Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?  (läst 4003 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotta

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nyrenoverad pool, solfångare från Primastar
    • Visa profil
Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« skrivet: oktober 07, 2016, 20:58:19:19 »
Hej!
Jag har en Pahlénpool med pool-guard som börjar närma sig 40 år. Den har tjänat oss väl och fått ny liner en gång men nu börjar allt visa sin rätta ålder...
Hur skulle ni rekommendera mig att göra? Renovera liner, pump och guard eller helt enkelt slita ut det gamla och stoppa i ny modern pool med ny teknik?
Är lite sugen på en ny fräsch pool med högre vattennivå (vet inte vad sådana kallas) skulle också behöva någon typ av automatiskt skydd typ pool-guard då jag inte kan ha pooltak även om det hade varit smartast.

Finns det bra firmor ni kan rekommendera i Sthlm-området?

Tack för hjälp i höstrusket!

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2016, 22:50:09:09 »
Du menar nog overflow, när man inte ser kanten på poolen. Sök lite och kolla om det är det du menar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Charlotta

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nyrenoverad pool, solfångare från Primastar
    • Visa profil
SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2016, 10:06:20:20 »
Tack för svar!
Jo overflow vore coolt men det räcker att vattennivån är hög, alltså inte 40 cm under sargen som jag har nu.
Vilka pooler anses vara bäst och vilka anses mindre bra?
Jag måste börja titta på vad jag känner är ekonomiskt försvarbart men vet inte riktigt var jag ska börja...
Trevlig helg!

Utloggad j-t

SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2016, 17:21:11:11 »
Skulle jag gjort om poolen så hade jag satt in ett högvattennivå breddavlopp, overflow/infinity hade varit trevligt men det kostar en slant extra för tanken som behövs osv fast man kan ju alltid bygga om till de i framtiden om man vill med lite krativitet.

Utloggad TommyC

SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2016, 19:23:00:00 »
Vilka pooler anses vara bäst och vilka anses mindre bra?
Enkla svar på den frågan kommer du bara att få från försäljare. Den pool som är bäst för mig är sannolikt inte bäst för er. Det finns inga genvägar när det gäller val av pool. Mitt råd är att läsa på om alla olika pooltyper och fatta rätt beslut efter era förutsättningar och prioriteringar. Här på forumet finns det många fina byggtrådar som representerar alla i Sverige förekommande pooltyper. Det är en jättebra kunskapskälla. De flesta frågor som uppstår brukar någon här kunna svara på.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2016, 10:47:26:26 »
Ett hum om ambitionsnivån kanske vi skulle få om du delade med dig av vilken budget du har, på ett ungefär?
Jag har ett ett par bekanta som byggt efter mig, en byggde en njurformad pool från Miamipool (rulle plåt som ställdes i en sarg, gick fort och var smidigt, verkar funkgera bra för dem).
En byggde en PP-pool, färdig balja på typ 3.5 X 7 meter.
Den verkar också fin, med färdigt inbyggd trappa och sittplatser i alla hörnen, känns gediget på nåt sätt.
Skulle tro att det blir lite dyrare med plastpool, och de är svåra att få i de större formaten som 4 X 8 meter eller större, svåra att frakta i de storlekarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Charlotta

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nyrenoverad pool, solfångare från Primastar
    • Visa profil
SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #6 skrivet: oktober 13, 2016, 21:08:35:35 »
Tack för alla svar!
Någon budget har jag inte ännu tagit ställning till. Men jag är ute efter en riktig kvalitetspool men vet inte vara jag ska börja leta...
Då min nuvarande troget tjänat i så många år, nästan 40, är jag beredd att betala extra för att få något som håller lika länge.
Så om budgeten inte är en begränsande faktor vilka märken rekommenderar ni att ska jag börja kika på?

Utloggad TommyC

SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #7 skrivet: oktober 13, 2016, 21:59:17:17 »
Utan budgetbegränsning så skulle jag titta på http://www.steelpool.se/

Nöjd kund här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3028.msg60702#msg60702


Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #8 skrivet: oktober 13, 2016, 23:31:17:17 »
Rostfritt är underhållninhsfritt men det ser för kallt och  "klinisk" ut. Jag skulle inte vilja badda i en rostfri badkarr och det känns obehagligt att simma i en såpass stor metalburk.

If "money is not a object" titta på betongpool! O0

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #9 skrivet: oktober 14, 2016, 12:16:37:37 »
Jag är också väldigt nöjd med vår pool, samma typ av pool med rostfri stomme som Ellipspool tillverkar numera. http://www.ellipspool.se/pool/ellips-adams/
Det är en linerpool, så vill du ha rejäl livslängd så skulle jag rekommendera att du lägger lite extra pengar på en tjockare och ytbehandlad liner, de håller ju "stilen" längre utan att se åldrade ut.
De har även en egen motoriserad lösning för pooltäckningen.
Stommen i sig borde hålla i en mansålder, vi har i alla fall inte sett några tendenser till åldrande på de 15 år vi haft vår pool, förutom poolsargen då - som är i trä.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #10 skrivet: oktober 14, 2016, 17:50:10:10 »
Rostfritt är underhållninhsfritt men det ser för kallt och  "klinisk" ut. Jag skulle inte vilja badda i en rostfri badkarr och det känns obehagligt att simma i en såpass stor metalburk.

If "money is not a object" titta på betongpool! O0

/Dimi
Smaken är ju som tur är olika. Jag har bara sett den på bilder och tycker att den ser jätteläcker ut. Lotteröd verkar vara väldigt nöjd med sin pool. Betongpool är en annan favorit.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #11 skrivet: oktober 14, 2016, 21:41:24:24 »
Betongpool på norra breddgrader är jag lite skrajsen för.
Finns väldigt få här i Piteåtrakterna, och av de jag känner till är det rätt många som haft problem med läckage efter vintrarna.
Längre söderut kanske det fungerar bättre, eller så är jag helt enkelt dåligt uppdaterad.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2016, 09:03:30:30 »
Det har jag aldrig hört talas om.

En gjuten betongpool eller pool med prefabricerade betongpaneler skulle kunna motstå alla väderlek. Till om med Gunite pooler som är väldigt populära i norra delstater och Kanada brukar klarar sig fint den kalla vintern.

/Dimi

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helrenovering av pool eller helt enkelt en ny?
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2016, 14:21:47:47 »
Mmm, de pooler jag talar om är större kommunala pooler, och de på Piteå Havsbad.
Den på Piteå havsbad har minskats ned massor i storlek för att det blev för dyrt att hålla den i skick, men det är ju gamla pooler, det byggs säkert bättre nuförtiden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan