CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pris för komplett paket?  (läst 5478 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johangryta

  • Gäst
johangryta
Pris för komplett paket?
« skrivet: maj 14, 2010, 10:47:02:02 »
Ny på forumet!

Köpte ett hus i höstas med glasfiberpool i trädgården. P.g.a. brister i  dräneringen så reste sig poolen under vårens snösmältning....överraskning! Den har fått en liten spricka i botten. Inget vatten har dock läckt ut och som jag förstår det ska det inte vara särskilt svårt att laga sprickan; den verkar vara ytlig. 

I vilket fall måste poolen nu lyftas upp; den kan inte stå som den gör. Jag har nu tre alternativ:
1. Lyfta upp, göra om det som behövs i markarbetena, ställa poolen på plats igen och bada.
2. Lyfta upp och laga poolen, sälja den, lägga igen hålet, lägga gräsmatta och sola.
3. Lyfta upp och laga poolen för att sälja den, installera en annan och bada.

Har inte alls bestämt mig för vilket. Jag är egentligen ingen stor poolfantast så jag kan tänka mig även att göra mig av med den.

Jag är därför nyfiken på vad man kan tänkas få för detta om man säljer det, samt vilken totalkostnad det är (inkl frakt, installation och allt) om man köper nytt. Någon som har en uppfattning? Poolen är en glasfiberpool, Baslux, ca 4x8x1,5 meter med trappa och belysning. Skjutbart pooltak, pump, filter samt värmeväxlare (heter det så?) har jag också.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pris för komplett paket?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2010, 12:16:52:52 »
Köpa liknande nytt borde kosta över 200 000 kr.
Har ingen aning om vad du skulle kunna få om du säljer den, kanske 30-50% av nypriset.
Hur gammal är den?

Naturligvis tycker jag att du skall reparera den och fixa till grunden, för att sedan njuta av badet.
Men visst, är du själv och inte har ett skapligt socialt närverk, som kan komma och dela glädjen med en fin pool så kanske det inte är så vettigt att sitta på en sån dy/fin anläggning och bara använda den sporadiskt.
Har du familj, vänner och bekanta som du vill dela glädje och nöje med i/kring poolen så kan poolen vara en stor tillgång.

Svårt att ge råd när man vet så lite om din livssituation.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pris för komplett paket?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2010, 12:22:56:56 »
Personligen tror jag inte du kan få loss något för en "trasig" glasfiberpool, däremot kan du få in lite om du säljer kringutrustning och taket skilt. Ett problem med att sälja är ju transport, inte bara av poolen i sig, men även övrig utrustning är dyr/svår att transportera...
 
Jag skulle nog satsa på att få den badbar igen och se det som en investering för huset. Kanske det går att lägga liner i den?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

johangryta

  • Gäst
johangryta
SV: Pris för komplett paket?
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2010, 14:01:32:32 »
Du har helt rätt, Rickard, det beror ju mycket på hur ens situation ser ut och vad man gör för prioriteringar. Men jag trodde inte att ett nytt paket skulle gå på så mycket som du skriver (över 200 000)! Jag trodde det var klart mindre pengar. Det talar ju för att behålla den, förstås. När du skriver 200 000, menar du då inklusive transport och installation, eller bara för materielen?

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Pris för komplett paket?
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2010, 14:09:33:33 »
.....Jag har nu tre alternativ:
1. Lyfta upp, göra om det som behövs i markarbetena, ställa poolen på plats igen och bada.
2. Lyfta upp och laga poolen, sälja den, lägga igen hålet, lägga gräsmatta och sola.
3. Lyfta upp och laga poolen för att sälja den, installera en annan och bada.
.....
Långsiktigt gott råd enl. min mening = alt. 1 = billigaste åtgärdsalt. samt långsiktigt mest värdefullt ur fastighetsvärde = du får säkerligen varenda "spänn" tillbaka vid försäljning....  ;D
Du verkar ju ändå tänka sola på "platsen", behåll då så du även kan bada och, inte minst, bjud på trevlig partyomgivning, om inte annat "belyst vattenspegel" ger alltid stämning, för ngn. gång har du säkert "partaj" i trädgården!  ;)

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: maj 14, 2010, 14:18:11:11 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Pris för komplett paket?
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2010, 15:26:21:21 »
Hej
Är lagning och kring arbete som kan gå på dåldafelfärsäkring eller liknande?

Självklart tycker jag att du ska laga och många som blir med pool i och med husköp tycker många gånger att det är lite jobbigt då de inte fått riktig förklaring på hur allt fungerar och ska skötas.
Nu vet jag ju inte hur insatt och duktig du är med åk till en lokal Poolfirma eller om du har någon bekant som har pool som kan gå igenom hur hela poolen funkar, hur man sköter den och vilka uppdateringar du skulle kunna tänkas göra för att få ett ännu lättare poolägande.

Så mitt tipps är Laga och om du inte redan fått det få någon som ger dig en regäl genomgång av hela poolen och kringutrustningen så blir "problemet" bara nöje :)

// Jonas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag