massbyggnad, dels höga arbetskostnader, svårare för "gör det självare" och att det gäller att ev. gjutning har gjorts på ett helt professionellt sätt för att man skall få en pool som man vet inte kommer att läcka. Amatörgjutna betongpooler misslyckas tyvärr många gånger p.g.a. brister i konstruktion och/eller utförande.

Jag har tidigare bott i USA och vi hade då en "gunite"-pool som vi var mycket nöjda med. Sådana byggs snabbt och enkelt där av specialfirmor med rätt utrustning, men i Sverige är det nog för små serier för att få lönsammhet i den typen av byggen.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #7 skrivet: februari 16, 2013, 07:54:52:52 »
"Min liner (själva vinylen) är Alkorplan vilket säkert de flesta har och de har garanti upp till +32°C (vilken leverantör har endast garanti upp till +28°C?)"

Hej Steffe,

Vi vill gärna se en länk till garantivillkoren då Alkorplan som de flesta använder brukar ha 28grader som gräns för garantin.

Jag håller med Erica att liner är överdrivet använt i Skandinavien och i så fall betongpool är det som används mer än linerpooler världen över. PP-pool och glasfiberpooler har inte funnits så länge på marknaden som liner därav blir det troligen en generationsskifte på poolbranschen. Det finns en anledning varför fler och fler erbjuder glasfiberpool och pp-pool i sitt sortiment. (Även gör-det-själv mentaliteten håller på att förändras, eftersom varför skulle man sätta ihop en linerpool på flera dagar när man kan få en hel balja på en gång och kan satsa på altanen och njuta av livet istället?

Med vänlig hälsning,

Mark
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad Steffe

SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #8 skrivet: februari 16, 2013, 08:44:20:20 »
Citat från: Poolteam.se

Hej Steffe,

Vi vill gärna se en länk till garantivillkoren då Alkorplan som de flesta använder brukar ha 28grader som gräns för garantin.

Jag håller med Erica att liner är överdrivet använt i Skandinavien och i så fall betongpool är det som används mer än linerpooler världen över. PP-pool och glasfiberpooler har inte funnits så länge på marknaden som liner därav blir det troligen en generationsskifte på poolbranschen. Det finns en anledning varför fler och fler erbjuder glasfiberpool och pp-pool i sitt sortiment. (Även gör-det-själv mentaliteten håller på att förändras, eftersom varför skulle man sätta ihop en linerpool på flera dagar när man kan få en hel balja på en gång och kan satsa på altanen och njuta av livet istället?

Med vänlig hälsning,

Mark

Hej Poolteam,

Vänligen se länken nedan gällande Alkorplan och temp 32°C. Tog även med en för den Astral Pool säljer vilket också säger 32°C. Du får nu komma med information från tillverkare som bara säger 28 grader. Du måste ocskå inse att du är på ett forum där merparten har linerpooler och erfarenhet av liner samt har vattentemperatur över +28°C och har inga som helst problem med detta? Givetvis så får man byta liner efter  antal år, men det är man medveten om. Du får det att låta som att har du över 28°C så håller den bara i typ 5 år.

http://www.schwimmbadtechnik-fkb.de/catalog/Alkorplan_2000:::21_46_586_872.html?PHPSESSID=cc9eace9a9ca09c3382f99bd0f0295ce

http://www.astralpool.com/pdb/download/getDownloads.html?path=MAN01_liner_uso_2008.pdf&tipo=7


Glasfiberpool är en bra produkt, men du kommer med osakliga påståenden hela tiden och i och med att du försöker sälja in det du säljer så tar man dig inte seriöst. Givetvis gillar du inte linerpooler då du säljer glasfiberpooler och PP-pooler. Glasfiberpooler har funnits på marknaden i 30 år och PP poolen i över 10 år (på den svenska) så att säga att de är nya på marknaden är fel. Att fler och fler erbjuder färdiga baljor är väl mer ett tecken på att de är lätta att importera/kränga.

Citat från: CoolGate
Hej! Jag letar efter en pool som kanske är 5m lång med en liten del i början av poolen som är lägre vattenhöjd på för typ barn.. sen sista delen är djupare typ 120-150 för oss större.
Är det glasfiber man ska köra med? eller är det något annat? Utrymmet under poolen kommer vara begränsat då slang till jordvärmen ligger ca 1,5-2m ner under markytan. Poolen kommer alltså sticka lite över markytan då trädäcket hamnar i höjd med poolkanten

Hade du tänkt att anlägga en pool där du har jordvärme så måste du tänka om. Jordvärmen skapar rörelse i marken på vintern och det är nog inte rekommenderat att anlägga en pool där. Vet du att den ligger vid 1,5-2 m? Den brukar ligga grundare än så, ca 80-120 cm.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Var hittar jag en passande pool?
« Svar #9 skrivet: februari 16, 2013, 23:06:59:59 »
Hej Steffe,

Liner består av PVC som är en hård material. För att göra den mjuk tillsätter man mjukgöringsmedel som vid högre temperaturer (oftast 28 grader) löses upp i vattnet. Linern blir därefter porös och går sönder. Jämför man med PP pool (polypropylen) så har denna smältpunkt kring 250 grader.

Linerpool med trästomme eller galvaniserad plåt har säkert funnits på marknaden i 40 år så därmed betraktar vi den som en föråldrad, gammal teknologi.

Även bland glasfiberpooler finns förändringar till exempel finns det pooler som har keramikkärna som är ca 20 år teknologi medan nya pooler såsom LeisurePool har composite armour (kevlar och kolfibernät).

Jämförelsevis kan man säga att ja, linerpooler är som SAAB 90 medan pp-pool är dagens Volvo. Du kan köra med båda men den ena kommer man gå sönder fortare än den andra och teknologin kring säkerheten är bättre på ny teknologi.

Vi säljer glasfiberpooler, pp-pooler och även linerpool med isoblock därmed är min kommentar opartisk.

Med vänlig hälsning,

Mark
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan