VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasfiberpool / Pool Sweden  (läst 8551 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilsson73

Glasfiberpool / Pool Sweden
« skrivet: oktober 15, 2014, 17:04:35:35 »
Hej!
Jag går i pooltankar och undrar om någon på forumet har erfarenhet av en glasfiberpool som heter Gemini eller en som heter Compact Rubin ( de verkar säljas av flera företag).
Jag har fått offerter från Pool Sweden, är det någon som handlat/haft kontakt med dem?
Jag tycker dom känns seriösa och bra men jag frågar ändå eftersom ett annat företag jag var i kontakt med helt plötslig försvann.

Så undrar jag om någon har erfarenhet av höga pooltak?, modellen som man monterar mot befintlig vägg för att skapa ett "uterum".

Tacksam för svar!
/Nilsson73

Poolgiganten

Utloggad jonas h

SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2014, 21:42:05:05 »
Jag kommentera det höga taket mot poolen, tänk på all fukt från poolen mot huset....

Utloggad TommyC

SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2014, 07:31:59:59 »
När glasfiberpool nämns så vaknar ofta ett antal försäljare av pp-pool och andra lösningar och varnar för böldpest i plasten. Böldpest uppstår när plasten inte är helt härdad eller när det är för dålig kvalité på de ingående materialen. Det gäller att tillräckligt mycket härdare används vid tillverkningen och att härdaren och plasten blandas ordentligt vid tillräckligt hög temperatur.

Problemet med att köpa en plastpool är att det inte går att se på den om den är tillverkad på rätt sätt. Det kan vara bra att köpa från etablerade företag som kan klara eventuella garantiåtaganden. Jag skulle hellre betala lite mer och minska sannolikheten för problem. Jag vet dock ingenting om de modeller du nämner.

Om poolen hålls täckt t ex med bubbelplast när den inte används så minskar problemet med fukt men det behövs kanske avfuktare också. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10227.msg76879#msg76879
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2014, 20:52:24:24 »
Hej

Ena bekymret med glasfiberpool är just att polyester släpper in vattnet och det bildas böldpest. Det största är att vattnet som går in via polyester kan frysa på vintern och därmed hela poolen spricker. Man undviker dessa problem med till exempel Leisure Pools från Australien som består av endast vinylester men räkna med ett pris på minst 100000kr endast för poolen.
« Senast ändrad: januari 19, 2015, 14:42:06:06 av Rickard »
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2014, 22:27:25:25 »
Hej

Ena bekymret med glasfiberpool är just att polyester släpper in vattnet och det bildas böldpest. Det största är att vattnet som går in via polyester kan frysa på vintern och därmed hela poolen spricker. Man undviker dessa problem med till exempel Leisure Pools från Australien som består av endast vinylester men räkna med ett pris på minst 100000kr endast för poolen.

Men om problemet skulle "endast" bestå i att inträngt vatten fryser så skulle m.a.o. en sådan billig pool fungera alldeles utmärkt som inomhuspool (frysrisken är ju noll i det läget) ? Om så är fallet så borde en utomhuspool med "varm övervintring" d.v.s. där an isolerar åt sidorna, täcker med isolerande material på vintern och sedan håller en liten värmetillförsel bara så att vattnet hålls frostfritt också fungera ? Vi har ju en gång haft en pool som kördes på det viset. Bor man uppe i norr lär det bli orimligt dyrt med tanke på värmekostnaden, men i södra Sverige fungerar det ju. Vi hade inte alls några höga energikostnader för den poolen.
« Senast ändrad: januari 19, 2015, 14:42:28:28 av Rickard »

Utloggad Nilsson73

SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2014, 22:56:19:19 »
Hej och tack för era inlägg, hoppas det kan bli fler!
Vad gäller fukt p g a pooltaket är det i detta fall ingen större fara, det ska inte monteras mot boningshuset utan mot ett enkelt "poolhus".
Jag oroar mig självklart för det här med böldpest och dålig kvalitet, men de pooler jag nämner famns inte på baslux.pl
Deras såg inget vidare ut, men jag kan inte uttala mig om kvaliteten. Poolteam var faktiskt de första jag ringde till och ville veta lite mer om PP-pooler, tyvärr verkade de helt ointresserade av att hjälpa/sälja något. Annars är PP ett alternativ! Men jag köper gärna en Leisure om jag får den för 100.000!!!

Tacksam för fler svar, jag har ångest!!
/Nilsson73


Utloggad psau

SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2014, 09:14:59:59 »
Ser att Mark har kört sin förenklade och förkortade säljslinga...

Mark har delvis rätt, en glasfiberpool gjort med samma material som man gör båtar av kan ha en risk att få böldpest om man snålar eller inte vet vad man gör.

Från den sekunden man blandar härdare och resin så börjar en härdningsprocess som egentligen aldrig avstannar utan materialet blir med tiden sprött, ingen större fara det tar lång tid innan det händer...
Själva glasfibern och resinet är måttligt vattentätt och har inte heller en trevlig yta så man använder en annan produkt för att täta och och få en fin yta i båt fallet är det Gelcote som är hård går att få blank och framförallt så är den vattentät.

Så långt är allt bra, men fuskar man med tjockleken på Gelcoten eller att den har sprickor kan vatten nå till glasfiber och resin blandningen.

En av restprodukterna i härdningen är salter och salt binder vatten samt expanderar när det binder vattnet. Det är det som händer vid böldpest, restprodukter från härdningen reagerar med vatten och sväller upp och blir bölder. Mängden restprodukter beror fråmst på hur noga man varit i blandningsförhållandet, hur noga man blandat samt viken temperatur det varit när materialet härdat.

Skälet till att man lyfter upp båtar ur vattnet på vintern är att isen har en tråkig förmåga att trycka ihop materialet lite och orsaka småsprickor som släpper in vatten till de underliggande skikten.

I alla industriella processer vill man kapa tid eftersom tid är dyrt och i fallet med en billig pool så har man varit duktig på det, men det betyder inte att man i en dyr produkt per automatik har en bättre kvalité men det finns en möjlighet.

Jag retar mig på när man dumförklarar kunden och kommer med halvsanningar till kunder som faktiskt vill veta.

Min personliga åsikt är att en pp-pool ser för taskig ut efter några år med aktivt badande.

En liner pool byter du hela det tätande ytskiktet till en kostnad som långt understiger bytet av en pp-pool, visst du kan polera skiten men smaken är som...

Som sagt de sista två meningarna är mina egna åsikter, en plastbalja är enormt tidsbesparande och förenklar installationen massor jag ser inte vinsterna i det långsiktiga ägandet.

Innan du köper pool ska du bygga dig en egen bild av säljaren och hur denna agerar både i säljprocessen och på eftermarknaden, på poolforum har du många erfarenheter av de flesta säljare som funnits med några år.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2014, 21:16:38:38 »
Vi valde bort lineralternativen när vi planerade för vår nuvarande (inomhus)pool, främst för att det kändes inte så robust eller permanent att ha något skikt som man skulle vara rädd att punktera. Vi använder poolen flitigt, har stor familj och mycket barnaktiviteter, plus att vi har fester vid poolen då och då. PP-pool fanns inte när vi planerade (låter intressant men är kanske ännu lite oprövat) , glasfiber funderade vi på lite grann, men det är inte helt enkelt med en glasfiberpool inomhus - den är ju t.ex. i princip omöjlig att byta ut utan att riva huset... Vi stannade på betong, men visst det fanns flera alternativ - steel-pool var t.ex. ett. Men visst är glasfiber ett tilltalande alternativ OM den bara håller måttet och inte hittar på konstigheter som t.ex. böldpest. Men hur det fungerar för inomhuspooler har jag inte sett någon som skrivit om.

Utloggad Nilsson73

SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #8 skrivet: oktober 22, 2014, 12:20:54:54 »
Hej igen!
Tacksam för era inlägg!

Jag fastnar mer och mer för poolen Compact Rubin, den verkar vara av bättre kvalitet än Gemini, men förstås även dyrare!

Någon där ute som har den poolen?
Eller åsikter om kvaliteten?

Sen en helt annan fråga som mina barn tog upp, djupdel i poolen, hur ser ni på det ? (Då får det bli linerpool isf)

/Nilsson73

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool / Pool Sweden
« Svar #9 skrivet: oktober 22, 2014, 13:58:10:10 »

Sen en helt annan fråga som mina barn tog upp, djupdel i poolen, hur ser ni på det ? (Då får det bli linerpool isf)

/Nilsson73

Om du skall ha riktig nytta av en djupdel och kunna dyka i från trampolin så måste poolen vara ganska stor. Det hjälper inte om djupet räcker till om den som dyker i i stället kör huvudet in i poolväggen mittemot...  Vi hade djupdel på vår pool när vi bodde i USA men då var poolen på ca 12x6 m, med ett djup runt 240-260 cm i djupdelen (botten i djupdelen var som en grund skål). Visst det var trevligt med djupdel och vi funderade först på att bygga en liknande sak när vi flyttade till vårt nuvarande hus, men sedan ångrade vi oss, byggde inomhuspool i stället och då var sådana dimensioner inte längre realistiska ur budgetsynpunkt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan