Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 9 meters pool, u-balk eller gjuten bottenplatta???  (läst 4139 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lotti

9 meters pool, u-balk eller gjuten bottenplatta???
« skrivet: mars 17, 2007, 21:53:43:43 »
Hej, av poolleverantörer blir vi avrådda från att bygga frigolitpool 4,5*9 utan en gjuten bottenplatta - nippon säger att det är "overkill" med gjuten bottenplatta  <hmm>. Nippon verkar ha koll på läget men jag vill ha kontakt med några som har byggt 9 meter utan att gjuta. Du, nippon, får gärna berätta ifall du har byggt någon sådan och hur länge sedan det var. Kan man istället välja u-balk för att vara "på den säkra sidan"?

Poolgiganten

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 9 meters pool, u-balk eller gjuten bottenplatta???
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2007, 16:25:56:56 »
Hej Lotti

 Vad menar du med u-balk?

    "JPe

Utloggad Fia

SV: 9 meters pool, u-balk eller gjuten bottenplatta???
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2007, 19:02:21:21 »
Kolla hos denna Poolfirma, under "Pooler" sen "Rektangulära pooler", där finns två sprängskisser på vad Lotti menar.
http://www.poolkungen.se/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad PelleSthlm

SV: 9 meters pool, u-balk eller gjuten bottenplatta???
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2007, 19:27:31:31 »
Vill du ha kvalitet och en problemfri pool så rekommenderar jag en gjuten bottenplatta. Jag har sett alldeles för många pooler med problem med poolbotten i mina dagar. Har du gjuten bottenplatta så minimerar du problemen samt att du får en slät och botten. Den påverkas inte av sättningar (inte ovanligt att reglarna i vissa poolkonstruktioner dyker fram efter ett par år), krypande stenar, hälbottnar, ja you name it. En massa parametrar som kan göra din poolbotten både oestitisk för ögat samt obekväm för fötterna.

Jag hade i alla fall inte använt U-balksmetoden...

Utloggad in_fact

SV: 9 meters pool, u-balk eller gjuten bottenplatta???
« Svar #4 skrivet: mars 26, 2007, 10:11:29:29 »
Det viktiga vad gäller bottnar är, andvänd inte sand då kommer problemen som Pelle beskriver
som ett brev på posten, använd Stenmjöl eller betong, stenmjöl ligger stilla och rinner inte
undan med åren som sand tenderar att göra!
U-balbs metoden funkar garanterat ihop med paddat stenmjöl, men är och förblir en nödlösning

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 9 meters pool, u-balk eller gjuten bottenplatta???
« Svar #5 skrivet: mars 26, 2007, 13:06:05:05 »
Hej Fia

 Nu fattar jag.

 JPe

Utloggad Lotti

SV: 9 meters pool, u-balk eller gjuten bottenplatta???
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2007, 16:05:10:10 »
Hej o tack för råd och tips  :)! Det blir en sluttande (ung 1,35/1,65) gjuten bottenplatta så att vi är på den säkra sidan. Önskar plana ut vår sluttande tomt i samband med poolbygget så vi måste vänta in marklov innan vi vet var vi får sätta skopan någonstans. Förhoppningsvis kan vi snart börja bygga med "frigolitklossarna"  <antman>.
//Lotti

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan