VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad har ni för uppvärmningskostnader på era pooler?  (läst 5967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frjo

Vad har ni för uppvärmningskostnader på era pooler?
« skrivet: maj 25, 2013, 11:33:29:29 »
Hur mycket energi går det åt för att värma era pooler
Själv så går berg vp ca 3,5 Tim per dag så  ca 12 kW/h för uppvärmningen vid 24 grader
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: Vad har ni för uppvärmningskostnader på era pooler?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2013, 12:16:12:12 »
Hej Frjo!
Jag har samma intresse som du, av att få veta vad det kostar att värma poolen med bervärmen. Jag installeraden poolvärmeväxlare förra året, men har bara provkört den en dag. Hur stor är din pool. Min är en stor rund pool med en diameter på 7,3m. på ca75kbm. Så jag misstänker att det inte är gratis att värma upp den, även om man har en VP. Täcker du poolen med bubbelplast när du värmer, eller kör du utan? Själv så har jag bubbelplast men ingen upprullare så det blir allt för bylsigt att täcka poolen när jag ska värma den. Jag har haft lite huvudbry med att klura ut hur jag på ett smidigt sätt kan täcka den eftersom den är både stor och rund. Plötsligt fick jag en snilleblixt, att jag kan ta den bredaste upprullaren som jag kan hitta (ca 6m.) och vika in bubbelplasten på varje sida så funkar det  säkert. Så nu håller jag på med att jaga efter en dylik till bästa pris.

Utloggad frjo

SV: Vad har ni för uppvärmningskostnader på era pooler?
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2013, 12:21:53:53 »
40m3 kaklad inomhuspool och pooltäcke typ bubbelplast som är på jämt om vi inte badar. Hur stor varmepump har du. själv har jag en 12 kW
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Utloggad Jarlen

SV: Vad har ni för uppvärmningskostnader på era pooler?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2013, 14:15:41:41 »
Jag har wen Nibe Fighter 1135 10kW och Nibes poolstyrning

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Vad har ni för uppvärmningskostnader på era pooler?
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2013, 18:56:49:49 »
2012 körde vi vp från 22/4 till 16/9
148 dagar med minst 30 grader i poolen och då drog vp 1860 kWh ca 2000kr för hela säsongen

Cirk-pumpen kördes från 6/4 till 28/10 13tim/dygn
Och då drog den 2052 kWh

Så cirkulationen drar mer än värmepumpen 

Pool 4x8 ca 45 m2 täckt med pooltak klassik B värmer med Gullberg & Jansson 9 kW
/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad BJohan

SV: Vad har ni för uppvärmningskostnader på era pooler?
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2013, 09:59:14:14 »
Intressant att cirkulationspumpen drar mer än värmepumpen. Man frågar sig om man verkligen måste köra cirkulationen hela tiden? Kanske det räcker att köra på nätterna samtidigt som man kör värmepumpen?

Jag uppskattar min elförbrukning till ca 1000-1400 kWh per månad, för både cirkulation och värmepump. Kompressorn drar 1,2 kW vid 30 gr framledningstemp, cirkulationspumpen drar 0,85 kW. Det ger ca 1400 kWh/mån med kontinuerlig drift. Sommaren 2011 var förbrukningen ca 1000 kWh/mån täckt med endast bubbelplast. Sommaren 2012 var förbrukningen ca 1400 kWh/mån täckt med poolskydd av typ Walupool (ingen bubbelplast). Sommaren 2012 var som bekant ganska kall och jag körde värmepumpen nästan konstant.

Jag värmer med husets värmepump Comfortzone CE65 och värmeväxlare. Den ska ge 6,5 kW med full fräs på ventilationen, som jag har på sommaren. Ingen isolering på rören gör nog att jag tappar mycket effekt i marken. :(
« Senast ändrad: maj 31, 2013, 11:39:07:07 av BJohan »
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan