VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020  (läst 21596 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #20 skrivet: januari 07, 2022, 11:58:52:52 »
Nej bara en pump specad som 60 liter/min. Austen et60 heter den.
Den hade lätt kunnat driva två stigare till egentligen.
Har den stående i ett skjul en bit bort.

Poolgiganten

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #21 skrivet: augusti 12, 2022, 23:38:13:13 »
Hej igen,
nu har vi kommit en bit längre och vi ska beställa grus för växterna att växa i. Du använder ett slags dräneringsgrus? Fungerar det bra? Vad heter det och var har du beställt det? Vi funderar på att fylla upp kanterna med något liknande och sen lägga dansk sjösten ovan.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #22 skrivet: augusti 14, 2022, 22:41:58:58 »
Hej!

Roligt att det går framåt!
Angående gruset så ja, dräneringsgrus 0-8. Jag bad leverantören om siktkurva med som talar om de olika fraktionernas andel. Det är knappt något 0-material alls i det gruset jag använde.
Kan du inte få ta tag på liknande produkt så kanske grus 2-8 går att få tag på vilket kommer fungera prima.
Jag köpte från Nybro grus. Hör med någon grus/kross-leverantör i närheten.

Bifogar bild på hur min pool ser ut morgon/kväll denna sommar. Vattennivån cirka 15 cm under "fullt". Behövs regn...
Men påverkar inte funktionen, det badas nästan varje dag i den.  :)

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #23 skrivet: september 09, 2022, 21:22:28:28 »
Hej,
nu kommer jag igen med fler frågor  ::)

Ditt gräneringsgrus ligger dels runt dräneringsrören där du pumpar luft men sen hela vägen "upp" så att även växter växer i det, eller hur? Har du lagt väv mellan rören och ett nytt skikt dräneringsgrus eller ligger allt tillsammans från botten och upp?

Sen undrar jag hur hög du tycker att skiljeväggen ska vara? Jag bygger med betongblock. Totala djupet på poolen är knappt två meter. Baddelen sträcker sig en meter upp. På dess kant ska jag nu bygga blocken.


Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #24 skrivet: september 09, 2022, 21:56:07:07 »
Samt, går varje stigare till varsitt dräneringsrör? Eller är de sammankopplade? Och hur avslutar du dräneringsrören?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #25 skrivet: september 09, 2022, 22:18:08:08 »
Tio meter dränrör per stigare. Inte sammankopplat utan varje stigare har sitt dränrör.


Jag har gjort så att det ligger makadam runt rören, sedan duk och på det dräneringsgrus som då också växter växer i.

Skiljeväggarnas höjd är kanske mer en smaksak så länge d de gör sitt jobb, alltså att hålla filtergruset på plats. I mitt fall är det stenar som är kallmurade och muren är 50-60 cm hög.

Funderar dock på dina betongblock som jag förstår det ligger över duken? De kommer att påverka pH-värdet en hel del och ge ett högt pH om de har kontakt med vattnet. Detta underlättar sedimenterande av fosfater vilket är bra om man vill ha klart vatten men det kan bli för högt för många växter och djur. Jag vet att vissa poolbyggare behandlar betongen med olika produkter för att minska påverkan på pH. Det är rester av kalciumhydroxid samt karbonater som höjer pH:t. Ett alternativt byggmaterial för skiljeväggen är sandsäckar som många använder.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #26 skrivet: september 09, 2022, 22:20:59:59 »
Dränrören avslutas med en plugg i plast som är avsedd för detta ändamål.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #27 skrivet: september 09, 2022, 23:14:22:22 »
Hej,
ja betongblocken ska ligga under vatten. Tror du att det kan bli ett stort problem, vilket PH är troligt? Det är sådana här stenar: https://www.byggmax.se/mursten-svart-350x175x140mm-p02642

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #28 skrivet: september 10, 2022, 07:17:47:47 »
Butler använder en blandning av sand och cement i sina sandsäckar som utgör skiljeväggen, borde väl vara samma resultat som betongblock?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #29 skrivet: september 10, 2022, 08:37:18:18 »
Jag tror pH kan påverkas en hel del, hur mycket beror mest på vad det finns för grus i poolen och vilket vatten som den fylls med.
Du kan ju göra ett experiment om du har möjlighet att mäta pH genom att fylla två hinkar/baljor med vatten och lägga i en sten eller två i den ena. Mät pH efter några dagar.

Att David Pagan Butler använder cement i sina säckar har jag missat. Är du helt säker på det?

Jag kan berätta att jag hade en del trädgårdsplattor i min pool som trampsten i gruset, men pH-värdet blev så högt (9,5) att jag plockade ur dem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan