Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rostfritt vs plast i gjuten betongpool?  (läst 2700 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d_evertsson

Rostfritt vs plast i gjuten betongpool?
« skrivet: september 10, 2016, 13:08:40:40 »
Bör man ha rostfria eller plastdetaljer i gjuten pool?

Tänker på risken för skada dels under gjutningen men även med tiden.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Rostfritt vs plast i gjuten betongpool?
« Svar #1 skrivet: september 11, 2016, 17:43:50:50 »
Generellt skulle jag ju rekommendera rostfria detaljer om man gjuter en betongpool. Det är ju en pool som skall hålla under lång tid (och som verkligen brukar göra det) och där utbyte av detaljer är väldigt besvärligt. Undantaget skulle väl vara om man tänkt sig att köra saltvatten, då kan det vara problem med att få rostfria detaljer av så hög klass att materialet står emot korrosion när det finns både klor och salt ivattnet.

Utloggad d_evertsson

SV: Rostfritt vs plast i gjuten betongpool?
« Svar #2 skrivet: september 11, 2016, 21:50:01:01 »
Ja, det är ju lite så funderingarna går. Vad gäller saltvatten har jag förstått att det inte är rekommenderat i en betongpool, så det tror jag att vi håller oss ifrån.

Utloggad TommyC

SV: Rostfritt vs plast i gjuten betongpool?
« Svar #3 skrivet: september 11, 2016, 22:06:38:38 »
Jag kanske är skadad av för mycket betongjobb men kan inte inse att det skulle vara väldigt besvärligt att byta några armaturer som är ingjutna i betong.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Rostfritt vs plast i gjuten betongpool?
« Svar #4 skrivet: september 11, 2016, 22:56:13:13 »
Jag kanske är skadad av för mycket betongjobb men kan inte inse att det skulle vara väldigt besvärligt att byta några armaturer som är ingjutna i betong.  <hmm>

Problemet är att de går rakt igenom. Det går nog bra att bila loss de gamla, men att sedan gjuta helt vattentätt igen när de nya satts i kan nog vara en del problem med. Precis som att man helst bör gjuta en pool i ett stycke, en operation, inte ta skarvar någonstans mitt på.

Utloggad j-t

SV: Rostfritt vs plast i gjuten betongpool?
« Svar #5 skrivet: september 12, 2016, 07:42:51:51 »
Jag ser heller inga problem med att laga betong, har gjort ett flertalet på andra ställen utan problem. Finns även något som heter vidhäftare som gör att lagningen biter fast rejält.
Vet du inte vad du ska köra i poolen i framtiden så välj plast.

Utloggad d_evertsson

SV: Rostfritt vs plast i gjuten betongpool?
« Svar #6 skrivet: september 12, 2016, 10:14:18:18 »
Det jag funderar på kring lagningen är, som Erica säger, möjligheten att laga så att det återigen blir vattentätt. Det kanske inte är några problem?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan