Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av linertyp  (läst 2512 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kenta2

Val av linertyp
« skrivet: augusti 20, 2014, 19:52:41:41 »
Hej,

Vi har en 3x6m Folkpool Classic installerad 2010. Vi valde då grå long protect mosaik. Det funkade väl fram till denna säsongen. Vid midsommartid började linern sakta blekas och småprickig beläggning (som bara kan tas bort med hårdare rundsuddigummi mellan mosaiken annars åker den med) uppkom på det soligaste söderläget ovan vattenlinjen. Vartefter under den soliga och varma sommaren har detta fortsatt till alla delar som får direkt uv-ljus på sig.

Under vattenlinjen och på den kortsida som vetter mot norr där även träd ger skugga är linern i princip i nyskick. Jag är alltid noga med kemi och hygien med tanke på badande barn. Har poolskydd som alltid täcker poolen när vi inte badar eller är på altanen.

Leverantören har trots att garantin inte täckte i detta fall säkrat en rimlig lösning för för byte.

Nu till själva frågan.

Nu har jag inte längre så stor respekt för long protect liner.  Det finns ju en basic blå mosaik också. En kompis har denna i sin pool på soligt läge sedan 2008 utan nämnvärd förändring. Kan det vara så att basic funkar bra/bättre? Vad säger ni?

Är det även skillnad på känslighet måntro mellan grå och blå liner av protect+ serien?!?


Poolgiganten

Utloggad kenta2

SV: Val av linertyp
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2014, 20:22:14:14 »
Det blev en blå protect plus mosaic. Grå finns inte längre med i utbudet, undrar varför.... O0 ..eller egentligen gör jag ju inte det.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Val av linertyp
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2014, 11:56:11:11 »
Jobbar som poolmontör och har installerat många long protect grå mosaik. Aldrig sett någon blekas på det sättet. Låter tyvärr som du fick ett "måndagsexemplar" (vilket för summorna liners kostar, inte ska få finnas).
Skönt att det löser sig iaf.

Utloggad MathiasS

SV: Val av linertyp
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2014, 16:31:22:22 »
Jag vet inte vad jag har för linertyp, är det någon praktiskt skillnad på dom egentligen (om man håller sig till Alcorplan i någon standardkvalitet)? Har ju haft vatten poolen i två säsonger + en vinter nu och jag ser ingen förändring i vattenlinjen alls. Det blir inte ens en skitrand.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad kenta2

SV: Val av linertyp
« Svar #4 skrivet: september 02, 2014, 15:22:22:22 »
Jag har funderat på hur det kunde komma sig att denna grå mosaik long protect kunde ge sig efter bara 4 år (5:e säsongen).

Nyskick under vattenytan och nyskick över vattenytan på kortända som vetter mot norr och är skuggad av ett träd. Övriga sidor ovan vattenlinje blekta (kraftigast mot den del ovan vattenlinje som vetter mot söder alltså. Detta kombinerat med missfärgning på samma ställen.

Uppenbart att protecten inte klarat UV-skydd. Jag hade dessutom ett transparent pool safe cover (där poollampan lyste genom pool safe duken) som uv-ljuset gick hårt åt och som började se läskig ut efter 3e året på ovansidan. Den var dock fortsatt något transparent. Kan denna transparenta duk ha bidragit att linern ständigt åkt på UV-ljus genom dess transparens och bidragit?

Fick ju en lösning på den biten med, så nu sitter en blå heltäckande pool safe cover istället.

Som sagt grå mosaik finns inte mer som val på hemsidan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan