VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den  (läst 14802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frogman

Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« skrivet: maj 23, 2013, 11:02:41:41 »
Vi har en kaklad inomhuspool från tidigt 80-tal. I botten av poolen finns en tömmningsbrunn som jag vill täppa igen. Vill göra detta av flera olika anledningar:
- Under brunnslocket samlas en massa skit som ligger och skvalpar där.
- Brunnen leder ut till gränsen mellan vår och grannens tomt. Finns ett skruvlock under en lucka i gräsmattan. Hade inte varit kul om någon buse öppnat skruvlocket, 30m3 vatten ut i rasande fart på grannens tomt! De få gånger jag tömmer poolen gör jag det istället med en vanlig dränkpump som får stå på ett par dygn.
- Förra året dränerade/renoverade jag hela poolfasaden under mark och grävde då av röret som går från brunnen.

Min fråga är hur jag ska göra detta på bästa sätt. Planen är att fylla igen brunnen med någon form av betong och sedan sätta nya kakelplattor. Någon som har några goda råd kring detta? I golvbrunnen sitter ett rejält vattenlås av gjutjärn.
/richard


Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2013, 19:05:31:31 »
Bila bort hela brunnen då det ändå ser ut som att tätskiktet är nästintill obefintligt. Du har säkert redan massiva fuktskador, så knacka bort allt kakel och gör nytt tätskikt. Givetvis så måste det stå och torka med fläktar ett par månader, men sen är det bara att köra på.

Utloggad TommyC

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2013, 20:40:52:52 »
Jag gissar att du inte har tänkt att bila bort allt kakel och renovera hela poolen just nu. Kanske skulle det fungera att skrapa loss så mycket som möjligt av den lösa rosten, stryka några gånger med rostomvandlare och sedan fylla med epoxispackel eller bara vanligt polyesterspackel och täcka med antingen kakelplattor som liknar de omgivande eller gelcoat beroende på vad som är enklast att åstadkomma. Att fylla med betong kan fungera men då får du nog bila bort brunnen först, det blir svårare att få tätt.

På lång sikt vill du nog bila bort allt kakel och renovera poolen från grunden som Kojak föreslår.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2013, 21:41:00:00 »
Går din brunna bara till avlopp ? Om den har en anslutning till reningsverket också så fungerar det bättre - det samlas inte en massa skräp i den och vatten rinner dit det skall. Vi har ett bottenavlopp i vår inomhuspool, kopplat till reningsverket. Ventiler gör att vi kan köra bottenavlopp, skimmer eller både och och normalt gör vi det senare.

Om tätskiktet är genombrutet så hänger allt på om betongen i sig själv är tät. Är det det så behövs inget tätskikt. En välgjuten betongpool håller tätt utan extra tätskikt. Är detta din situation så bör du lägga ned åtskilligt med arbete på att fixa tätt runt brunnen så slipper du förhoppningsvis att göra ett stort renoveringsjobb som nämndes.

Utloggad Kojak

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2013, 14:19:45:45 »
När köpte du huset? Försök få till det som ett dolt fel, annars är det väl 200 000:- eller liknande för att fixa till det.

Utloggad MathiasS

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2013, 14:31:16:16 »
Ånej....inte dolda-fel-hysterin på detta forum också......

För det första är det inte något som är "fel". Finns ingen branschstandard för hur pooler ska tätas. Att något inte håller nybyggnadsstandard betyder inte att säljaren ska stå för en renovering till dagens standard.

För det andra, det vi ser på bilderna kan man rimligvis se även med bara slukristen borttagen, dvs förhållandet är inte på något vis dolt.

Proppa igen hålet och se glad ut.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kojak

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2013, 20:46:49:49 »
Det med dolda fel vara bara ett förslag för att han skulle försöka få lite pengar tillbaka och inte vara fullständigt blåst på sin inomhuspool. Det är ju inte helt otroligt att tidigare ägaren insett att det är allvarligt och sålt iväg kåken för att slippa ta tag i detta. Tycker man läser allt för ofta på detta forum om folk som köpt hus där poolen varit helt åt helvete, men att mäklaren fått det att låta fantastiskt på visningen.

Utloggad Erica

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2013, 13:03:06:06 »
Nja, så där allvarligt behöver det väl inte vara. Om poolen är vettigt byggd från början så skall det inte alls bli några massiva fuktskador ÄVEN om poolen skulle gå läck. Under poolen skall det ju vara dränerande och vattnet skall vid ev. läcka dräneras till husdränering alt. avlopp. Man måste givetvis ändå åtgärda det om man får en större läcka, men en massa sekundärskador skall det inte bli - då har man inte tänkts sig för vid bygget.

Vi har ju en inomhuspool, men skulle den gå läck radikalt på något sätt så går vattnet ned i underdränering och därifrån via en trumma ut på marken en liten bit från huset. Några fuktskador i huset skulle det inte bli.

De flesta fall där folk haft stora problem med fuktskador från inomhuspooler har väl inte gällt läckage utan i stället oftast oövertäckta pooler med otillräcklig ventilation och avfuktning så att massor av avdunstningsfukt tagit sig ut i huskroppen. Håller man poolen ordentligt varm blir det mycket fukt. Vi körde oövertäckt en tid i början, det gick men priset i form av stor energiförbrukning blev högt eftersom ventilation och avfuktning fick gå till max hela tiden. Sedan började vi täcka poolen när det inte badas och energiförbrukningen sjönk till en bråkdel av vad den var innan, plus att den uppmätta luftfuktigheten i huset sjönk ordentligt också. Hade vi fortsatt att köra oövertäckt hade vi nog kunnat få fuktproblem i husstommen så småningom. Oövertäckt fungerar om man mest vill ha poolen för dess skönhets skull och accepterar en klart lägra vattentemperatur, men vill man ha det varmt och skönt i badet och samtifdigt ha rimliga driftskostnader så fungerar det dåligt.

Utloggad BengtB

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #8 skrivet: mars 27, 2014, 09:46:46:46 »
Jag vet att tråden är gammal, men jag har precis gjutit om botten på min inomhuspool för att den läckte.
Förmodligen var det i bottendräneringen (ung, som din) då den bilades bort och gjöts igen med en specialbetong så har jag idag inte en droppe som undslipper och poolen är helt tät.

Förutom att gjuta igen bottenavloppet så armerades och gjöts en ny bottenplatta.
Men jag är mycket övertygad om att det var röret från bottenavloppet ut genom sidan på poolen som var spöket för mig.

Det finns ingen anledning att ha ett avlopp i botten på en pool. Vill man tömma den så gör man det i omgångar och använder en slang (samma som man dammsuger poolen med) så använd cirkulationspumpen som om du rengör filtret :-)

//Bengt

Utloggad Erica

SV: Brunn i botten av betongpool, vill täppa igen den
« Svar #9 skrivet: mars 27, 2014, 12:02:09:09 »
Vi har bottenavlopp och visst använder vi det ibland. Det finns två tillfällen då vi har nytta av det: 1. det underlättar när man skall koppla på dammsugaren. Genom att låta bottenavloppet vara öppet under de första minuterna efter att vi kopplat dammsugarslangen så slipper vi problem med luft som sugs in. Eftersom pumpen står på bottens nivå höjdmässigt så gör bottenavloppet att ev. luft försvinner ut och pumpen börjar pumpa igen. 2. när vattennivån är lägre än normalt medger bottenavloppet att vi ändå kan köra cirkulationwen och filtreringen. Detta gäller dels om nivån behövt sänkas av någon anledning, dels vid uppstart. VI har egen brunn, det tar lång tid (flera dygn) att fylla upp men vi kan då köra igång filtreringen redan innan vattnet närmar sig skimmern.

Givetvis skulle vi kunna tömma poolen m.h.a. bottenavloppet, men en lös pump gör ju jobbet lika bra.

Har du en pool med en djupdel (vi hade en sådan när vi bodde i USA) så bör du absolut ha ett bottenavlopp. Vattnet nere i djupdelen kommer annars inte att omsättas tillräckligt och du riskerar dålig rening.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan