CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: På gång att bygga gjuten betongpool  (läst 15269 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #10 skrivet: juli 25, 2017, 22:58:09:09 »
Imorgon ska hela grusbädden ut och då är ju funderingen över hur infästning utav liner görs snyggast. Skulle vilja ha infästning uppe på poolkanten så att den göms under trädäcket som kommer bli runt sedan.

Då är frågan finns det någon snap-in list som kan monteras ovanpå betongpool samt hur mycket en sådan bygger på höjden?

Snap-in list som ligger ovanpå är en standard lösning. Den bygger ca 10mm.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Poolgiganten

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #11 skrivet: juli 25, 2017, 23:01:35:35 »
Det låter ju bra!
Gjuter man in den eller monteras den i efterhand?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #12 skrivet: juli 25, 2017, 23:01:42:42 »
Vi funderade på romantrappa på långsidan ett tag men det gick bort då vi inte hittade några vettiga poolskydd så ungarna inte trillar i (4 och 2år samt en kommande) av misstag.

Hej igen, Rib-cover modellerna Walu Evolution och Walu Starlight från Franska Walter kan man beställa med extra trappflik för Romantrappa på långsidan.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #13 skrivet: juli 25, 2017, 23:02:48:48 »
Det låter ju bra!
Gjuter man in den eller monteras den i efterhand?

Den sätter du fast med spikplugg eller likvärdig metod efter att gjutningen är klar.

/Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #14 skrivet: juli 26, 2017, 06:50:07:07 »
Ok det låter ju intressant med skydd och trappa då

Monterar man den på långsidan då? Klarar den en spännvidd på 6m?

Gjuter man en romantrappa eller köper man den färdig?
Hålet är redan sprängt så det skulle vara ifall den får plats utan ytterligare sprängning.

Utloggad TommyC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #15 skrivet: juli 26, 2017, 09:17:06:06 »
Om du kan tänka dig att plasta insidan av poolen så får du ett gäng fördelar. Den enda nackdelen är att det är ganska jobbigt att plasta första gången man gör det. Om överhuvudtaget intressant så kan jag leta reda på någon mer gammal tråd med mer detaljer.

Fördelar:

Du kan bygga en invändig trappa t ex enligt någon av idéerna som Castrol presenterade ovan, plasten har (nästan) inga begränsningar vad gäller poolens form. Ett par mindre sitthyllor t ex i vardera ändan av bortre långsidan är väldigt användbart.

Du kan bygga poolen t ex 3,5 m * 6,3 m. Optimera storleken så att ni får plats med ett pooltak som blir mycket billigare med invändig trappa jämfört med utvändig trappa. Man behöver inte kunna skjuta ifrån taket helt, lösningen är en uppvikbar gavel i den största sektionen som dessutom ska ha en skjutlucka för att enkelt komma i poolen och stänga efter sig vid dåligt väder.

Materialet (glasfiber, gelcoat, topcoat) är relativt billigt, troligen under 15kkr med dina mått. Jämför med vad en Romantrappa kostar. Jämför med vad liner kostar.

Du slipper linerpoolens eviga förbannelse – veck.

Du slipper svårigheterna med att montera linern rakt och risken med att linern eller din poolstomme har fel mått (i förhållande till varandra). Varje vecka så läser vi ju här om flera som har samma problem med montering av liner.

Plasten är extremt stark jämfört med en liner. Det går inte att hacka hål på plasten ens om man hugger i den med en morakniv. Hur många här är det som har haft problem med hål i sin liner? (Någons barn provade stavhopp i poolen, det gillade inte linern)

När plastens yta blir ful efter många år så går det att dra på ett nytt lager topcoat och poolen blir som ny. Materialet till det kostar ca 2kkr d v s en bråkdel av vad en ny liner kostar.

Nackdelar:

Arbetet måste ske med andningsmask, kemhanskar och heltäckande kläder i minst 20 graders temperatur.

Inspiration:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.110

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #16 skrivet: juli 26, 2017, 09:41:51:51 »
Plast kan nog absolut vara intressant, länka gärna till mer info om du har!
Större pool än 3x6 går nog tyvärr bort då jag tycker det kommer alldeles för nära nån vägg eller tomtgräns.

Hur menar du med uppvikbar gavel? Det finns drygt 2m på ena kortsidan där man skulle kunna få plats med lite tak, men där kommer det även vara lucka för teknikrummet som blir under.  Däremot lockar det nu mer med en utvändig trappa på långsidan, varför har vi inte tänkt på det innan!?!

Utloggad TommyC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #17 skrivet: juli 26, 2017, 10:13:46:46 »
Läs noga allt om plastning som Poolersw skrev (länken ovan).

Läs det jag skrev till Erik N om plastning av hans kanot:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13500.msg101693#msg101693

Uppvikbar gavel är delad på ca halva höjden med ett gångjärn så att man viker upp den nedre delen av gaveln. Vår högsta taksektion är knappt 1m som högst så viker man upp halva gaveln så är det gott om utrymme ovanför huvudet när man simmar under gaveln. Oftast så skjuter vi dock bara isär de två mittre sektionerna så att det blir några meters öppning vid poolens mitt.
« Senast ändrad: juli 26, 2017, 10:57:34:34 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #18 skrivet: juli 26, 2017, 19:53:25:25 »
Efter dagens jobb så är botten klar för att göra form till plattan. Märkte också att jag gjort en tankevurpa innan så nu kommer det bli 10cm isolering under plattan mot de planerade 20, men det blir nog bra ändå.

Passade också att plocka upp ett stort stenblock så nu finns det plats för utvändig trappa.

Skulle ni ha köpt en färdig trappa och satt dit eller gjutit en? För och nackdelar med dessa två?

Själv vill jag ha en rundad men sambon vill hellre ha en kantig, vi får se vem som vinner :)

Utloggad Fredde-Gbg

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #19 skrivet: juli 26, 2017, 22:28:13:13 »
Läs noga allt om plastning som Poolersw skrev (länken ovan).

Läs det jag skrev till Erik N om plastning av hans kanot:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13500.msg101693#msg101693

Uppvikbar gavel är delad på ca halva höjden med ett gångjärn så att man viker upp den nedre delen av gaveln. Vår högsta taksektion är knappt 1m som högst så viker man upp halva gaveln så är det gott om utrymme ovanför huvudet när man simmar under gaveln. Oftast så skjuter vi dock bara isär de två mittre sektionerna så att det blir några meters öppning vid poolens mitt.

Har aldrig plastat nån pool men har byggt formar och handupplagt och vaccumsugit mycket racingdelar till bilar i första hand polyester och glasfiber men även en del prylar i kolfiber och epoximatris. Plasta en pool skulle jag aldrig ge mig på. Jag skulle aldrig få samma finish på en rollad topcoat yta som jag skulle få i en form. Det finns ju glasfiber pooler, känns som om det skulle vara betydligt bättre förutsättningar med en sån om man vill ha plastad insida.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag