VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool rostfri LED-belysning  (läst 849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbygge123

Thermopool rostfri LED-belysning
« skrivet: augusti 18, 2021, 21:34:25:25 »
Hur har ni med Thermopool gjort med belysningen och "problemet" att rostfria detaljer måste vara minst 5 cm från armeringsjärnen?

1. Jag har belysning från Pahlens och själva koppen har diameter 288 mm och ett djup på 140 mm ( den är nog ganska vanlig misstänker jag ). Det känns som att det inte går att undvika att komma närmare än 5cm från ett armeringsjärn om man har stående järn samt liggande enligt manual. Struntade ni att sätta stående järn och liggande där ni satte belysningen eller hur gjorde ni?

2. Kabelröret som man skruvar fast i armaturen, var drog ni ut det? Drog ni det bara genom baksidan i samma block som armaturen sitter? Eller hur mycket vill man gjuta in det i betongen så att säga?

Finns det någon som har lite bilder på hur de har gjort mottages de tacksamt =)

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool rostfri LED-belysning
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2021, 21:37:51:51 »
Minnet börjar blekna då det är 10 år sedan jag byggde vår ool. Men rören vill du ha högt, för det står vatten i dem och risken är liten att det läcker om det är ingjutet i betongen, så resonerade i alla fall jag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Poolbygge123

SV: Thermopool rostfri LED-belysning
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2021, 08:50:28:28 »
Minnet börjar blekna då det är 10 år sedan jag byggde vår ool. Men rören vill du ha högt, för det står vatten i dem och risken är liten att det läcker om det är ingjutet i betongen, så resonerade i alla fall jag.

Ok, då kan jag förstå att man inte kommer ihåg alla detaljer :)

Jag fattar inte riktigt hur det är tänkt med armeringsjärnen. Det verkar som att Poolstores manual har förändrats över tiden. Som jag förstår det så stoppade man ner stående järn under gjutningen tidigare? Så ska man inte göra längre utan alla järn sitter fast innan gjutningen.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool rostfri LED-belysning
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2021, 14:57:55:55 »
Det finns fler sätt som är rätt. Vill minnas att i min manual kunde man göra på två sätt, ett var att gjuta in bockade järn i plattan varpå man sedan najade fast de stående järnen. Jag valde det andra alternativet som var att gjuta en slät platta, sedan borrade jag hål som jag sedan tryckte ner de stående järnen i.
Runt armaturen fick man trixa och bocka lite men jag upplevde inget större problem. Det ska tilläggas att jag har armatur av plast dock.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan