VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygge av pool med djupdel  (läst 4399 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingvar

Bygge av pool med djupdel
« skrivet: april 25, 2007, 21:18:36:36 »
Nu har vi äntligen kommit igång med vårt poolbygge, en Folkpool 10x4,5 m med djupdel.
Grävningen är precis klar, och vi hade tur som klarade oss med en hårsmån från att behöva spränga. I och med att djupdelen innebär en del komplicerade moment, så har vi valt att ta hjälp till hela byggnationen.

Jag bifogar en länk till lite bilder med kommentarer.

http://picasaweb.google.se/ingvar.isendor/Poolbygget2007
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Bygge av pool med djupdel
« Svar #1 skrivet: april 25, 2007, 21:25:51:51 »
Oj, ni har ju hunnit jätte mycket!! <sol>
Kul att få se hur man bygger med djupdel.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ingvar

SV: Bygge av pool med djupdel
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2007, 10:41:27:27 »
Nu har vi börjat resa stommen. Jag har uppdaterat med fler bilder i webbalbumet. Tyvärr visade sig djupdelen inte vara tillräckligt utgrävd. Djupet är tillräckligt och övergången till grunddelen är också ok, men det behöver grävas ut mer på de övriga sidorna. Tyvärr sa grävaren innan han var klar att det hade kommit upp berg precis där han ansåg att djupdelen på poolens kortsida slutade. Så nu känns det lite osäkert på vad som händer härnäst innan vi grävt ut och konstaterat hur mycket berg som är i vägen.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Ingvar

SV: Bygge av pool med djupdel
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2007, 21:59:31:31 »
Gjutningen av poolbottnen har nu kommit igång, se bilder i mitt webb-album. Jag har dock blivit lite fundersam över frågan om vi borde ha ett bottenutlopp i djupdelen eller ej. Återförsäljaren från Folkpool hävdar att det är en stor risk med att montera ett bottenutlopp. Om det skulle råka bli ett läckage, så går det ju i princip inte att åtgärda. Samtidigt är jag orolig för att vattnet blir för stillastående i djupdelen. Räcker det med att ha ett inlopp strax under vattenlinjen som är riktat nedåt över djupdelen? Hur har ni andra resonerat som har valt eller valt bort att montera ett bottenutlopp i djupdelen?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygge av pool med djupdel
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2007, 09:55:29:29 »

 Hejsan Ingvar

 Det där ser ju ut att bli en jättehäftig pool, har nog inte sett någon annan som haft ett sådant bygge på gång.
 Angående cirkulationen tror jag inte du kommer få några problem om du som du själv säger, använder en av inloppen med lite djupare vinkel. Jag har en form av djupdel, med skillnaden att min botten är platt, och har byggt grunddelen "efteråt". Du märker ju själv om det samlas mycket på botten så rikta om ett inlopp mot den punkten.

 Jag har inget bottenutlopp men hade gärna haft ett för att underlätta rengörningen på våren.

 JPe

Utloggad Ingvar

SV: Bygge av pool med djupdel
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2007, 22:42:31:31 »
Nu har bygget kommit så pass långt att poolen är nästan helt fylld med vatten sedan i fredags. Totalt kommer det att bli det ca 80 kubik. Tyvärr är timingen inte helt lyckad. Cirkulationen kan jag inte starta innan elektrikern har gjort sitt, och han kommer först på måndag. Tyvärr får jag  också poollock-skyddet som skall täcka poolen först till nästa vecka, så tills vidare är poolen endast skyddad med ett enkelt staket runt. Borde man kanske hälla i klor för att försöka hålla någorlunda vattenkvalitet? Eller är det ok att ha vatten stående stilla i en öppen pool utan klor i kanske upp mot två veckor?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Fia

SV: Bygge av pool med djupdel
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2007, 22:47:56:56 »
Jag skulle hälla i klor. Alltid skyddar det något. Försök att blanda så gott det går för hand med borsten eller håven.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan