Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dra igång gammal betongpool  (läst 8421 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ny poolare

Dra igång gammal betongpool
« skrivet: maj 05, 2010, 22:43:53:53 »
Hej!

Köpte hus för ett år sedan och nu har jag börjat planera för att dra igång poolen (2x5 meter) som är från 1949. Poolen har ej använts på decennier.

Planen är att lägga liner i poolen för att säkra att den blir tät samt borra upp nya hål för inlopp, breddavlopp och eventuellt belysning.

Vi har en bergvärmepump (Fighther 1110) och tänkte sätta värmeväxlare, pump samt sandfilter i pannrummet, som ligger i källaren, och dra ut inlopps/utloppsrör till poolen.

Några frågor:
1) Hur hanterar man lämpligen avloppet från sandfiltret. Har förstått att man behöver backspola filtret ibland och att rekommendationen är att koppla in sig på avloppet, vilket är lite besvärligt i vårt fall. Funderar på att leda ut vattnet till gräsmattan istället. Synpunkter?

2) Är det vettig placering av maskinerna tycker ni? Funderar på om man ska sätta sandfiltret halvt utomhus för att ej behöva mekka med sand i källaren samt få närmare till gräsmattan om avloppet släpps ut där.

3) Är inne på att köra med klor i vattnet eftersom det är billig/enkel lösning. Är det värt pengarna att investera i UV- eller salt-rening?

4) Övriga synpunkter på detta projekt?

//Fredrik

Betongpool från 1949. Efter okänt antal decennier i träda ska den få känna på att vara pool igen.

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2010, 08:31:17:17 »
Hej  & välkommen till detta eminenta forum.

lite svar på dina frågor:
1) Det optimala är ju att dra det till avloppet men visst funkar gräsmattan också, poolen är ju inte så stor så det behöver inte bli några större mängder.

2) Fördelen med att ha det inomhus är du slipper tömma/plocka in pump/sandfiler under vintern utan kan låta det stå kvar.
Bra är om man kan ha pumpen under vattenytan, självklart funkar det ändå men det är en viss trygghet att pumpen inte kan gå torrt.
Enda risken med att ha det inomhus är ju om man mot förmodan får en läcka. Se till att du har stora golvbrunnar som kan ta stora mängder vatten ifall olyckan skulle vara framme.

3) Tycker definitivt att du ska börja med klor. Det är lätt att sköta och det har i mina ögon ett oförskämt dåligt rykte, testa om det är något för er och välja andra lösningar om ni inte gillar det.
Det alltid går att eftermontera reningsalternativ.
Ska du ha salt bör du dock tänka på att använda plast detaljer alltså inte rostfritt på lampor, inlopp bräddavlopp m.m.

4) Kör på ! självklart ska du bli en poolare :p

// Jonas

Utloggad janne12

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2010, 18:49:19:19 »
Hej!

Köpte hus för ett år sedan och nu har jag börjat planera för att dra igång poolen (2x5 meter) som är från 1949. Poolen har ej använts på decennier.

Planen är att lägga liner i poolen för att säkra att den blir tät samt borra upp nya hål för inlopp, breddavlopp och eventuellt belysning.

Vi har en bergvärmepump (Fighther 1110) och tänkte sätta värmeväxlare, pump samt sandfilter i pannrummet, som ligger i källaren, och dra ut inlopps/utloppsrör till poolen.

Några frågor:
1) Hur hanterar man lämpligen avloppet från sandfiltret. Har förstått att man behöver backspola filtret ibland och att rekommendationen är att koppla in sig på avloppet, vilket är lite besvärligt i vårt fall. Funderar på att leda ut vattnet till gräsmattan istället. Synpunkter?

2) Är det vettig placering av maskinerna tycker ni? Funderar på om man ska sätta sandfiltret halvt utomhus för att ej behöva
mekka med sand i källaren samt få närmare till gräsmattan om avloppet släpps ut där.

3) Är inne på att köra med klor i vattnet eftersom det är billig/enkel lösning. Är det värt pengarna att investera i UV- eller salt-rening?

4) Övriga synpunkter på detta projekt?

//Fredrik



Jag gjorde en betongpool 2007 som jag behandlade med en blandning av portlandcement och gummiemulgator det heter Seccoral om poolen är gammal så är den kanske otät kolla. Högtryckträtta och lägg på några mm av detta. Satte sedan billig mosaik  http://picasaweb.google.se/jan.cardell/Poolen#5089987875178717602

Utloggad jonasaberg

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2010, 16:07:10:10 »

Janne
Jag gjorde en betongpool 2007 som jag behandlade med en blandning av portlandcement och gummiemulgator det heter Seccoral om poolen är gammal så är den kanske otät kolla. Högtryckträtta och lägg på några mm av detta. Satte sedan billig mosaik  http://picasaweb.google.se/jan.cardell/Poolen#5089987875178717602

Fina bilder och väldigt snyggt med mosaiken. Har precis köpt en kåk med en betongpool (tror jag) från 50talet.
Efter att ha sett dina bilder kontaktade jag min lokala lågpriskakelförsäljare här i Norge som menade att hans mosaik inte var lämplig, ska åka och kolla, kanske är den monterad på papper och det låter ju inte så lämpligt i en pool.

Fick du nån specification från Bauhaus på din Mosaik.
Har den hållit fint de två åren sen du byggde polen?

Jag hittade denna länk
http://www.bkr.se/upload/Byggkeramikhandboken/pdf/del_7_08.pdf
där de föreslår en glaserad mosaik/kakel med max 0.5% fuktupptag och härdplast i fogarna istället för kakelfog.
Har du eller nån annan några praktiska kommentarer? Använde du vanliga kakelfix och kakelfog produkter?

/Jonas



Utloggad utopiazz

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2010, 13:47:22:22 »
kanske är den monterad på papper och det låter ju inte så lämpligt i en pool.

Den mosaik som har papper som bärare har denna på framsidan, dvs den sida som syns. Pappret tvättas bort efter att det satts i fix som fått härda.

Utloggad jonasaberg

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2010, 23:25:34:34 »
Tack för upplysningen, skyltar alltså med min okunnighet...

Ni som satt mosaik i utomhuspool. Köpte ni vilken billig som helst eller kollade ni upp hur mycket fukt den suger upp? Jag tror inte jag sett att någon skrivit om detta eller har jag missat nått?

/J

Utloggad jonasaberg

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2010, 12:19:23:23 »
Fick ett mail från en mosaikleverantör som skrev att risken är större att mosaik monterad på ett nät kan lossna om den sitter under vatten. Alltså, jämfört med mosaik som sitter på ett papper.
Vad tror forumet om detta. Beror det på vilken typ av fix man använder?

/J

Utloggad utopiazz

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2010, 13:03:48:48 »
Om det är så vet jag inte men det skulle i så fall kunna bero på att fixet inte vidhäftar mot hela mosaikbiten utan det bärande nätet "är i vägen".

Utloggad Linkan222

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2010, 13:23:41:41 »
Ska du montera nätad mosaik se till att blanda fixet ganska löst. Ju lösare fix desto lättare är det att få full täckning på plattorna. Eftersom mosaiken inte är så benägen att glida i fixet kan du blanda det så löst som är möjligt enligt anvisningen.

Vad du än ska göra i poolen föreslår jag att du ser till att slipa ner den så betongen blir helt ren. Hyr en flex, ser ut som en vinkelslip men med diamantskiva för slipning. Dammsugare är starkt att rekomendera annars kommer du inte se vad du gör i dammet efter 1 minut.

Utloggad janne12

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2010, 12:34:06:06 »
Tack för upplysningen, skyltar alltså med min okunnighet...

Ni som satt mosaik i utomhuspool. Köpte ni vilken billig som helst eller kollade ni upp hur mycket fukt den suger upp? Jag tror inte jag sett att någon skrivit om detta eller har jag missat nått?

/J
I min pool http://picasaweb.google.se/jan.cardell/Poolen# satte jag mosaik från Hornbach Glasmosaik GM A 125 sv/vit med glasfibernät 125 kr/kvm med behandling fix och fog enligt bilder, Bor i kungsbacka om du vill kolla.

Utloggad utopiazz

SV: Dra igång gammal betongpool
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2010, 09:58:42:42 »
Fick ett mail från en mosaikleverantör som skrev att risken är större att mosaik monterad på ett nät kan lossna om den sitter under vatten. Alltså, jämfört med mosaik som sitter på ett papper.
Vad tror forumet om detta. Beror det på vilken typ av fix man använder?

/J

Det kan ju kanske även ha att göra med vad det är för nät. Ett nät gjort av textil kan ju suga åt sig liiite vatten och kanske expanderar, dessutom kanske det inte hinner torka under höstan och så fryser det på vintern

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag