VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Strömförande vatten  (läst 1620 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasO

Strömförande vatten
« skrivet: augusti 27, 2022, 11:00:20:20 »
Hej. <help>
Jag köpte ett Nordpool Tor från svenska bad i oktober förra året. Sedan dess har jag haft ett läckage som upptäcktes i början av sommaren och nu får jag en stöt på 25 milliampere när jag slår igång pumpen. Märkte det av en slump när en vän skulle hoppa i och bada, han hade ett sår på handen som det stack till i när han stoppade i handen i vattnet sen slog jag på pumpen då fick han en jättestöt.
Jag har haft hit elektriker som gått igenom allt i central och kolla allt fram till spabad samt inkopplingen. Han hittar ingenting.
 Är det någon som har haft liknande problem? Och vad var det som var fel då? Har självklart varit i kontakt med svenska bad, felet har varit i över en månad. Dom har varit hit och bytt värmaren men felet kvarstod ändå. Nu blir jag mer eller mindre ignorerad därifrån! >rulla<

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Strömförande vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2022, 11:26:36:36 »
Hur vet du hur många A du får i stöten ? har du jordfelsbrytare som utlöser ?

Utloggad TommyC

SV: Strömförande vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2022, 13:26:06:06 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Strömförande vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2022, 13:54:21:21 »
Om du verkligen har en läckström på 25 mA är det mycket allvarligt, värdet ligger vid vad som kan vara dödligt och ligger över gränsen då du får kramp och inte kan släppa greppet. Så om värdet är korrekt måste du undersöka detta omgående. och inte använda badet förrän felet har hittats och åtgärdat.

Jordfelsbrytarens utlösningsgräns ligger vid 30 mA men det föreligger en hel del variationer i verkligheten och att bara lita på jordfelsbrytaren om man har ett konstaterat jordfel som ger stötar så måste detta åtgärdas.

Vanligaste stället för överslag i badsammanhang är värmeelementen. En liten spricka i höljet så kommer vatten in i kontakt med motståndstråden och så får man ett jordfel direkt. Testa att koppla bort värmaren (helst fysiskt - inte bara med någon softknapp på någon styrpanel - men bryt all ström innan du rör något). Om felet försvinner är värmaren defekt.

Med tanke på att du har höga felströmmar och jordfelsbrytaren inte löst ut så bör du också funktionstesta denna. Ett enkelt test är med testknappen. En välutrustad elektriker kan ha med sig ett instrument som testar mera exakt vad brytaren egentligen löser ut för.

Utloggad nyburjare

SV: Strömförande vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2022, 14:56:54:54 »
citat ,får jag en stöt på 25 milliampere

Jag är ingen elektriker , hur vet man att stöten är på 25 mA ??

Utloggad Erica

SV: Strömförande vatten
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2022, 22:54:32:32 »
Är det en verklig läckström på det värdet så går den att mäta upp med hjälp av en testelektrod och ett instrument. Men om man får en stöt kan man inte intuitivt säga hur stark den är. Stötens varaktighet spelar ju också in. Jämför med ett elstängsel. Det ger en mycket obehaglig stöt men är ändå för en normal person helt ofarligt.

Alla läckströmmar i den storleksordningen att de kan driva 25 mA genom kroppen är direkt farliga. Det förutsätter givetvis en bakomliggande spänning hög nog och med en inre impedans som inte är så hög att strömmen begränsas till ett säkert värde. Så länge det ligger under 3 mA kan man anse det som ofarligt. Vi talar här då om växelström. Likström är betydligt mindre farligt för kroppen, där krävs det helt klart mycket högre värden. Att växelströmmen är farligare sammanhänger med att den stör ut hjärtats rytm så att hjärtat börjar slå oregelbundet (hjärtflimmer). Runt 15 mA inträder muskelkramper som gör att man ofta inte kan släppa den strömförande detaljen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag