CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varning för glasfiberpool från ******  (läst 39733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gosta

Varning för glasfiberpool från ******
« skrivet: augusti 24, 2011, 23:35:23:23 »
Katastrofen( ja en liten åtminstone) har inträffat efter att vi köpte en glasfiberpool från **** i **** för ca tre år sedan. I samband med köpet frågade vi speciellt om de hade haft problem med blåsor i den s,k gelcoaten. Fick ett klart svar att det hade de inte haft. Trodde på säljaren(tyvärr) och vi lade ner en massa jobb och pengar på vår nya pool. Det gick knappt ett år innan vi började se något som såg ut som blåsor. Vi tog genast kontakt med säljaren som inte verkade bry sig. Nu efter ett stort antal samtal, tjat och även email så har man dömt ut poolen, poolen är numera full av sprickande blåsor och pumpen har tagit skada av dessa. Man erbjuder oss en ny pool och vill att vi skall välja en uppgraderad dyrare variant, antagligen så att vi skall betala för deras skräp en gång till. Vi skall själv ta bort den gamla och sätta dit den nya, ett projekt som enligt säljaren ***** inte ska vara så jobbigt. Lät som ett skämt när han beskrev hur man bara skulle kunna gräva upp några små hål intill poolen för att kunna installera den nya poolen. E de någon mer som råkat ut för samma problem så tar vi tacksamt emot tips hur vi skall hantera det hela. Vi funderar på att fylla igen hålet, sälja pooltaket och stämma ***** för pengarna, eller vad tycker ni? :'( >:( >:D / Gösta

Vill ni veta företaget så ta det via Pm
Fia
« Senast ändrad: september 19, 2011, 19:27:46:46 av gosta »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Varning för glasfiberpool från ******
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2011, 00:56:51:51 »
Ja det låter ju katastrofalt, men ni måste väl ha någon form av kontrakt och i det står väl vad som gäller vid eventuella garantireklamationer ? Självklart blir man inte glad om man måste stå för en massa extrakostnader även om de tar på sig kostnaden för själva produkten, men liknande klausuler finns ju på en hel del produkter och är man inte observant på det redan vid kontraktsskrivning kan det stå en dyrt. Det finns ju t.ex. garantiregler på vissa produkter att de vid eventuellt fel måste skickas någonstans av köparen och att man själv får stå för frakt och emballage. Är det stora prylar blir man ju då mindre glad. Men som sagt, man måste kolla sådant innan man skriver under  om man skall kunna gardera sig.

Kan ni möjligen få ut något som maskinskada från hemförsäkringen ? Det är ju trots allt kostnader för något som gått sönder trots att det varit ganska nytt. Att stämma leverantören är naturligtvis en sista utväg, men problemet där är ju att processkostnaderna ofta kan bli väldigt höga.

Har ni fått någon förklaring till varför det har blivit bubblor i gelcoaten ? Jag har hört om flera liknande fall, men det var då åtskilliga år sedan och jag trodde att alla fabrikanter hade lärt sig den läxan idag ?
« Senast ändrad: augusti 25, 2011, 19:14:09:09 av Fia »

Utloggad gosta

SV: Varning för glasfiberpool från ******
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2011, 16:49:52:52 »
Ja man kan ju skriva kontrakt hit å dit men om man inte är expert på avtal så har de inte mer betydelse än konsumentköplagen som ju alltid kan tillämpas mellan näringsidkare och konsument. Det handlar ju alltid i slutändan om hur säljaren i detta fallet tillämpar sin givna garantier, men konsumentköplagen kan de inte sätta ur spel så lätt.
« Senast ändrad: augusti 25, 2011, 19:14:22:22 av Fia »

Utloggad DAT

SV: Varning för glasfiberpool från *******
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2011, 17:45:33:33 »
Vad trist!! >:(

Var själv spekulant på en glasfiberpool från ****** innan jag köpte min folkpool. För mig föll det på att det var svårt att lyfta in poolen på rätt plats på min tomt.
Jag frågade precis som du om det här med böldpest men fick till svar att det var länge sedan dom hade problem med detta, moderna tillverkningsmetoder gjorde detta problem obefintligt...Tydligen är det inte på det  viset... :( Man kan ju undra varför dom säljer Compass pooler med fler lager gelcoat/lack om deras standardpooler är bra.

Garantier på pooler är ju egentligen aldrig värda speciellt mycket. Många gånger har man lagt ner mer tid och pengar på själva miljön runt poolen och då är det inte speciellt mycket värt att man kan få en ny pool. Kul att gräva upp hela tomten igen...

Bedrövlig kommentar tycker jag att påstå att man bara kan gräva några hål runt om och byta glasfiberpoolen,lär ju bli mycket mer jobb än så. Hoppas dom hjälper till ekonomiskt med mer än bara en ny pool. Om inte annat lär ju många läsa denna tråd och ***** kommer tappa många kunder till sina konkurrenter.

Hoppas det löser sig!

Mvh

Daniel
« Senast ändrad: augusti 25, 2011, 19:15:57:57 av Fia »
Folkpool 3,5*7m med 150 trappa. PSA Powerfirst VP 8kW, Colormatic 50WLED, Zodiac EI10 Saltgenerator, Mosaik liner Quadra grå long protect,

Utloggad DAT

SV: Varning för glasfiberpool från ******
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2011, 17:47:35:35 »
Du har inga bilder du kan lägga ut här på forumet??
« Senast ändrad: augusti 25, 2011, 19:15:25:25 av Fia »
Folkpool 3,5*7m med 150 trappa. PSA Powerfirst VP 8kW, Colormatic 50WLED, Zodiac EI10 Saltgenerator, Mosaik liner Quadra grå long protect,

Utloggad gosta

SV: Varning för glasfiberpool från ******
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2011, 22:40:14:14 »
Jag har lagt in bild på blåsorna i min profil, svårt att fotografera under vatten och få de bra. Problemen uppstod med vår Gardenpool efter knappt ett år och sedan förhalade man på olika sätt sitt beslut till idag då det gått nästan tre år. Kanon när man lagt  200.000 på att få en fin poolmiljö.

Utloggad Fia

SV: Varning för glasfiberpool från ******
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2011, 22:45:22:22 »
Förstår verkligen din frustration!! Att behöva vänta i 3 år på det beslutet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Varning för glasfiberpool från ******
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2011, 09:29:06:06 »
Konsumentköplagen säger ju att du har tre år på dig att upptäcka fel och om du redan har klagat efter ett år så skyddas du ju där genom.

Om du dessutom har något skriftligt (mail duger) på att säljaren har uppgett att det inte uppstår blåsor så har du ett väldigt bra läge. Om däremot säljaren (skriftligen) satt några restriktioner på t.ex. vattentemperatur, isolering e.dyl. som du inte följt blir det knivigare...
konsumentköplagen gäller även beställda grejer som tillverkats speciellt för dig, och där finns inget kryphål.

Det du i första hand har rätt att kräva är "avhjälpande" alltså att poolen ska repareras på försäljarens bekostnad. Går inte det (vilket ju är uppenbart) ska du kräva en ny och ev. merkostnader ska betalas av försäljaren, alltså bortforsling av den gamla och montering av den nya.
Går de inte med på det kan du kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet själv men det är ju inte heller aktuellt så det som slutligen blir aktuellt är ju då att häva köpet.
Lagen säger att "om felet är av stor betydelse för dig" ska du få pengarna tillbaka. Konsumentköplagen är en tvingande lag så om det inte finns något kontrakt där försäljaren frånsäger sig ansvar för blåsor är deras enda utväg för att slippa betala i princip konkurs... är det en enskild firma hjälper inte konkurs heller...

Försäljaren har dock i första hand rätt att erbjuda dig att fixa problemet eller en ny pool om detta kan ske INOM RIMLIG tid och utan extra kostnad för dig!
Du har väntat två år vilket definitivt INTE är rimlig tid.

Nä, ring konsumentvägledaren i din kommun som hjälper dig först eller hänvisar dig vidare. Beroende på vad företaget sen säger så kan det tyvärr bli så att ni får kontakta en advokat eftersom det gäller så pass stora summor... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varning för glasfiberpool från ******
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2011, 11:46:25:25 »
Precis, kontakta konsumentvägledaren i din Kommun, och påpeka det brådskande i ärendet.
I detta fall tycker jag att du skall få en pool med det uppgraderade ytskiktet utan extra kostnad, och att företaget står för fraktkostnaderna och övriga kostnader för lyft/transport som uppstår.
Har du inte köpt installationen av dem blir det ju lite svårt att kräva att de skall göra allt åt dig...

Just detta scenario var en av grunderna till vårt beslut att köpa en linerpool, de går alltid reparera skapligt billigt mer eller mindre vad som än händer.
(Iofs fanns inte många alternativ då för 10 år sedan, och de alternativ som fanns var mycket dyrare, men ändå.

Det tryggaste för er kanske ändå trots allt är att försöka få häva köpet och satsa på någon annan typ av pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gosta

SV: Varning för glasfiberpool från ******
« Svar #9 skrivet: september 19, 2011, 19:18:39:39 »
Det senaste som hänt i denna såpa är att ett utlovat rabatterat prisförslag med poolen monterad som skulle komma från säljaren, helt uteblev. Då man kontaktade säljaren uppgav denne att han ångrat sig och inte längre står för vad han tidigare utlovat vid telefonsamtal, anledningen till detta var att han sett att det fanns uppgifter om vad som hänt på detta PoolForum. Då man påtalade att detta agerande inte var god PR för företaget, kom svaret att de sålde mycket pooler och det kunde ju innebära lång leveranstid på den nya poolen. Så mycket för en förhandlingslösning i ärendet./Gösta

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag